La 18 martie, Institutul Cultural Român a preferat să se ascundă în spatele ordonnaței care instaura starea de urgență în România, deși aceasta intrase în vigoare la 16 martie, iar solicitarea Newsweek România fusese făcută la 5 martie.
Astăzi se împlinesc 120 de zile din momentul în care am făcut prima solicitare și Institutul Cultural Român a găsit de cuviință să trimită un drept la replică și nu răspunsul la un demers jurnalistic.
Pentru aceasta, reamintim conducerii ICR care au fost întrebările transmise la 5 martie:
1.De ce au fost aprobate plăți care acoperă costuri pentru transport, asigurări și închiriere ale operelor de artă prezentate la Europalia deși controlul financiar preventiv nu a pus viza pe acestea?
2.Care a fost valoarea acestora?
3.Cine și-a asumat această răspundere?
4.Care sunt documentele justificative pentru aceste plăți?
5.A fost respectată legea achizițiilor publice pentru serviciile de transport, asigurări și închirierea operelor de artă?
7.Câte zile de deplasare în străinătate a avut Liliana Țuroiu pe perioada în care a condus ICR și care au fost costurile pentru acestea?
8.Vă rugăm să ne comunicați data, persoanele participante și justificarea petrecerii private de la Chateau de Beloeil din Belgia de anul trecut, dar și de anul acesta, conform planului de activități al ICR pe 2020".
Iată răspunsul primit la 18 martie de la Institutul Cultural Român:
"Referitor la solicitarea dumneavoastră, înregistrată la Institutul Cultural Român cu nr. 65/33/5.03.2020, vă aducem la cunoștință faptul că, urmare a Decretului prezidențial din data de 16 martie 2020, privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României vă rugăm să aveți în vedere articolul 56 care menționează următoarele:
„Pe perioada stării de urgență, termenele legale stabilite pentru soluționarea solicitărilor formulate în exercitarea liberului acces la informații de interes public, precum și a petițiilor se dublează”.
Veți primi răspunsul la 30 de zile, de la data solicitării, cu mențiunea că această dată poate fi prelungită, conform decretului prezidențial.
Vă mulțumim pentru înțelegere"
Astăzi, 2 iulie, așteptăm încă răspunsul la aceste întrebări, dar și la celelalte solicitări făcute luna trecută.
Însă o instituție care funcționează din bani publici, Institutul Cultural Român, își permite, nici mai mult, nici mai puțin, să se amestece în funcționarea redacției noastre și să ne spună cine trebuie să scrie articolele, într-un drept la replică în care sunt ocolite răspunsurile la întrebările transmise oficial și sunt prezentate date trunchiate.
În loc să ne spună de ce nu ne-a trimis răspunsurile la întrebările privind cheltuirea a milioane de euro din fonduri publice, ICR ne spune că solicitarea a fost trimisă de un redactor, iar textul a fost scris de un altul.
Cu această ocazie, reamintim conducerii ICR că, în legea 544/2001, privind liberul acces la informațiile publice nu se specifică nimic despre cine solicită o informație și cine o publică dar, la articolele 7 și 21 sunt menționate următoarele:
Art. 7
(1) Autoritățile și instituțiile publice au obligația să răspundă în scris la solicitarea informațiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcție de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare și de urgența solicitării. În cazul în care durata necesara pentru identificarea și difuzarea informației solicitate depășește 10 zile, răspunsul va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiția înștiințării acestuia în scris despre acest fapt în termen de 10 zile.
(2) Refuzul comunicării informațiilor solicitate se motivează și se comunica în termen de 5 zile de la primirea petițiilor.
(3) Solicitarea și obținerea informațiilor de interes public se pot realiza, dacă sunt întrunite condițiile tehnice necesare, și în format electronic.
Art. 21
(1) Refuzul explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei autorități ori instituții publice pentru aplicarea prevederilor prezentei legi constituie abatere și atrage răspunderea disciplinară a celui vinovat.
(2) Împotriva refuzului prevăzut la alin. (1) se poate depune reclamație la conducătorul autorității sau al instituției publice respective în termen de 30 de zile de la luarea la cunoștință de către persoana lezată.
(3) Dacă după cercetarea administrativă reclamația se dovedește întemeiată, răspunsul se transmite persoanei lezate în termen de 15 zile de la depunerea reclamației și va conține atât informațiile de interes public solicitate inițial, cât și menționarea sancțiunilor disciplinare luate împotriva celui vinovat.
Citește și
Nesimțire periculoasă: ICR nu răspunde unei solicitări Newsweek pentru că e stare de urgență
Plăți fără avizul controlului financiar preventiv și bani dați pe evenimente private la ICR
EXCLUSIV Din Azore-n Filipine, obrazul subțire al ICR cu cheltuială pe blat se ține
Dreptul la replică trimis de Institutul Cultural Român
"Reprezentanții Institutului Cultural Român își exprimă regretul că domnul Andrei Vasilescu (altul decât cel care a făcut solicitarea de informații în baza Legii 544, de altfel, semnatarul Andrei Vasilescu nu se regasește în caseta redacțională nici la reporteri, nici la contributori) confundă pasiunile cu experiența profesională, evoluția profesională cu parvenitismul și obiectul principal de activitate al unei firme cu funcțiile personalului angajat.
Astfel, a fi pasionat de aranjamente florale nu contravine licenței Facultății de Relaţii Publice şi Comunicare din cadrul SNSPA și a ocupa poziția de director general la o firmă al cărei obiect de activitate, printre altele, este cultivarea legumelor nu etichetează funcția. Așa a ales presupusul jurnalist Andrei Vasilescu să-i transmită publicului Newsweek, un public format din ”cititori care nu vor știri care circulă fără să aibă vreo relevanță, fără să fie verificate, fără să fie respectate regulile de deontologie”, informații despre activitatea angajaților ICR și a funcționării acestuia. Mai mult, articolul a apărut gata redactat și publicat la nici cinci zile de la înregistratea solicitării transmise către ICR de către Petre Bădică, jurnalist Newsweek, ICR fiind obligat prin lege să îi răspundă în minimum 10 zile de la data primirii cererii.
Denigrator și cu scop clar de a induce în eroare cititorii Newsweek, articolul expune o serie de informații false, inexacte și nedocumentate. Dintre acestea, enumerăm:
”Instituția are zeci de angajări fără concurs, persoane care nu au nicio legătură cu cultura” – În prezent, angajările sunt cu contract individual de muncă, iar ocupanții au experiență relevantă (potrivit fișei de post) în domeniul în care își desfășoară activitatea.
”Pe site-ul ICR nu există o organigramă a posturilor” – Există: https://www.icr.ro/pagini/organigrama-icr
”Instituția a folosit tot metoda detașărilor” – Nu este o metodă, ci s-a respectat Legea 53/2003.
” Șef serviciu la Serviciul Mari Programe este și specialist în aranjamente florale” – Persoana nu are nicio certificare în acest sens, este o simplă pasiune, făcută publică pe rețelele de socializare. Expertiza adevărată este dovedită de diploma de licență a Facultății de Relații Publice și Comunicare din cadrul SNSPA și de certificatele de manager proiect emise de MECT și MMSSF.
”(...) a ajuns la ICR în 2016, prin detașare de la “Romanian Global News” – o agenție de știri controlată de fostul soț, Eugen Popescu. Acesta a fost numit în funcţia de director general al Institutului Eudoxiu Hurmuzachi pentru Românii de Pretutindeni în 2016 și controla, prin intermediul soției, o fundație cu nume asemănător și obiectiv similar celui al departamentului” – Detașarea a venit de la FNRP (Fundația Națională pentru Românii de Pretutindeni, care este o organizație neguvernamentală ce are ca scop coordonarea și realizarea de programe subordonate interesului național în relațiile cu românii de pretutindeni). Detalii de ordin privat și de organizare instituțională sunt pure speculații, fără nicio documentare.
”Liliana Țuroiu (...) i-a dat în administrare cel mai important proiect al ICR din ultimii ani, Europalia, derulat preponderent prin ICR Bruxelles” – Nimeni nu poate da în administrare într-o instituție publică, iar EUROPALIA ROMÂNIA nu a fost derulat prin ICR Bruxelles, reprezentanța asigurând doar suport logistic.
”Festivalul Europalia a avut un buget aprobat de șase milioane de euro, sumă care provine din bugetul de stat, însă nu există nici o situație clară și transparentă a cheltuielilor efectuate pentru acest eveniment, nici măcar în Raportul de activitate pe 2019” – Bugetul a fost de cinci milioane de euro, cheltuit doar parțial, din care aproximativ 1 milion de euro a fost redirecționat către Ministerul Culturii. Situația financiară explicită este raportată Ministerului de Finanțe, iar în Raportul de activitate se precizează activitatea (proiectele, evenimentele, programele, promovarea) acoperită general de bugetul anual.
”La reprezentanța care a gestionat majoritar aceste fonduri, adică ICR Bruxelles, director este acum chiar Liliana Țuroiu, fostul președinte ICR, iar director adjunct este Adriana Pietrăreanu, prietenă de familie cu liderul PSD Marcel Ciolacu” - Repetăm, EUROPALIA ROMÂNIA nu a fost derulat prin ICR Bruxelles, reprezentanța asigurând doar suport logistic. Iar afirmațiile despre prietenii sunt fie amatorism jurnalistic bazat pe bârfă, fie o dovadă a apartenenței domnului Vasilescu la cercul de prieteni din zona politică.
”În aprilie 2016, ocupă inițial un post de execuție în Departamentul de Comunicare/Promovare” – Persoana la care faceți referire nu a ocupat nicio zi postul despre care precizați public, evident, fără nicio documentare, ci doar bazându-vă pe indicații neverificate.
”(...) concursul a fost anulat de conducerea ICR, în urma numeroaselor reclamații privind nerespectarea legii în ceea ce privește organizarea” – A existat o singură plângere transmisă copy/paste de trei persoane (un jurnalist, un angajat ICR retrogradat și o pensionară).
”are o foarte bună colaborare cu fiica sa vitregă, Cristina Rus, aceasta ocupând funcția de director de cabinet al președintelui Mirel Taloș, prin detașare de la aceeași firmă, Euroagro Star” – nu există nicio relație de rudenie între cele două persoane.
Directorul adjunct Direcția Programe Interne și Internaționale ”se remarcă printr-o postare pe pagina sa oficială de Facebook din 24 aprilie a.c.” - Directorul adjunct Direcția Programe Interne și Internaționale este doctor în istorie, fost cercetător la Sorbona, autor a nenumărate articole de specialitate, cărți publicate, premiat și medaliat.
”70 de detașări, în 2017. Între timp, numărul s-a dublat” – În prezent, în cadrul ICR există o singură persoană detașată din mediul public.
”De asemenea, nu au fost organizate examene de promovare în gradele profesionale superioare pentru personalul din cadrul ICR, promovarea în gradul profesional superior a salariaților ICR efectuându-se fără susținerea examenelor de promovare, așa cum menționează și Raportul Curții de Conturi din 2017” – Așa cum bine citați din Raport, promovările au fost efectuate ilegal în perioada anterioară conducerii pe care cu bună știință o denigrați în textul publicat".
Ce se omite în dreptul la replică
Afirmația completă din articolul Newsweek este: “Pe site-ul ICR nu există o organigramă a posturilor de conducere în care să apară, în mod transparent, toate posturile aprobate prin Regulamentul de organizare și funcționare a ICR, dar și persoanele care le ocupă”.
Dreptul la replică se referă la faptul că “ Pe site-ul ICR nu există o organigramă a posturilor”, trecând peste informația care lipșește, pe care de fapt o subliniam în articolul nostru. Nimic despre neregulile semnalate la angajări, nimic despre modul în care au fost alocați banii pentru proiecte.
„Detalii de ordin privat și de organizare instituțională sunt pure speculații, fără nicio documentare”, se arată în dreptul la replică.
Documentarea a stat la baza tuturor afirmațiilor din articol, principala sursă fiind chiar pagina de web a ICR.
În cazul doamnei Șoroș este foarte simplu de văzut că ICR a scos la concurs un post de expert 1A în cadrul BIROULUI CERCETARE, ANALIZĂ, STRATEGIE, unde doamna Soroș a obținut un punctaj mediocru de 36 de puncte (https://www.icr.ro/roma/anunt-de-organizare-a-concursului-pentru-ocuparea-unor-posturi-vacante-din-cadrul-icr) la proba scrisă, fiind respinsă (fiind și singura înscrisă).
Acest lucru nu i-a afectat însă parcursul profesional, ea ocupând în cele din urmă postul respectiv, la scurt timp după ce a picat concursul. Reorganizarea din 2018 a adus pentru Daniela Soroș o nouă promovare, în funcția de Șef serviciu al Serviciului Mari Programe din ICR (https://www.icr.ro/uploads/files/soros-daniela-mioara-2018.pdf).
Postul ocupat de Soroș prin detașare este scos la concurs in vara lui 2019 - în plin proces de pregătire a participarii la Europalia - (https://www.icr.ro/pagini/concurs-pentru-ocupare-de-functii-contractuale-vacante) însă concursul este anulat (https://www.icr.ro/pagini/anunt-privind-anularea-concursului-de-recrutare-organizat-de-institutul-cultural-roman-in-perioada-mai-iunie-2019-si-reluarea-acestuia) de conducerea ICR în urma numeroaselor reclamații de nerespectare a legii privind organizarea, atât din interiorul ICR, cât și din afara instituției.
Pentru proiectul Europalia – „Situația financiară explicită este raportată Ministerului de Finanțe, iar în Raportul de activitate se precizează activitatea (proiectele, evenimentele, programele, promovarea) acoperită general de bugetul anual”. Noi am întrebat cum au fost cheltuiți banii publici de către ICR și nu avem încă un răspuns.
În ceea ce privește afirmația că proiectul Europalia nu a fost derulat prin ICR Bruxelles, reprezentanța asigurând doar suport logistic, reamintim ICR că potrivit documentelor oficiale emise de instituție funcția de coordonator general al Europalia România este asociata poziției de director al ICR Bruxelles. ICR Bruxelles "a participat activ la implementarea proiectelor din cadrul festivalului international de arte Europalia România", iar "cele mai reprezentative evenimente din planul anual al reprezentantei ICR Bruxelles s-au desfasurat in marja unor mari proiecte [..] Festivalul Europalia.” Bugetul Europalia nu a fost prezentat Consiliului de Conducere al ICR spre aprobare înainte de desfasurarea evenimentului, așa cum nici raportul financiar nu a fost prezentat acestui for la încheierea evenimentului.