Proces între OPC și o companie petrolieră: Scumpirea zilnică a benzinei: speculă sau „preț dinamic”?

DE Alin Crișan | Actualizat: 12.12.2023 - 21:28
Proces între OPC și o companie petrolieră: Scumpirea zilnică a benzinei: speculă sau „preț dinamic”? - Foto: Profimedia Images/ Imagine cu caracter ilustrativ
Proces între OPC și o companie petrolieră: Scumpirea zilnică a benzinei: speculă sau „preț dinamic”? - Foto: Profimedia Images/ Imagine cu caracter ilustrativ

Scumpirile repetate ale combustibilului la pompă nu reprezintă speculă.

SHARE

Concluzia a fost trasă de magistraţii Judecătoriei ieşene, care au analizat plângerea Rompetrol împotriva unei sancţiuni aplicate de Protecţia Consumatorului.

Inspectorii Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorului (CRPC) au constatat că în intervalul 7-10 martie anul trecut, staţia Rompetrol de pe strada Niciman a majorat zilnic preţul motorinei şi al benzinei, cu câte 20 sau 40 de bani, deşi nu achiziţionase carburant la un preţ mai mare, care să justifice scumpirea.

Proces între OPC și o companie petrolieră: Scumpirea zilnică a benzinei: speculă sau „preț dinamic”?

„Majorarea repetată a preţului în cazul stocurilor existente a urmărit să inducă în eroare consumatorii cu privire la evoluţia preţurilor carburanţilor, provocând o creştere artificială a cererii care să motiveze noi creşteri de preţuri.

Consumatorii au fost induşi în eroare, operatorul economic utilizând o practică comercială incorectă, respectiv specula, care este definită ca vânzarea cu suprapreţ, respectiv exploatare, de înşelare a cuiva, profitând de anumite împrejurări”, au apreciat inspectorii.

Aceştia au considerat că majorarea preţurilor era de natură a-i face pe şoferi să cumpere mai mult combustibil, de teamă că acesta se va scumpi încă mai mult. 

„Prin această decizie, profesionistul profită de mărirea cererii de combustibil pe piaţă în contextul geopolitic şi social actual, speculând informaţiile apărute pe diverse reţele sociale referitoare la o majorare puternică a preţului şi/sau lipsa unor stocuri suficiente de pe piaţă, procedând la deformarea comportamentului economic al consumatorului mediu”, au argumentat inspectorii.

Luat la întrebări, operatorul staţiei nu a putut prezenta motivul creşterii de preţ.

Conform legii, practicile comerciale susceptibile să deformeze comportamentul economic al unui grup vulnerabil de consumatori se sancţionează cu o amendă cuprinsă între 3.000 şi 30.000 de lei.

Procesul-verbal întocmit de inspectorii CRPC a fost contestat de Rompetrol

Downstream SRL. Reprezentanţii firmei au apreciat că inspectorii nu cunosc modul în care se formează preţurile în domeniul vânzării de carburanţi , raportându-se eronat la preţul de intrare în staţie a carburantului. 

Conform acestora, legea nu impune existenţa unor motive temeinice pentru mărirea preţului. Scumpirea totală, de 80 de bani, fusese totuşi justificată prin evoluţia preţurilor pe plan mondial.

De altfel, ar fi fost vorba doar de o majorare redusă, de doar 7% în perioada 7-9 martie şi cu încă 5% pe 10 martie, în timp ce cotaţia internaţională combustibilului crescuse cu 33% la benzină şi 69% la motorină.

Era firesc ca operatorul staţiei să nu cunoască în detaliu motivele majorării, întrucât politica de preţuri este stabilită la nivel central, operatorul nefăcând altceva decât să aplice noile preţuri la nivel local.

Modalitatea de stabilire a preţului la pompă fusese verificată de Consiliul Concurenţei în 2019, fără a fi prezentate dovezi ale vreunei practici incorecte.

Citește mai multe Ziarul de Iași

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te