Șefa Executivului comunitar a explicat că noua legislație europeană va continua să adapteze normele privind ajutoarele de stat, „în cadrul unui set de condiții stricte”.
„Acest lucru va permite acordarea de sprijin public – pentru prima dată – pentru facilități europene de producție de tipul ‘prima de acest fel’ , astfel încât să beneficieze întreaga Europă”, a afirmat președinta Comisiei Europene, citată de Bloomberg.
Citește și: Sindicaliștii STB, scoși în stradă de PSD. Cât câștigă un șofer, cu tot cu sporuri și bonusuri
La ora actuală, normele referitoare la ajutoarele de stat permit fondurilor publice să ajungă la companiile producătoare cipuri în principal pentru activități de cercetare.
În 2021, UE a modificat normele pentru a deschide ușa către mai multe fonduri pentru a sprijini producția de cipuri de ultimă generație.
Citește și: Sindicaliștii STB, scoși în stradă de PSD. Cât câștigă un șofer, cu tot cu sporuri și bonusuri
Blocul comunitar vrea să se implice mai mult în producție și și-a trasat obiectivul de a atinge o cotă de 20% din piața mondială până în 2030, în acest moment având o pondere de doar 10%.
„Rețineți că producția mondială însăși se va dubla. Acest lucru înseamnă creșterea de patru ori a producției europene actuale”, a mai spus Ursula von der Leyen.
Criza cipurilor de siliciu continuă, analiștii fiind de părere că, și în situația în care producția își va reveni la normal, va dura mai mult pentru producția de automobile să recupereze întârzierile.
Motivele țin de necesitatea ca producătorii auto să-și refacă stocurile epuizate, precum și de creșterea numărului de cipuri necesare pentru mașinile inteligente. Deocamdată, lipsa cipurilor a forțat fabricile de automobile din întreaga lume să încetinească sau să oprească producția, cu o excepție notabilă: Tesla.
Producția de autoturisme din România a scăzut în septembrie la 29.077 de unități, de la 57.846 în aceeași lună a anului trecut. Această scădere se datorează lipsei cipurilor, care a obligat cel mai mare producător local, Dacia, parte a grupului Renault (RNL), să oprească producția timp de șapte zile. Oprirea producției a continuat și în octombrie. De asemenea, lipsa componentelor a forțat Dacia să livreze în Franța mașini fără închidere centralizată care vor fi montate ulterior, dacă va fi necesar, a explicat Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro.