De la lumânări la matrix LED, în 120 de ani

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 22.03.2019 - 08:46

Lumânări, becuri incandescente sau cu halogen, xenon, LED-uri. Sistemele de iluminat au evoluat odată cu automobilul, contribuind esențial la creșterea siguranței. Iar, în cei 120 de ani de existență, Opel nu a ezitat să introducă ultimele tehnologii pe mașinile accesibile.

SHARE

Când caii au început să se mute în motoare la sfârșitul secolului al XIX-lea, fabrica de mașini de cusut fondată de Adam Opel în 1862, în Russelsheim, care din 1886 a produs biciclete, s-a reprofilat pe automobile. În 1899, a văzut lumina zilei primul model Opel Patentmotorwagen „System Lutzmann“.

Mașina cu design de trăsură era pusă în mișcare de un motor monocilindru, de 1.5 litri și 3,5 cai putere, amplasat în spate, cuplat la o transmisie cu două trepte. Cu o greutate de 520 de kilograme, Opel Lutzmann putea atinge o viteză maximă de 20 km/h.

Și, atenție, pentru a ilumina drumul pe timp de noapte avea faruri cu lumânări. Lumânarea stătea într-un suport deasupra căruia era montat „farul“ ca un recipient din sticlă cu oglindă. Un arc împingea lumânarea în sus pe durata procesului de ardere, astfel încât aceasta să lumineze constant. O soluție simplă și ingenioasă, la un cost scăzut.

Opel Doktorwagen

În 1909, Opel 4/8 PS sau „Doktorwagen“, primul model care a purtat logo-ul constructorului pe radiator, avea faruri cu un fel de lupă. Apoi, Kadett 1, „Autovehiculul Poporului“ care a debutat în 1936 ca un model de mici dimensiuni, cu o lungime de 3.8 metri, a mers mai departe.

Cu o construcţie unitară, revoluţionară, a caroseriei autoportante, mașina se lăuda cu blocuri optice integrate, semnalizatoare de directie, un spate „tăiat“, cu hayon și portbagaj
antipraf, accesibil din interiorul autovehiculului, frâne hidraulice pentru toate roțile și un motor din fontă cenușie, de 1.0 litri (1.073 cmc), în patru cilindri, care dezvolta 23 CP și putea imprima o viteză maximă de 100 km/h.

Modelul Kapitän,  un autovehicul pentru toată lumea, un „autovehicul care aparține tuturor“, conform unei broșuri din 1938, a fost unul din primele autovehicule care a renunțat la farurile rotunde. Acestea erau integrate în aripi și aveau formă hexagonală.

În anii 1960, forma farurilor a continuat să devină mai unghiulară. Opel a stabilit tendințe noi cu modelul Kapitän A din 1964 care, împreună cu modelele sale înrudite, Admiral și Diplomat, a scos în evidență aspectul plat, lat cu faruri dreptun­ghiulare.

Opel Diplomat

Modelul Opel GT, Corvette-ul european, cum i se spunea, datorită asemănării cu Chevrolet-ul Corvette C3, a impresionat în 1968 nu doar prin designul său, ci și prin faptul că a fost primul autovehicul german cu faruri escamotabile prin pivotare, care se deschideau cu ajutorul unei manete aflate pe consola centrală. Proiectoarele cu halogen, aflate în grilajul de sub bara de protecție, funcționau, de asemenea, ca lumini de parcare.

La începutul anilor 1990, Opel a impresionat cu sportiva accesibilă Calibra, probabil unul dintre cele mai îndrăgite modele ale sale, care a introdus farurile cu halogen cu lupă, disponibile până atunci în clase superioare. 

În 1998, Opel Omega B a fost primul model care a introdus farurile cu xenon pe lista dotărilor standard. Comparativ cu farurile cu halogen, intensitatea triplă a luminii nu asigura doar o rază mai mare de acțiune, ci și o iluminare mai bună a drumului.

Farurile cu xenon, care nici astăzi nu sunt standard pe multe mașini cu pretenții, sunt mai eficiente, reducând cu o treime consumul de energie, degajă cu 40% mai puțină căldură și au durata de funcționare mai lungă. De asemenea, ele dispun de un sistem dinamic de reglare a înălțimii fasciculului farurilor, iluminând uniform indiferent de gradul de încărcare al mașinii.

În 2003, Opel a fost primul producător auto care a introdus în clasa medie farurile adaptive dinamice în curbe și luminile la un unghi de 90 de grade în viraje, odată cu tehnologia AFL (Iluminare Frontală Adaptivă) disponibilă pe Opel Vectra C și Opel Signum.

Apoi, în 2004, Opel Astra a fost primul model compact cu iluminare în curbe. Iar în 2008, odată cu lansarea primului model Insignia, Opel a revoluționat iluminatul în clasa medie cu sistemul AFL+.

Cu ajutorul unor algoritmi complecși, AFL+ modulează permanent lumina farurilor în funcție de mai mulți parametri precum profilul drumului, condițiile de vizibilitate și viteza. Sistemul oferă nouă funcții de iluminare – în oraș, în zone pietonale, pe drum de țară, pe autostradă, în condiții climatice nefavorabile, iluminare statică în viraje, iluminare dinamică în curbe, fază lungă și asistent pentru faza lungă.

Ultimul salt tehnologic în ceea ce privește iluminarea a fost făcut de Opel în 2015, pe actualul Astra (K). Farurile IntelliLux LED matrix au în total 16 segmente de LED-uri (opt pe fiecare parte) care ajustează în mod continuu și automat lungimea și distribuția fasciculului luminos la situația din trafic, fără a-i orbi pe șoferii care circulă din sens opus sau în față.

Pentru viitoarele modele, Opel pregătește faruri Eco-LED. Noua tehnologie consumă numai 17 W, ceea ce înseamnă o economie de energie de 76% față de  farurile cu halogen de aceeași intensitate luminoasă sau reducerea cu 0,7 g/km a emisiilor de CO2 per autovehicul conform WLTP, doar datorită farurilor Eco-LED.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.