Prima victorie turbo în Formula 1 și „nebunia“ care i-a urmat

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 08.11.2019 - 08:21

Astăzi, în era downsizing-ului și a normelor de poluare din ce în ce mai stricte, motoarele supraalimentate cu turbină sunt la ordinea zilei, fiind omniprezente în toate segmentele.

SHARE

„Nebunia turbo“ se poate spune că a început, însă, în urmă cu 40 de ani, odată cu prima victorie a unui monopost turbo în Formula 1.

Compresoarele și turbinele erau „trufandale“ acum patru decenii, motoare supraalimentate fiind regăsite doar pe câteva mașini sport, super-sport și de lux foarte scumpe. Primul model de serie turbo este considerat Oldsmobile-ul JetFire V8 din 1962.

Iar în Europa, supraalimentarea a fost introdusă de legendarul BMW 2002 Turbo în 1973 și de Porsche 911 Turbo în 1974 – cea mai rapidă mașină de serie de la acea vreme.

Apoi, spre sfârșitul anilor 1970 și începutul anilor 1980, entuziasmul turbo a început să-i cuprindă pe din ce în ce mai mulți constructori de prim rang (Saab, Volvo, Mercedes, Maserati, etc.).

„Nebunia turbo“ a început, însă, în 1979, când Jean-Pierre Jabouille a câștigat Marele Premiu al Franței de Formula 1, pe circuitul Dijon-Prenois, la volanul unui monopost Renault RS 10.

În premieră, un motor turbo de 1.5 litri s-a impus în fața agregatelor atmosferice de 3.0 litri, iar acest lucru a schimbat radical percepția acestei tehnologii, producătorul francez pornind o adevărată ofensivă turbo.

Pe de o parte, la începutul anilor 1980, Renault a intrat în mai multe competiții cu modele turbo precum Renault 20 Turbo 4x4 sau Renault Maxi 5 Turbo.

Iar pe de alta, francezii au intrat în forță pe piața automobilelor accesibile cu modele supraalimentate. Cu un turbocompresor Garrett pus în amonte de carburatorul dublu-corp, Renault 18 Turbo a fost pionierul francezilor și a fost urmat de versiuni turbo ale modelelor Renault Fuego, Renault 9 și Renault 11.

În anii 1990, „nebunia turbo“ a pierdut din presiune. Dar, acum, în era downsizing-ului și a normelor de poluare din ce în ce mai stricte, toate modelele dezvoltate sub umbrela Renault, de la Dacia Logan până la Alpine A110, au motoare turbo sub capotă.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te