Deși este o navă second-hand, M270 vine echipată cu tehnologie de ultimă generație și reprezintă una dintre cele mai moderne și avansate nave din flota românească.
Primul vânător de mine M270 de ultimă generație a ajuns în Portul Constanța. Arma cheie a României
În contextul amenințărilor cu minele marine în Marea Neagră, România a investit aproximativ 150 de milioane de euro în două nave vânătoare de mine modernizate din clasa Sandown, achiziționate din Marea Britanie.
Navele vânătoare de mine marine, lansate inițial în anii 1999 și 2000 (M110 Ramsey și M111 Blyth), au fost aduse la standardele actuale cu tehnologie de vârf pentru a face față eficient amenințărilor marine din prezent.
M270 „Sublocotenent Ion Ghiculescu”, fostul HMS Blyth al Marinei Regale Britanice, este prima navă din cele două care ajunge în România.
Citește și: Bugetul MApN creşte cu 44%, ajungând la 95 miliarde lei în 2024. Armata vrea să cumpere un submarin
Aceasta dispune de interoperabilitate cu structurile NATO, un deplasament de 600 de tone, un echipaj format din aproximativ 40 de militari și este echipată cu radar, sonar și armament de calibru mic, inclusiv un tun de 30 mm și mitraliere. Scopul principal al acestor nave este de a efectua cercetarea, detectarea, clasificarea, urmărirea și distrugerea/neutralizarea minelor marine.
Cu un focus deosebit pe tehnologie, navele din clasa Sandown se disting prin utilizarea de materiale nemetalice, în special fibră de sticlă, pentru a minimiza atracția față de minele marine tradiționale. La bord, acestea se bazează pe trei sisteme cheie pentru detectarea, catalogarea și neutralizarea minelor: sonarul Thales 2093 de mare definiție, sistemul de management al luptei M-Cube și dronele subacvatice telecomandate SeaFox. Aceste tehnologii de ultimă generație au o semnătură electromagnetică redusă, conferindu-le un avantaj în lupta împotriva minelor marine.
Citește și: Armata are în dotare o navă nouă care va fi folosită în misiuni speciale. A costat 150.000.000 €
Marșul vânătorului de mine către portul militar Constanța a început în data de 15 noiembrie și a durat mai bine de o lună, timp în care a parcurs aproximativ 4.500 de mile marine în apele Oceanului Atlantic, Mării Mediterane, Mării Marmara și Mării Negre.
Înainte însă de a porni în acest marș, întregul echipaj a fost instruit de către militari dintr-o structură a Marinei Regale Britanice, responsabilă cu pregătirea și evaluarea echipajelor.
În perioada iulie-noiembrie echipajul navei s-a instruit sub coordonarea echipei Fleet Operational Standards and Training (FOST), structura Marinei Regale Britanice responsabilă cu pregătirea și evaluarea echipajelor pentru încadrarea navelor militare.
Reprezentanții Thales, furnizorul de tehnologie, subliniază performanța remarcabilă a sistemelor montate pe aceste nave, menționând că sunt utilizate de o gamă extinsă de țări NATO și pregătind Forțele Navale Române pentru tranziția către „tehnologii unmanned” în viitor.