Care este cel mai rapid avion de luptă din lume? Poate atinge 3.300 km/h. Un avion proiectat în anii '60, aflat încă în folosință limitată, poate ajunge la o viteză maximă de două ori mai mare decât celebrul F-35, considerat, la ora actuală, cel mai puternic avion de luptă de pe mapamond.
Care este cel mai rapid avion de luptă din lume? Poate atinge 3.300 km/h. Proiectat în anii '60
.Achiziționarea de către România a celor 32 de avioane F-35A Lightning II, construite de gigantul aviatic Lockheed Martin, va îmbunătăți semnificativ securitatea națională.
La ora actuală, F-35A Lightning II este considerat cel mai puternic avion de luptă din lume, prima livrare a acestor avioane de ultimă generație fiind așteptată să aibă loc până în anul 2031.
Dar la capitolul viteză maximă, F-35 pare aproape un melc pe lângă o aeronavă militară cu o vechime considerabilă.
Citește și: SUA aprobă vânzarea a 32 de avioane de luptă F-35A către România. E cel mai puternic avion din lume
Cel mai rapid avion de vânătoare din lume a fost dezvoltat în anii 1960, în Uniunea Sovietică, în plin „Război rece”. El a fost înlocuit între timp, dar a rămâs încă în serviciu limitat.
Este vorba de Mikoyan-Gurevich MiG-25 Foxbat, cu o viteză maximă de 3,2 Mach, adică 3.300 km/h, scrie flyjetfy.com.
MiG-25 Foxbat încă este cel mai rapid avion de luptă din lume - Foto: flyjetfy.com
Spre comparație, F-15 poate atinge 2,5 Mach, adică 2.555 km/h, un F-22 ajunge la 2 Mach - 2.122 km/h, în timp ce faimosul F-35, pe care-l va achiziționa și țara noastră, nu depășește 1,6 Mach, adică 1.700 km/h.
Având în vedere aceste date, putem observa că avionul de vânătoare din anii 1960 este practic de două ori mai rapid decât F-35 din zilele noastre.
Citește și: Care este cel mai rapid submarin din lume? Viteza lui de 83 km/h n-a fost egalată nici acum
Poate părea că avioanele de luptă au devenit mai lente, iar realitatea arată că așa și este. Principalul motiv pentru acest lucru este lipsa concurenței și necesitățile militare schimbare de noile contexte politico-militare..
Avioanele de interceptare tind să fie forma mai rapidă de avioane și, deși sunt încă necesare, nu mai sunt la fel de necesare pentru a vâna bombardierele, pur și simplu pentru că mai puține bombardiere sunt operaționale în zilele noastre.
Apărările antiaeriene s-au îmbunătățit semnificativ de-a lungul anilor, astfel încât multe dintre rolurile pe care le îndeplinesc avioanele pot fi îndeplinite pur și simplu de pe uscat.
Un alt motiv pentru care avioanele par să devină mai lente este „tributul” pe care îl plătești atunci când alegi să zbori mai repede.
La ora actuală, F-35A Lightning II este considerat cel mai puternic avion de luptă din lume - Foto: Flickr/ U.S. Embassy Romania
Selecția materialelor este mult mai limitată pentru a rezista forțelor și căldurii la care este supus avionul în timpul zborului rapid.
În plus, pentru a atinge astfel de viteze, trebuie să se facă compromisuri în alte domenii, inclusiv în ceea ce privește agilitatea și manevrabilitatea avionului.
În prezent, se pune mai mult accentul pe un avion de luptă manevrabil decât pe unul care poate depăși viteza de 3 Mach.
Acestea fiind spuse, MiG-25 Foxbat este încă în serviciu limitat dintr-un anumit motiv și, în comparație cu alte aeronave în funcțiune, are cu siguranță un avantaj distinct.
Citește și: Reportaj în SUA la fabrica Lockheed Martin, locul unde se nasc avioanele F-35 și F-16. Urmează NGAD
El a rămas singurul avion de luptă capabil să atingă viteze de peste 3 Mach, adică peste 3.200 km/h. MiG-25 nu mai este în producție de ceva timp, deoarece a fost înlocuit de MiG-31.
Cu toate acestea, oricât de agil ar fi MiG-31, acesta nu poate atinge decât o viteză maximă de Mach 2,83, adică 3.000 km/h, oferind Foxbat o marjă superioară clară de viteză.