Adevărata problemă din educație: Sute de mii de elevi nici nu ajung să se bată pentru „coroniță”

DE Petre Bădică | Actualizat: 24.06.2022 - 16:43

Timp de o săptămână specialiștii din Educație, profesori, părinți, ministrul Cîmpeanu au ținut să dezbată dacă elevii trebuie să fie premiați. Să primească, la final de an, coroniță. O pistă falsă de dezbatere: nu toți elevii au șanse egale la coroniță.

SHARE

Pe 16 iunie o profesoară redacta o petiție în care cerea să se renunțe la festivitățile de premiere de la final de an.

„Această petiție este creată în nume personal, ca urmare a efectelor pe care am observat că le are asupra elevilor premierea în cadru festiv a celor cu rezultate bune, făcându-le publice mediile, scoțându-i în evidență și separându-i în acest fel de colegii lor, dar și suferința celor cu rezultate mai puțin bune, care sunt puși în antiteză, în mod fățiș, cu cei premiați”, spunea profesoara.

Presa s-a aruncat asupra temei, a invitat specialiști, profesori și părinți să se pronunțe. Newsweek România a scris că festivitățile și premierea elevilor la final de an este reglementată.

Citește și: Elevii din „Top 3” la clasă primesc premii. Sunt evidențiați de diriginte. Se pot implica sponsorii

S-a exprimat și ministrul Cîmpeanu care a precizat că: „Festivitățile de premiere sunt un aspect tradițională în sistemul de învățământ romanesc. Sunt un aspect la care foarte mulți dintre părinți țin și foarte mulți dintre profesori țin. Pe de altă parte, avem competiția care trebuie să fie încurajată”.

Exact de la ideea de competiție trebuie să plece discuția. Premierea este încununarea competiției. Asigură statul condițiile egale copiilor ? Asigură statul aceleași (sau aproxiamativ aceleași) condiții pentru o competiție corectă între elevi, indiferent dacă sunt de la țară sau de la oraș, indiferent dacă provin din familii înstărite sau mai puțin avute? Nu coronițele trebuie să ne preocupe, ci dacă această competiție (școlară) se desfășoară în condiții de echitate și egalitate.

Statul a eșuat în acest demers pentru că nu a reușit să impună niciun program social care să reducă abandonul școlar. 100.000 de elevi care intră în clasa întâi nu mai ajung la bacalaureat. 60.000 nu ajung nici măcar în clasa a IX-a.

Citește și: 100.000 de copii, înscriși în clasa întâi în urmă cu 12 ani, nu vor ajunge, luni, la Bacalaureat

Inițiat de Adrian Năstase, Programul Cornul și laptele (Masa Caldă, azi) e un eșec.

O masă la școală ar fi putut fi un argument solid pentru ca părinții din mediul rural să își trimită copiii la școală. Poate ar trebui premiați părinții care își trimit copiii timp de 12 ani la școală. Trebuie demarate programe sociale întinse pe mai multe cicluri de învățare, nu câteva sute de lei plătite la final de an pentru diverse performanțe.

Citește și: Liderii PSD dau vina pe Dăncilă după ce au luat cornul și laptele de la gura a 36.000 de copii

Nu vor exista șanse egale în lupta pentru coroniță atunci când ministrul Educației declară (nu am văzut studii sau argumente științifice pe care să se bazeze) că va interzice meditațiile cu profesorii care predau la clasă. Lovește exact în copiii de la țară și din orașele mici unde există un singur profesor bun la fiecare materie. Exact cel care predă la clasă.

Cum să existe șanse egale în lupta pentru coroniță când vizele de flotant, necesare pentru înscrierea elevilor la școli mai bune, se tranzacționează la mica publicitate. „Valoarea” profesorilor o afli tot de la mica publicitate, unde aceștia își prezintă oferta de a medita elevii. Plătești, o șansă în plus la coroniță. Nu plătești, e posibil să rămâi cu opt clase.

Citește și: Fără meditații la clasă. Elevii vor face naveta pentru un profesor bun. Altfel, încalcă legea

Eliminarea coronițelor, festivităților sau a notelor se poate face printr-o simplă decizie de ministru. La egalitate de șanse  pentru copii, în actuala societate românească, nu se va ajunge niciodată.

 

 

 

 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii


© 2022 NEWS INTERNATIONAL S.A.