Pentru creșterea siguranței în trafic și atingerea obiectivelor privind reducerea poluării, o lege prin care se stabilesc condițiile necesare pentru dezvoltarea în România a unui sistem durabil de mobilitate urbană a fost oficializată recent.
Potrivit legii, Bucureștiul și anumite municipii mari vor trebui să stabilească, în următorii ani, zone cu emisii scăzute. Accesul în respectivele zone va fi permis doar mașinilor care respectă regulile zonei sau pentru care se plătește o taxă.
În primă fază, zone cu nivel scăzut de emisii vor trebui stabilite, în termen de cel mult doi ani de acum, adică până în vara lui 2025, în București și în municipiile Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara, conform avocatnet.ro.
Orașele mari vor introduce taxe pentru șoferii care conduc aceste mașini. Ce amenzi vor fi aplicate
Autoritățile locale vor avea responsabilitatea de a elabora regulamente de acces, de a asigura transport public adecvat și infrastructură pentru mobilitate activă în interiorul ZNSE. De asemenea, vor trebui să implementeze sisteme de monitorizare și control al accesului în interiorul acestor arealuri.
Odată cu limitarea accesului pentru anumite categorii de vehicule, autoritățile vor trebui să faciliteze deplasarea celor care le folosesc, prin mijloace alternative.
Citește și: FOTO Cât l-a costat pe șoferul unui Audi cea mai scumpă poză din Cluj? A „zburat” cu 194 km/h
Astfel, măsura impune autorităților locale să creeze și să amenajeze rute dedicate pentru mijloacele de transport activ, incluzând trotinetele electrice, în perimetrul ZNSE.
În plus, vor trebui să implementeze sisteme publice de închiriere pentru aceste mijloace de transport, cum ar fi stații de bike-sharing și puncte de închiriere pentru trotinete electrice (așa numita infrastructură verde), facilitând astfel mobilitatea activă în interiorul zonei.
Proiectul introduce o clasificare a vehiculelor în șase categorii, bazată pe norma de poluare și tipul de combustibil utilizat. Instituirea ZNSE va necesita studii de oportunitate și consultări publice, asigurând astfel transparența procesului decizional.
Citește și: Cu ce viteză poți depăși viteza legală fără să fii amendat? Poliția a recunoscut această „abatere”
Pentru implementarea ZNSE, autovehiculele din categoriile M (transport persoane) și N (transport mărfuri) sunt clasificate în șase clase, în funcție de norma de poluare și tipul de combustibil:
Clasa 1: Vehicule cu norma EURO 3/III pe motorină și norme inferioare;
Clasa 2: Vehicule EURO 4/IV pe motorină și EURO 3/III pe benzină/GPL/GNC/GNL;
Clasa 3: Vehicule EURO 5/V/EEV pe motorină și EURO 4/IV pe benzină/GPL/GNC/GNL;
Clasa 4: Vehicule EURO 6/VI pe motorină și EURO 5/V/EEV pe benzină/GPL/GNC/GNL;
Clasa 5: Vehicule EURO 6/VI pe benzină/GPL/GNC/GNL;
Clasa verde: Vehicule electrice și cu hidrogen.
Proiectul de hotărâre prevede un sistem de sancțiuni pentru asigurarea respectării regulilor în zonele cu nivel scăzut de emisii. Astfel, vehiculele care circulă în interiorul ZNSE fără a respecta regulamentul local de acces vor fi amendate cu 300 lei.
În același timp, autoritățile locale care întârzie implementarea ZNSE conform termenelor stabilite de Legea 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă vor fi sancționate cu 500 lei pentru fiecare zi de întârziere.