După mediatizarea incidentului și în România, s-au ridicat multe semne de întrebare referitoare la siguranța granițelor acestui stat UE care încearcă de ani de zile să intre în Schengen. Care sunt autoritățile care trebuie să repereze avionul ușor ucrainean și să-l aducă la sol în România?
Refacerea filmului evenimentelor este esențială pentru răspuns.
Sâmbătă, 7 august 2021
Un comunicat al Poliției ucrainene de Frontieră anunță că aparatul ușor de zbor a fost identificat la întoarcerea din România și Forțele Aeriene ucrainene, alertate. Ca urmare, AN-2 a fost forțat să aterizeze iar membrii echipajului, capturați. Forțele Aeriene ucrainene au confirmat, pe propria pagină de Facebook, misiunea și au menționat că a fost implicat un MiG-29.
În aceeași zi, mai multe publicații din Ucraina au relatat întâmplarea (Kurs, Zaxid, Dumskaya).
Marți, 10 august 2021
Obiectiv de Suceava “sparge” știrea în România, citând comunicatul Poliției de Frontieră ucrainene și postarea de Facebook a Forțelor Aeriene Ucrainene.
Mare parte din presă din România preia știrea fără să ofere detalii în plus. Două televiziuni, însă, aduc elemente noi.
Mai întâi, Pro TV, care citează un comunicator al Poliției de Frontieră Suceava: “Poliţiştii de frontieră am făcut tot ce ne stă în putinţă pentru a depista acest transport, dar vă daţi seama că noi, fiind la sol, şi fiind un aparat de zbor, ne-a fost imposibil să urmărim acest avion.”
Potrivit Știrilor TVR, “Totul a plecat de o alarmă dată de politiștii de frontieră români. Ei au observat un aparat de zbor de mici dimensiuni, care zbura din Ucraina spre România. Au informat imediat autoritățile de frontiera din Sighetu Marmației, pe cele ale centrului de acțiuni aeriene Balotești și autoritățile de frontieră ucrainene, din punctul Porubne.”
Cum nici o sursă nu este citată de către TVR, este de presupus că informațiile au fost, totuși, livrate de către Poliția de Frontieră din România, dat fiind și că acestea avantajează IGPF.
Oficial, însă, Poliția de Frontieră nu a comunicat nimic pe acest subiect din proprie inițiativă. Ministerul de Interne, tot silenzio stampa în legătură cu incidentul.
Intră COA în ecuație
Cine ar fi trebuit, totuși, să ia măsuri în cazul unui aparat de zbor care intră ilegal în țară?
După cum par să indice polițiștii de frontieră atât pentru Pro TV, cât și pentru TVR, forțele aeriene armate sunt cele care trebuie să intervină în astfel de cazuri.
Articolul TVR menționează autoritățile “centrului de acțiuni aeriene Balotești”. Este vorba, de fapt, despre Componenta Operaţională Aeriană (COA) ”General comandant-aviator Ermil Gheorghiu”, din Moara Vlăsiei (lângă comuna ilfoveană Balotești), parte a Forțelor Aeriene Române. Potrivit paginii de Facebook a COA, “În ianuarie 1979 a fost înfiinţat, pentru conducerea misiunilor Forţelor Apărării Antiaeriene, Punctul de Comandă Principal al Comandamentului Apărării Antiaeriene a Teritoriului care, începând cu anul 1982, şi-a desfăşurat activitatea pe locatia actuala. Centrul de Operaţii Aeriene este continuatorul tradiţiilor Punctului de Comandă Principal al Statului Major al Aviaţiei şi Apărării Antiaeriene, înfiinţat la data de 30 august 1993, prin fuziunea Punctului de Comandă Principal al Comandamentului Apărării Antiaeriene a Teritoriului cu Punctul de Comandă al Aviaţiei Militare.”
Secțiunea COA din site-ul Forțelor Aeriene Române, însă, este doar o pagină goală.
Site-ul Forțelor Aeriene Române, însă, ne asigură că misiunea acestora este “Apărarea spațiului aerian național cu mijloace aer-aer și sol-aer, sprijinul celorlalte categorii de forțe și al autorităților locale în situații de urgență.”
Potrivit organizării Poliției de Frontieră din România, acesta nu dispune de unități care să asigure logistică aeriană, ci doar terestră și navală (Garda de Coastă).
Cine a greșit, MAI sau MApN?
Până la proba contrară, versiunea polițiștilor de Frontieră români stă în picioare: aparatul ușor AN-2 a fost reperat de aceștia, care au transmis informația la Forțele Aeriene, care ar fi putut și interveni. Din ce se pare, Forțele Aeriene ale MApN nu au intervenit iar avionul ușor s-a și putut întoarce în Ucraina, unde forțele aeriene naționale au fost mai hotărâte și au intervenit la cererea polițiștilor de frontieră ucraineni (care arată, în comunicatul citat anterior, că aparatul AN-2 era “monitorizat”; ucrainenii, însă, nu menționează nimic de vreun apel primit de la omologii români).
Așadar, dacă polițiștii români de frontieră nu mint și chiar au informat Forțele Aeriene la timp că un aparat de zbor a intrat ilegal în România, ar fi fost responsabilitatea Forțelor Aeriene să intervină. Ceea ce fie nu s-a întâmplat, fie s-a întâmplat tardiv și avionul a ieșit din spațiul aerian românesc înainte să poată fi interceptat.
În orice caz, la mijloc este cel puțin o lipsă de cooperare între instituțiile românești (Interne și Armată), cu efecte asupra securității frontierelor. Iar tăcerea ambelor structuri de forță arată fie că aceste instituții sunt în offside, fie că, pur și simplu, nu le pasă.
Este de notat și că, fără mediatizarea subiectului în Ucraina, cazul nu ar fi fost niciodată cunoscut în România, ceea ce mă face să mă întreb cât de dese sunt aceste incidente.
P.S. Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei i-a trimis ministrului Lucian Bode o scrisoare deschisă intitulată "Locuitorii Moldovei vor să știe: cât de sigură este granița de Est a României?"