Ieșenii vor plăti din buzunarul lor 320.000 lei pentru că funcționarii Primăriei uită să-și achite facturile
Primăria și-a făcut abonament de penalități la ApaVital pe banii ieșenilor. Cele 45 de zile în care factura la furnizorul de servicii de apă-canal pot fi plătite fără penalități nu îi sunt suficiente municipalității.
Ca urmare, periodic, ApaVital îi trimite și factura pentru penalități. Apoi o dă în judecată pentru recuperarea banilor. Ultima astfel de notă de plată se ridică la 320.000 lei și va fi achitată din buzunarul ieșenilor pentru că funcționarii Primăriei nu reușesc nici să plătească facturile instituției la timp.
La sfârșitul lunii februarie a anului trecut, ApaVital a chemat în judecată Primăria, cerând obligarea acesteia la plata sumei de 320.395,45 lei, reprezentând penalități de întârziere la plata facturilor. Era vorba de 11 facturi, emise lună de lună, din martie 2024 până în ianuarie 2025, fiecare reprezentând penalități pentru întârzierea cu care Primăria achitase vreo factură din trecut. Conform contractului încheiat în 2010 între ApaVital și Primărie, similar în esență cu cel încheiat cu un cetățean oarecare, furnizorul de servicii de apă-canal urma să emită lunar factura reprezentând consumul de apă. Facturile erau scadente după 15 zile. Dacă plata nu era făcută în acest interval, ApaVital mai aștepta 30 de zile înainte de a calcula penalități și a emite o factură distinctă pentru ele. Faptul că ApaVital emisese în 11 luni consecutive, 11 facturi pentru penalități însemna practic că Primăria întârzia cu regularitate plata facturilor curente.
În fața magistraților Tribunalului, reprezentanții Primăriei au cerut respingerea cererii de judecată, invocând faptul că municipalitatea nu înregistrase facturile în contabilitate și nu le acceptase la plată. Prin urmare, creanța reclamată de ApaVital nu avea un caracter cert. Primăria a explicat că nici nu putea plăti la timp facturile curente. Conform legii finanțelor publice, orice cheltuială bugetară implică parcurgerea unor etape obligatorii, respectiv angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata, toate desfășurându-se după primirea facturii. Până să fie parcurse toate etapele, se scurgeau și cele 45 de zile de la emiterea facturii.
Poziția adoptată de juriștii Primăriei însemna însă că aceștia își asumau faptul că instituția încălca legea cu bună-știință și că nu avea de gând să facă nimic pentru îmbunătățirea situației. Legea 72/2013 privind combaterea întârzierii în executarea obligaţiilor de plată rezultând din contracte încheiate între profesionişti şi autorităţi contractante prevede în mod explicit că termenul limită de plată a unei facturi de către instituțiile publice este de 30 de zile de la data primirii acesteia. Autoritățile publice sunt obligate să-și organizeze activitatea contabilă astfel încât plata facturilor să se facă într-un termen rezonabil. Mai mult pe ziaruldeiasi