Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a acordat, spre sfârșitul anului trecut, un contract de 21 milioane de Euro finanțat din Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) unei instituții unde a activat pe diverse poziții, timp de 19 ani, înainte să ajungă deputat PSD și propunerea acestui partid pentru ministerul sănătății.
Atribuirea acestui contract printr-o procedură netransparentă și fără consultarea nici unei autorități de profil din România, a stârnit nedumerire mai ales că existau instituții românești care ar fi putut să ofere același tip de servicii.
Citește și: EXCLUSIV 10.000 euro de la buget a costat deplasarea lui Rafila în Cuba. A zburat la business class
Mai mult, urmare a semnării acestui contract, este înființată o nouă instituție Institutul Național de Management a Serviciilor din Sănătate (INMSS) care dublează atribuțiile unei instituții existente Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate (ANMCS).
Din cauza posibilului conflict de interese, contractul fiind acordat OMS la doar doi ani după ce Rafila părăsise această instituție, Emanuel Ungureanu, deputat USR, a depus o sesizare la ANI.
Corpul de Control al premierului, pune la îndoială achiziția lui Rafila
Într-o adresă cu caracter strict confidențial consultată de Newsweek România Corpul de Control al Prim-ministrului (CCPM) cere o serie de lămuriri ANMCS, instituția care se ocupă la nivel național de standardizarea și evaluarea serviciilor de sănătate adică exact obiectul contractului acordat de Rafila OMS.
Din această adresă înaintată la două luni de la semnarea contractului de către Rafila reiese că există cel puțin o nedumerire la nivelul acestei instituții referitoare la atribuirea contractului către OMS.
“Având în vedere faptul că ANCMS are calitatea de beneficiar în cadrul Reformei 1 – Dezvoltarea capacității pentru gestionarea fondurilor publice din sănătate din cadrul componentei 12 – Sănătate, parte integranta a PNRR, vă rugăm să precizați dacă a existat o consultare între ANCMS și Ministerul Sănătății cu privire la necesitatea unui sprijin extern în vederea stabilirii indicatorilor de performanță și de calitate care se vor utiliza pentru selecția unităților sanitare ce vor beneficia de Fondul pentru calitatea sănătății. Totodată, în funcție de punctele de vedere formulate la secțiunea 2, vă adresăm rugămintea să precizați dacă o astfel de consultare a existat și în condițiile achizițiilor serviciilor de consultanță ce ar trebui să aibă drept rezultat elaborarea definițiilor și indicatorilor naționali pentru calitatea îngrijirilor medicale și siguranța pacienților în România”, se arată în adresa înaintată pe 21.12.2022 de către Corpul de Control al premierului către ANCMS.
Citește și: Embargoul asupra importurilor de motorină din Rusia. LuKoil: 10 miliarde $ profit în doar 9 luni
Șeful corpului de control al primului ministru, Silviu Barbu, care semnează nota către ANCMS, pune la îndoială chiar necesitatea contractului semnat de Rafila cu OMS pe 20 octombrie 2020.
“Totodată de interes pentru CCPM este un punct de vedere argumentat privind necesitatea elaborării unor seturi de definiții și de indicatori naționali pentru evaluarea unor seturi de definiții și indicatori naționali pentru evaluarea calității îngrijirii medicale și siguranței pacienților, diferite de cele ce reies din standardele elaborate la nivelul ANMCS. În situația în care aceste definiții și indicatori apar, din perspectiva punctului dumneavoastră de vedere, ca fiind necesare în implementarea și funcționarea mecanismului menționat anterior, vă adresăm rugămintea de a ne preciza, prin raportare la competențele, atribuțiile și obiectivele dumneavoastră, dacă elaborarea acestora constituie o sarcină instituțională a ANMCS”, se arată în adresa CCPM.
Rafila, nu răspunde, ministerul, răspunde în doi peri
Alexandru Rafila nu a dorit să răspundă întrebărilor Newsweek România legate de atribuirea acestui contract controversat iar Ministerul Sănătății ne-a trimis, după aproape o lună, un răspuns în doi peri.
“Ministerul Sănătății a semnat Memorandumul de înțelegere dintre OMS și MS din România nr. 1236 din 12.10.2022 ce are ca obiect acordarea de asistență tehnică și sprijin pentru MS, în vederea implementării unor ținte și jaloane din PNRR, acord ce se află în implementare. Pentru realizarea țintelor și jaloanelor din PNRR aprobate de către Comisia Europeană, MS a purtat negocieri cu 3 instituții internaționale (Banca Mondială, Banca Europeană de Investiții și OMS), OMS fiind singura instituție care și-a exprimat interesul pentru a acorda asistență tehnică și sprijin”, se precizează în răspunsul MS pentru Newsweek România.
În acesta se mai precizează că procedura de atribuire s-a făcut “potrivit prevederilor legale în vigoare ”: ”Nu avem cunoștințe de demararea de către instituțiile statului a unor investigații legate de semnarea memorandumului cu OMS”.
Urmare a semnării acestui contract, Rafila înființează practic o nouă instituție Institutul Național de Management a Serviciilor din Sănătate (INMSS) care dublează atribuțiile unei instituții existente Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate (ANMCS).
Conform propriului cv, Rafila a fost membru în Comitetul Permanent al Biroului Regional OMS pentru Europa 2014-2017 și în Consiliul Executiv al OMS 2018-2021. El a mai fost și șef de delegație sau membru în delegațiile României la Adunarea Mondiala a Sănătății și la Reuniunea Comitetului Regional pentru Europa al OMS – 2001-2020.
Practic cariera internațională, cu care Rafila defilează în România, a gravitat numai în jurul OMS înainte să părăsească această organizație și să fie ales deputat pe listele PSD în 2020 și ulterior ministru al sănătății.
Deputatul USR, Emanuel Ungureanu a făcut încă din vara anului trecut o sesizare la ANI pentru a verifica averea lui Rafila și contractul cu OMS. „Sunt niște cifre ciudate în declarația de avere a domniei sale pentru un bugetar care a lucrat doar la stat atât de mulți ani. Este știută colaborarea din ultimii 8 ani dintre domnul Rafila și OMS, s-a văzut aici și prietenia dintre domnul Rafila și această organizație care s-a lăsat cu un contract de 21 de milioane de euro. ANI trebuie să verifice și acest contract dintre domnul Rafila și OMS. Trebuie să vedem dacă domnul ministru nu se află cumva în conflict de interese atunci când semnează anumite documente cu scurgere de bani publici către anumite instituții cu care el a avut relații de colaborare”, a declarat Emanuel Ungureanu.
ANMCS: Nu am fost consultați
În răspunsul la întrebările CCPM, trimis de ANMCS, la începutul acestui an, președintele acesteia, Valentin Ciocan, spune negru pe alb că nu a fost consultată de MS în acordarea contractului cu OMS.
“Referitor la existența unei consultări initiate de MS către ANMCS cu privire la necesitatea unui sprijin extern în vederea stabilirii indicatorilor de performanță și calitate, care se vor utiliza pentru selecția unităților sanitare ce vor beneficia de Fondul pentru Calitatea Sănătății, vă informăm că aceasta nu a existat, instituția noastră nefiind implicată în procesul de elaborare a PNRR – Componenta 12. Mai mult, vă informăm că nu a existat nici o consultare între MS și instituția noastră privind achiziția serviciilor de consultanță care ar trebui să aibă drept rezultat elaborarea definițiilor și indicatorilor naționali pentru calitatea îngrijirilor medicale și siguranța pacienților în România”, se precizează în răspunsul ANMCS către CCPM consultat de Newsweek România.
Din acesta reiese că Rafila a luat decizia încheierii contractului de consultană cu OMS, unde a lucrat aproape 20 de ani, fără să se consulte cu autoritățile române de profil și peste capul acestora.
ANMCS este instituția autohtonă care a implementează Programul national de asigurare și înbunătățire a calității serviciilor de sănătate și a siguranței pacientului în cadrul unităților sanitare din ambulatoriu.