„În anul 2016, la nivelul Uniunii Europene au fost stabilite cinci principii coordonatoare ale politicii UE față de Federația Rusă, ca urmare a anexării ilegale a Peninsulei Crimeea și a acțiunilor destabilizatoare ale acestui stat în Ucraina.
Între aceste principii se numără și cel privind sprijinirea contactelor interumane (people to people) pentru o mai bună cunoaștere și înțelegere reciprocă.
Din acest punct de vedere cooperarea în domeniul cultural sau la nivel academic, științific și universitar poate reprezenta un instrument util în cadrul interacțiunii cu Federația Rusă”, se arată într-un răspuns din 2 septembrie a.c. al ministrului de Externe, Bogdan Aurescu, trimis Camerei Depulaților.
În vederea găsirii unui sediu al ICR Moscova, se arată în răspuns, „a fost solicitată Ambasadei României în Federația Rusă prospectarea pieței imobiliare locale în vederea închirierii unui spațiu corespunzător activității și obiectivelor viitorului Institut Cultural Român de la Moscova, acțiune care se află în curs și în legătură cu care au fost realizate demersuri inclusiv în relația cu autoritățile competente ale Federației Ruse.”
România are un acord cu Federația Rusă privind deschiderea ICR la Moscova, respectiv, a Centrului Rus de Știință și Cultură la București. Partea rusă a reușit să deschidă Centrul încă din 2015 și este implicat în acțiunile de diplomație culturală ale Moscovei în țara noastră, în timp ce România nu a reușit în ultimii cinci ani să deschidă ICR Moscova.
RĂSPUNSUL MINISTRULUI DE EXTERNE