"Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor anunţă că, începând de astăzi, pe site-ul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - www.cnadnr.ro - https://cestrin.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=a63da499b48343e79e397f597dbd63c9 pot fi accesate hărţile interactive care prezintă situaţia drumurilor naţionale şi sectoarele cu risc de înzăpezire. Cele două hărţi au fost dezvoltate de Centrul De Studii Tehnice, Rutiere şi Informatice - CESTRIN, fără costuri suplimentare, în cadrul unui proiect pilot care va fi finalizat prin lansarea unor aplicaţii pentru dispozitivele mobile", se spune într-un comunicat al Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor.
În ceea ce priveşte harta sectoarelor cu risc de înzăpezire, aceasta este actualizată în baza datelor furnizate de către DRDP-uri. Dacă pentru început vor fi disponibile doar informaţiile privind transportul rutier, pe parcursul etapelor de dezvoltare a hărţilor interactive vor fi introduse şi cele referitoare la celelalte moduri de transport, respectiv feroviar, naval şi aerian.
"Compania de Autostrăzi face eforturi pentru a pune în spirjinul cetăţenilor elemente care să le confere o anumită siguranţă pe drumurile naţionale şi pe autostrăzi. În acest sens, am lansat azi o aplicaţie, o hartă în care sunt evidenţiate zonele cu risc de înzăpezire, o hartă bazată pe un anumit istoric al evenimentelor care s-au petrecut pe drumurile naţionale şi pe autostrăzi, o hartă care, în prima etapă, va fi accesată de pe site-ul companiei doar pe partea de transport rutier, urmând ca într-o a doua etapă, sub cupola Ministerului Transporturilor, să cuplăm şi celelalte moduri de transport - feroviar, naval şi aerian, iar a treia etapă va fi lansarea unei aplicaţii mobile care să cuprindă toate modurile de transport şi să poată fi accesată de participantul la trafic foarte uşor, să fie informat corect, în timp util, cu zonele care sunt cu probleme. Harta mai dispune şi de o bază de date venită de la ANM cu acele avertizări meteo, iar aceste informări pe care le primim frecvent de la ANM vor fi încărcate pe această platformă pentru a fi puse în evidenţă zonele sau drumurile care sunt supuse unor probleme de înzăpezire", a declarat, marţi, directorul CNAIR, Sorin Scarlat, într-o conferinţă de presă.
În opinia acestuia, este important pentru cei care utilizează reţeaua de drumuri naţionale în această perioadă să aibă acces la aceste date, pentru a identifica o altă rută de transport în cazul în care unele drumuri au probleme.
"Există un dispecerat cu activitate permanentă. În momentul în care se dispune aplicarea restricţiei, în maximum 20 de minute va fi introdusă în platforma hărţii această restricţie. Deci, teoretic, ne axăm să scurtăm perioada de la luarea deciziei până când va fi încărcată în această platformă, astfel încât cei care utilizează reţeaua de drumuri să fie informaţi corect şi rapid. Înainte existau comunicate ale Companiei de Autostrăzi cu privire la aceste restricţii, dar, după cum vedem, flexibilitatea companiei va trebui extinsă şi va trebui sub orice formă informat participantul la trafic. Până acum o făceam cu aceste comunicate, dar ne axăm toate eforturile pentru a pune în aplicare această formulă", a subliniat Scarlat, care a adăugat că deciziile de închidere a unui drum sau de instituire a unor restricţii se vor lua de comun acord cu Poliţia Rutieră.
De asemenea, CNAIR are încheiat un protocol de colaborare cu dezvoltatorul aplicaţiei Waze pentru schimb de informaţii, dar şeful companiei nu a putut avansa un termen pentru lansarea unei eventuale aplicaţii comune.
"Noi cu cei de la Waze avem un protocol semnat. Urmează să mai facem nişte paşi, dar nu m-aş hazarda să vă dau un termen în care vom definitiva acest protocol şi vom lansa această aplicaţie poate şi pe aceeaşi platformă cu cei de la Waze. În orice caz, există un protocol de colaborare şi în mod sigur vom face schimb de informaţii şi vom găsi cea mai bună soluţie, astfel încât să fie în regulă şi pentru cei care folosesc Waze-ul şi pentru cei care folosesc aplicaţia noastră", a afirmat Sorin Scarlat.
Deocamdată, meniul acestei hărţi este disponibil doar în limba română şi doar pe site-ul companiei.
În plus, şeful CNAIR a dat asigurări că se vor pune din nou pe site imagini provenite de la camerele de luat vederi situate pe drumurile naţionale, astfel încât participanţii la trafic să poată vizualiza starea drumurilor.
"Toate imaginile pe care le deţinem de pe autostrăzi se află în acest centru de monitorizare. O să încercăm să le punem din nou pe site şi să le facem publice, adică orice cetăţean să poată accesa aceste camere pentru a vizualiza starea drumului respectiv. În continuare există Dispeceratul central de iarnă, cu activitate permanentă, iar numerele de telefon sunt pe site la care pot fi apelaţi operatorii noştri ca să ofere informaţii despre drumurile din România", a menţionat el.
Aplicaţia a fost dezvoltată de specialiştii CNAIR.
La rândul său, ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, a precizat că în viitorul apropiat va fi lansată şi aplicaţia destinată dispozitivelor mobile, valabilă atât pentru utilizatorii de Android, cât şi pentru cei de IOS.
"Am văzut că lucrurile au început să se mişte şi la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere şi să fie promovate, şi aici, noile tehnologii. Astfel, hărţile interactive propuse de cei de la CNAIR vin în sprijinul tuturor celor care tranzitează infrastructura rutieră naţională. Prin ele vor fi furnizate informaţii pe care multe dintre aplicaţiile existente nu le deţin, informaţii corecte, care vin direct de la sursă. Chiar dacă este un proiect pilot, managementul companiei a prezentat un calendar rapid de implementare şi dezvoltare. Practic, în viitorul apropiat, va fi lansată şi aplicaţia destinată dispozitivelor mobile, valabilă atât pentru utilizatorii de Android, cât şi pentru cei de IOS. Este un prim pas pe care ei îl fac pentru a deveni ceea ce trebuia să fie de la început: o companie în serviciul cetăţenilor. Iniţiativele de acest fel trebuie continuate, în noua eră a tehnologiei", a spus Bode.