Escrocii sunt tot mai inventivi. Ei elaborează planuri pentru a vă lăsa fără bani. Pentru asta apelează la o poveste cu nume grele: poliția, medicii, bănci. Apoi, țes o poveste care să vă emoționeze și, în final, să vă facă să le trimiteți bani de bunăvoie.
Citește și: O nouă escrocherie prin telefon. ”M-au sunat insistent după ce mi-am schimbat device-ul” Ce a urmat?
Escrocheria cu poliția care sună de pe număr necunoscut. Dacă spui aceste cuvinte, rămâi fără bani
În ultima vreme hoții au uitlizat tehnica „spoofing”. Autorii, folosind aplicații VoIP (voice over IP), cu numere de telefon din rețeaua națională de telefonie (pot fi numere de telefon compromise care aparțin unor instituții bancare), contactează cetățenii, pretinzându-se angajați ai băncilor. În cadrul apelurilor, aceștia afirmă că victimele ar fi solicitat un împrumut și le cer să dezvăluie informații personale sensibile.
Ulterior, apelul este redirecționat către o altă persoană care se recomandă ca fiind din partea Poliției și le solicită victimelor să transfere bani într-un „cont sigur”, pentru a proteja fondurile. Această metodă a dus la pierderea unor sume mari de bani de către cetățenii de bună credință.
Citește și: Cum poți ”bloca” o escrocherie prin telefon? Cuvintele pe care trebuie să le spui când răspunzi
Ce este tehnica spoofing folosită de hoți să vă fure banii?
Spoofingul este o tehnică prin care un apelator falsifică numărul de telefon afișat pe identificatorul de apel al destinatarului. În esență, acest lucru înseamnă că un apel poate părea că provine de la altcineva sau de la o companie diferită decât cea reală. Spoofingul poate fi realizat folosind diverse tehnici și software specializat, iar motivul poate varia de la glume nedorite până la activități frauduloase grave.
Scopurile spoofingului
Spoofingul poate fi utilizat în diverse scopuri, inclusiv:
- Fraudă telefonică: Spoofingul poate fi folosit pentru a păcăli oamenii să ofere informații personale sau financiare, inducându-i în eroare să creadă că sunt contactați de o entitate legitimă, cum ar fi o bancă sau o agenție guvernamentală.
- Înșelăciuni de identitate: Spoofingul poate fi folosit pentru a crea confuzie sau panică, ducând la înșelăciuni de identitate sau alte forme de fraudă.
Detalii AICI
La nivelul României, au fost înregistrate dosare penale ca urmare a faptului că persoanele vătămate au dat curs și ultimei solicitări de transfer al banilor în contul „sigur”, iar din acel moment au pierdut controlul asupra fondurilor personale.
Aceasta este o formă de fraudă bazată pe tehnica de „spoofing”, prin care autorii falsifică informațiile de identificare pentru a se da drept o sursă de încredere (bănci, autorități), cu scopul de a înșela victimele (cetățenii de bună credință).
Recomandări pentru protecția cetățenilor:
• Nu răspundeți apelurilor telefonice nesolicitate, care vă cer informații sensibile sau transferuri de bani.
• Verificați orice informație primită prin canale oficiale, contactând direct instituțiile implicate.
• Nu transferați bani în conturi neoficiale sau suspecte!
• Dacă aveți suspiciuni, contactați imediat autoritățile competente (poliție, bancă etc.).