Instituțiile statului român nu mai par, sau nu mai sunt, capabile să îi aducă înapoi, pentru a răspunde penal pentru faptele lor.
Bilanțul arată extrem de prost: Sebastian Ghiță a fugit în Serbia și dus a fost. Eșec total, deși Serbia este la o aruncătură de băț. Elena Udrea a fost arestată în Costa Rica, dar nu a putut fi extrădată.
A revenit în țară din proprie inițiativă, abia după ce sentințele Completelor de cinci de la ÎCCJ au fost anulate. Radu Mazăre a avut ghinion.
În Madagascar a fost ales un președinte decis să lupte cu corupția din țara sa. Altfel, Mazăre s-ar fi lăfăit în continuare printre malgași, pe plajele exotice ale insulei.
Pe vremuri, lucrurile mergeau ca „unse“. Fugarii erau prinși de autorități cu câteva zile înainte de alegerile prezidențiale, pentru ca un anume candidat să pară foarte eficient în lupta cu mogulii și să fie reales. Ulterior, fugarul era adus în țară cu avioane private și cu implicarea unor instituții care nu aveau atribuții legale să o facă.
Totul se întâmpla într-un moment în care mogulii trebuia eliminați definitiv, pentru ca locul lor să fie luat de „băieții de aur“ („golden boys“) ai serviciilor secrete. Mă refer la cazul aducerii în țară a lui Nicolae Popa, locotenent al lui Sorin Ovidiu Vântu implicat în prăbușirea FNI.
De ce era eficient Statul român atunci, iar acum nu mai este? Pentru că serviciile erau foarte puternice la acea vreme. Cât de puternice?
Păi reiese din declarația halucinantă a fostului prim-adjunct SRI, Florian Coldea. O declarație care a trecut neobservată pentru că, din punctul de vedere al opiniei publice, „tabăra corupților“ este mult mai detestabilă decât „tabăra securiștilor“.
O comparație pe care o fac mulți, deși este extrem de nesănătoasă pentru democrația autohtonă. „SRI a fost implicat în această operațiune de localizare și aducere în țară a dlui. Nicolae Popa“, a spus Coldea. Poftim? Mai exact, ce anume a făcut SRI?
A desfășurat operațiuni în afara țării? Dacă da, pe ce bază legală? Sau de ce a fost implicat MApN în această operațiune, dar nu prin ministrul de resort, ci prin șeful serviciului secret al Armatei. De ce au fost implicate serviciile când în Ministerul de Interne exista o structură dedicată aducerii în țară a fugarilor? De ce?
Pentru ca fugarii să fie aduși exact în momentele în care pot fi folosiți politic. Pentru că decidentul politic îi alinia pe șefii serviciilor și le ordona să execute misiuni în beneficiul său.
De ce nu mai merg lucrurile în prezent? Pentru că influența serviciilor secrete s-a diminuat mult. Din păcate, nu sub asaltul unor instituții veritabil democratice, ci sub asaltul unor politicieni corupți, care vor să remafiotizeze statul. Ce blestem pe țara asta - ca să citez din clasici - să fie nevoită să facă o asemenea alegere?