Aceasta, în condițiile în care Biserica Ortodoxă Română a spus că „adevărata slujbă a Învierii Domnului din acest an” a avut loc, iar decizia Arhiepiscopiei Tomisului de a oficia slujba este „luată exclusiv în virtutea principiului autonomiei eparhiale şi asumată integral doar de ierarh şi de acest for bisericesc local”.
„Așa cum prevede Cartea de slujbă, va fi odovania Învierii, adică sfârșitul sărbătorii Învierii, care este oarecum asemănătoare în conținut ca slujba Învierii, la care adăugăm doar chemarea de a veni să ia Lumină pentru credincioșii care doresc și nu au avut posibilitatea în noaptea de Paști. Mulți credincioși au avut această tristețe sufletească, faptul că nu au putut săvină la biserică, să se bucure de comuniunea cu ceilalți, plus spovedania și împărtășania care perioada stării de urgență a fost ceva mai dificilă”, a declarat înainte de slujbă, la Digi 24, Eugen Tănăsescu, purtător de cuvânt al Arhiepiscopiei Tomisului.
Slujba s-a desfășurat în aer liber, credincioșii nu au purtat mască de protecție și nu au respectat distanța de 1,5 metri între ei.
Arhiepiscopul Teodosie i-a împărtășit pe credincioși, gest pe care nu l-au putut fac de Paști. Biserica Ortodoxă a decis, însă, că împărtășirea credincioșilor se amână pentru o perioadă scurtă de timp, în condițiile pandemiei de coronavirus.
Întrebat dacă nu există riscul ca oamenii să se infecteze cu COVID-19, arhiepiscopul Tomisului a răspuns: „Se pot vindeca”. „Eu nu am putut să-i amân pe credincioși. Eu știu că la orice liturghie se împărtășește. Liturghia nu e făcută să stăm departe. S-au pregătit, s-au spovedit, aceia se împărtășesc”, a adăugat el.
Când o jurnalistă a spus că oamenii nu respectă măsurile de distanțare, ÎPS Teodosie a răspuns: „Nu vor păți nimic. Eu nu pot să fiu polițist”.
„Nu am înțeles de unde atâta frământare în presă și chiar acuze gratuite la adresa arhiepiscopiei și a ÎPS Teodosie. La noi s-a lăsat cumva la latitudinea fiecăruia, în virtutea unei autonomii relative parțiale, în care arhiereul poate institui post, poate modifica anumite slujbe, în niște limite. Nu e nimic ilegal, necanonic sau toate prostiile care s-au spus”, a adăugat purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Tomisului. El a precizat că și alte biserici ortodoxe din Europa au luat această decizie.
Biserica Ortodoxă Română spune, însă, că „adevărata slujbă a Învierii Domnului din acest an” a avut loc, iar decizia Arhiepiscopiei Tomisului de a oficia slujba este ,luată exclusiv în virtutea principiului autonomiei eparhiale şi asumată integral doar de ierarh şi de acest for bisericesc local”.
„Decizia Permanenței Arhiepiscopiei Tomisului referitoare la oficierea, în noaptea de 26 spre 27 mai, a slujbei numită „Odovania Învierii” și a Sfintei Liturghii la miezul nopții, clerul acestei eparhii urmând a chema credincioșii să primească Lumina Învierii ca în noaptea de Paști, este una luată exclusiv în virtutea principiului autonomiei eparhiale și asumată integral doar de ierarh și de acest for bisericesc local”, a punctat BOR într-un comunicat de presă.
„Noi ne-am asumat-o, când am decis pentru eparhia noastră, normal că noi am decis, nu a decis și patriarhia pentru noi. Acel cuvânt cred că se referă doar la exclusivitatea alegerii noastre, ca for bisericesc local”, spune Tănăsescu.
„Putem discuta de <<adevărata slujbă>>. Cred că dl. Bănescu (purtătorul de cuvânt al BOR- n.r.) a vrut să spună că slujba de Paști a fost de Paști și să nu confundăm cu aceasta, că s-a făcut o confuzie. Dar și slujba din seara aceasta e foarte reală, e prevăzută de tipicul bisericesc. Cred că a vrut să explice logic ce trebuie să înțelegem cu toții. Noi, la Constanța, am decis, tocmai în virtutea acestei atonomii relative eparhiale, și normal că nu și-a asumat-o altcineva”, a spus purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Tomisului.