Prețurile la energia electrică se liberalizează de la 1 iulie. Noile facturi vor fi un adevărat șoc pentru oamenii la pensie. Pensionarii vor plăti facturi duble sau triple potrivit unui calcul făcut de Newsweek.
Tocmai de aceea, ministerul energiei a venit cu o formă de compensare a facturilor. Ajutorul se va da timp de 9 luni și va fi de câte 50 de lei pe lună.
Cum iei 450 lei ajutor la pensie pentru plata facturilor. Unde și cum depui cererea?
NU e clar dacă banii se vor da pe cardul de energie unde s-au virat sumele de anul trecut. Vestea proastă este că banii se vor da cu 2 luni întârziere. Cel mai devreme banii se vor da pe 1 septembrie. Asta, pentru că programul informatic nu ete gata. În orice caz, banii se vor da retroactiv.
Sprijinul va fi acordat în perioada 1 iulie 2025 - 31 martie 2026, adică timp de 9 luni. Așadar, pensionarii cu pensii mici vor primi 450 de lei pentru plata facturilor la energie electrică.
Citește și: Nedreptate: CASS la pensiile mai mari de 3.000 lei. Asigurări la sănătate pentru bogați, plafonate
Ajutor la pensie pentru facturi de coșmar
Pensionarii trebuie să știe că, pentru a putea beneficia de sprijin inclusiv pentru luna iulie, aceștia trebuia să se înregistreze pe aplicația EPIDS în maximum 30 zile. Această aplicație ar urma să fie disponibilă de pe 29 august.
După expirarea acestui termen, sprijinul se va acorda din luna depunerii solicitării în aplicația EPIDS, dacă sunt îndeplinite condițiile de acordare.
Cum iei 450 lei ajutor la pensie pentru plata facturilor. Unde și cum depui cererea? - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
Citește și: Veste mare de la Casa de Pensii. Se emit decizii pentru trecere la pensie limită de vârstă Document
Solicitarea poate fi depusă și prin intermediul reprezentanților oficiului poștal ori al reprezentanților primăriilor.
Altfel spus - trebuie să vă înscrieți până pe 29 august, altfel pierdeți 100 de lei, compensația pe luna iule și august.
Facturi mai mari, de la 1 iulie
Reamintim că, începând cu 1 iulie, piața energiei electrice e liberalizată, fapt care va conduce la majorarea semnificativă a facturilor pentru consumatori.
Citește și: Românii din Spania au un beneficiu la pensie. Ministerul Muncii anunță dacă se recunoaște vechimea
Newsweek a scris că facturile la energie electrică vor fi de două sau trei ori mai mari decât în prezent.
Calculele le aveți în LINK-ul de mai jos:
Citește și: Factura la curent mușcă din pensie și salariu! Facturile, de 3 ori mai mari. Ce ajutoare se dau?
Acest sprijin financiar va fi acordat persoanelor aflate în situație de vulnerabilitate energetică, numărul potențialilor beneficiari fiind foarte ridicat.
Ce pensie trebuie să ai ca să iei sprijinul
Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, a dat detalii cu privire la cardurile de energie.
Acesta a spus cine este eligibil pentru acest ajutor de la stat. Sprijinul va fi acordat astfel:
- persoanelor cu pensii sau venituri de până la 1.950 de lei net/lună, dacă locuiesc singure;
- persoanelor cu pensii sau venituri de până la 1.780 de lei net/lună, dacă sunt mai multe persoane care locuiesc în aceeași gospodărie.
Citește și: Care pensionari pierd 600 lei la pensie după aplicarea CASS? Ce bani ia statul în funcție de pensie?
Cum poți solicita sprijinul?
Sprijinul financiar se acordă doar la cerere. Cei interesați trebuie să facă o solicitare online în acest sens, utilizând aplicația EPIDS, care ar trebui să apară în curând.
Aplicația digitală va fi realizată de către STS în termen de maximum 60 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență OUG 35/2025, adică ar trebui să fie disponibilă de pe 29 august.
Pentru a beneficia de sprijin începând cu luna iulie 2025, solicitanții au obligația de a se înscrie în aplicație în termen de 30 de zile de la data operaționalizării aplicației.
Citește și: Ministerul muncii anunță creșteri de pensie de 600.000.000€ vara aceasta. Bolojan răspunde dur
După expirarea acestui termen, sprijinul se va acorda din luna depunerii solicitării în aplicația EPIDS, dacă sunt îndeplinite condițiile de acordare.
Solicitarea poate fi depusă și prin intermediul reprezentanților oficiului poștal ori al reprezentanților primăriilor, conform OUG 35/2025.
Citește și: OFICIAL Pensiile nu se indexează nici la 1 ianuarie 2026. Câte sute de lei pierde fiecare pensionar?
Aceștia au obligația de a asigura suportul logistic și de personal calificat necesar pentru acordarea de asistență solicitanților în vederea completării formularului de solicitare a sprijinului și încărcării formularelor/ documentelor necesare solicitării sprijinului în aplicația electronică.
În cazul în care nu solicită online ajutorul, solicitantul va trebui să completeze datele necesare într-un formular de solicitare tipărit, pe care îl depune la oficiul poștal sau, după caz, la primăriile unde declară locul de consum.
Citește și: Casa de Pensii anunță în ce zile se dau pensiile pe iulie. Angajații vor fi vineri în grevă
Oficiile poștale și primăriile au obligația de a înregistra solicitarea primită în format tipărit și de a introduce datele din formular în aplicația electronică în cel mult trei zile lucrătoare de la data depunerii acesteia de către solicitant.
Tichetul electronic de energie va fi trimis la adresa de e-mail furnizată în cerere și poate fi printat de către beneficiar.