Persoanele agreabile au șanse mai mari să rămână sărace

DE Adelina Sahlean | Actualizat: 20.10.2018 - 10:07
Foto Getty Images

Persoanele considerate ca fiind „agreabile” au mai multe șanse să se regăsească în situații financiare mai proaste în comparație cu „colegii lor mai puțin agreabili", potrivit unui studiu publicat în The Journal of Personality and Social Psychology.

SHARE

Dr. Joe Gladstone, profesor asistent la Școala de Management a UCL, Marea Britanie, a explicat pentru Newsweek că el și co-autorul Sandra C. Matz de la Columbia Business School doreau să înțeleagă dacă o personalitate frumoasă și caldă - ceea ce academicienii numesc „agreabilitate"- poate fi legată de un deficit financiar.
Agreabilitatea este o trăsătură de personalitate caracterizată prin bunăvoință, încredere și grijă, conform lui Gladstone. Deci, cercetătorii au pus o întrebare: agreabilitatea ar face mai vulnerabilă o persoană la a fi săracă?; care sunt mecanismele psihologice care stau la baza acestei potențiale relații?
Pentru a-și testa ipoteza, echipa a extras datele a peste 3 milioane de oameni care au participat la cinci studii: două sondaje online, care au întrebat aproape 4.000 de participanți despre situatia lor financiară si atitudinea față de bani; un sondaj reprezentativ la nivel național pe teme similare care implică peste 4.000 de persoane; datele conturilor bancare a aproximativ 500 de persoane; un studiu privind acceptabilitatea care implică aproape 5000 de voluntari; și măsuri de insolvență și măsuri de personalitate din punct de vedere geografic.
„În toate aceste metodologii diferite, constatăm că agreabilitatea este asociată cu diverși indicatori ai dificultăților financiare, inclusiv economii mai mici, datorii mai mari și rate mai mari de neplată", a declarat Gladstone.
Oamenii agreabili par că le pasă mai puțin de bani și, prin urmare, nu își gestionează cu înțelepciune veniturile, sugerează cercetările. În acelasi timp, nu orice persoană agreabilă a avut un risc egal de a întâmpina dificultăți financiare, a afirmat cercetătorul.
„Relația este mult mai puternică pentru indivizii cu venituri mici care nu par să aibă mijloace financiare pentru a compensa personalitatea lor agreabilă", a afirmat acesta.
Gladstone a menționat că a fost deosebit de surprins să afle că agreabilitatea în copilărie pare a fi un predictor al greutăților financiare de mai târziu, în viață. 

Deoarece dificultățile financiare au consecințe negative atât pentru bunăstarea fizică și mentală a individului, cât și pentru societate în general, Gladstone speră că cercetarea va constitui baza politicilor care vizează sprijinirea „persoanelor cu venituri mici". „De fapt, băncile ar putea oferi pur și simplu stimulente pentru economisirea sau reducerea datoriilor care sunt aliniate cu personalitatea agreabilă, de ex. apelând la importanța de a urmări echilibrul lor pentru a-și proteja familia ", a susținut el.
Dr. Alan Southern, senior lector în Școala de Management de la Universitatea din Liverpool, U.K., a declarat, pentru Newsweek, că ideile de bază "se potrivesc cu o imagine populară despre oamenii bogați răi și cei săraci și buni".
Cu toate acestea, Southern a susținut că este o generalizare excesivă și riscă să alimenteze mitul că oamenii sunt săraci pentru că nu au spirit antreprenorial.
"S-ar putea spune că toți trebuie să fim responsabili pentru a ne asigura că contribuim la societate, dar ignoră multe structuri sociale și economice care creează nivelurile de inegalitate pe care le trăim", a spus el.

Studiul s-a bazat pe date de la 1,5 milioane de răspunsuri la chestionare. William Revelle, profesor de psihologie la Universitatea Northwestern și autor al studiului, a comentat într-o declarație la acea vreme: "Oamenii au încercat să clasifice tipurile de personalitate încă din timpul lui Hippocrates, dar literatura științifică anterioară a constatat că este o prostie. Aceste date arată că există densități mai mari ale anumitor tipuri de personalități ".

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.