Acum ceva vreme, chiar înainte să se anunțe relaxarea măsurilor sanitare – apropo, la unii oameni masca nu mai stă peste nas și gură, în magazine, nici să-i pici cu ceară – profesorul de sănătate publică Răzvan Cherecheș avertiza așa: că dacă relaxezi măsurile și nu diferențiezi în nici un fel facilitățile pentru persoanele vaccinate și nevaccinate, rata de imunizare va scădea.
Lucru pe care, de altfel, îl vedem în raportările zilnice ale Comitetului Național de Coordonare a Activităților privind Vaccinarea (CNCAV). Dacă, până în 15 mai, la vaccinarea cu prima doză aveam o medie zilnică de 42.000 persoane, în prezent, media zilnică nu prea sare de 23.000 de persoane.
De câteva săptămâni, autoritățile par că au înțeles, în sfârșit, un lucru extrem de simplu: degeaba ai vaccin gratuit, dacă omului îi e greu să ajungă (fizic) la el. Numai persoanele care oricum își doreau să se vaccineze și-au făcut cont pe platformă, s-au stresat să semnaleze pe Facebook disfuncționalitățile, au stat la cozi. Cei indiferenți sau nehotărâți au așteptat. De-asta este foarte bine că autoritățile fac tot mai multe maratoane de vaccinare, că au început campaniile de vaccinare din poartă în poartă în mediul rural, că merg medicii printre oameni și îi întreabă și le explică, pe înțelesul lor, ce este cu acest vaccin și ce le face el.
Pe înțelesul lor. Aici a greșit campania de comunicare – campania rigidă, în limbă de lemn – din care omul nu rămânea cu nimic. Campania aceea nu a convins pe nimeni, mai degrabă, cred că i-a făcut pe unii să se întrebe ce înseamnă frazele lemnoase pe care le spuneau la televizor medicii.
E foarte bine că acum avem o nouă campanie de comunicare, cea despre care premierul Cîțu spune că are „o componentă emoțională consistentă”. Eu le-aș recomanda autorităților noastre să nu se mai filmeze doar pe ele spunându-ne cum vaccinul înseamnă o cafea băută în cafenea fără mască, ci să implice personalități cu care românii rezonează. Și aici m-aș uita la un grafic pe care chiar ieri Comitetul de vaccinare l-a publicat pe Facebook, cu rata de imunizare pe grupe de vârstă. Nu poți să livrezi același mesaj pentru toate grupele de vârstă, nu poți să ai același personaj care să le vorbească tuturor.
Dacă aș fi în locul autorităților noastre, aș întreba niște sociologi ce e cu cei 79 la sută din cei eligibili care nu vor să se vaccineze, cine sunt acești oameni, ce temeri au, ce nemulțumiri au, ce îi reține să meargă să facă o injecție.
Apoi, căutați vectori de imagine potriviți pentru mesaje. Mesaje targetate.
Desigur că o parte dintre români a aderat la teoriile conspirației. Pe un grup de Facebook dedicat vaccinării, oamenii imunizați povestesc ce întrebări au primit din partea familiei sau prietenilor când au aflat că s-au vaccinat. De la „le cresc solzi”, „prind 5G-ul”, la temeri legate de infertilitate, la faptul că unii credeau că cei vaccinați răspândesc COVID sau, în varianta extremă, că vor muri în câteva luni.
Autoritățile nu au contracarat aceste mesaje conspiraționiste, nu au explicat pe înțelesul oamenilor de ce nu provoacă vaccinul infertilitate sau de ce persoanele vaccinate nu răspândesc coronavirus. Repet: pe înțelesul oamenilor. Dacă aș fi autoritate a statului, aș face niște clipuri explicative pe care le-aș difuza la TV, iar pe Facebook aș face clipuri care să-i țintească pe consumatorii de conspirații.
Nu în ultimul rând, cadrele medicale care răspândesc fake news nu au ce să mai caute în profesia asta. Poate Colegiul Medicilor își găsește curajul de a-i sancționa pe doctorii conspiraționiști.
Și Biserica are un rol important: în continuare, mulți spun că nu se vaccinează pentru că așa le-a zis preotul. Nu e în regulă.
Peste toate astea, se suprapun și periodicele gafe de comunicare sau demonstrațiile de putere politică. Cea mai proaspătă: președintele PNL, Ludovic Orban, spune că vaccinul anti-COVID va fi pe bani în viitor. Apoi, premierul Cîțu iese și dezminte.
Atât le-a trebuit antivacciniștilor: după ce că ne discriminează, acum ne mai cer și bani. Încă un șir de fake news-uri răspândite în spațiul public.
Așa că, dragi politicieni, mai ușor cu declarațiile bulversante despre vaccinare, campanii de comunicare clare, cu mesaje ușor de înțeles, țintite pe grupe de vârstă, poate o serie de facilități pentru cei vaccinați. Altfel, cu relaxare după relaxare, la toamnă se umplu iar spitalele și secțiile de terapie intensivă.