Cum arată primul vapor cu „bot” de avion de pasageri din lume? Operatorul japonez de containere de coastă Imoto Lines deține o serie de nave cu un aspect unic, inspirat de botul avioanelor mari de pasageri.
Cum arată primul vapor cu „bot” de avion de pasageri din lume? Aerodinamica navei, mai mare cu 50%
În 2015, șantierul naval Kyokuyo din Yamaguchi, Japonia, a finalizat prima navă SSS-feeder (Semi-Spherically Shaped-feeder) comandată de Imoto Lines.
A fost una dintre cele mai mari nave feeder - folosite pentru operațiuni de alimentare -construite vreodată în Japonia, dar ceea ce a diferențiat-o cu adevărat de alte nave din clasa sa a fost designul neobișnuit.
Natori 600-TEU avea o prova emisferică care semăna foarte mult cu botul unui avion mare de pasageri Airbus, pe care nimeni nu îndrăznise să-l pună în aplicare până atunci.
Citește și: De ce s-a scufundat nava supranumită „Titanicul Estului”? În naufragiu au murit 1.600 de oameni
Dar aceasta nu a fost doar o opțiune de design pentru a face nava să iasă în evidență, ci a avut și aspecte funcționale care i-au adus navei Natori titlul de „Nava anului” din partea Societății japoneze a arhitecților navale și oceanografilor, precum și numeroase alte premii în categoria navelor mici de marfă.
Prima navă cu bot de avion din lume operează pe coastele Japoniei - Foto: Imoto Lines
Prima navă cu bot de avion transportă containere în greutate de 10.000 tone
Principala inovație din spatele botului rotunjit al Natori a fost aerodinamica îmbunătățită a navei. Forma acestuia a redus rezistența aerului cu până la 50%, comparativ cu navele convenționale, ceea ce a contribuit la economisirea de combustibil și la reducerea emisiilor nocive.
Noul design a redus, de asemenea, consumul de combustibil cu aproximativ 5% în orice condiții de încărcare.
Un alt avantaj semnificativ al navei Natori față de navele feeder de dimensiuni similare a fost capacitatea de transport, care a fost aproape dublă față de cea a navelor container convenționale - 548 TEU, sau aproximativ 500 de containere cântărind 20 de tone fiecare, adică 10.000 de tone.
Citește și: Tragedia de pe Lacul Tei din 1967 pe care comuniștii au „șters-o” din istorie. Câți oameni au murit?
Prima navă feeder cu „bot” de avion din lume a avut un succes atât de mare încât Imoto Lines a comandat încă două nave similare. În 2018, Nagara s-a alăturat flotei companiei, iar în 2022, a fost lansată cea mai mare astfel de navă,S-562 Nogami, cu o capacitate de 670 TEU.