Rețeaua Kremlinului folosește tehnici sofisticate de propagandă pentru a răspândi mesaje anti-UE și pro-ruse, având legături directe cu operațiunea de influență “Portal Kombat“, activă în 19 țări, inclusiv România.
Operațiunea “Portal Kombat“, declanșată de caracatița rusească din jurul lui Călin Geogescu
“Portal Kombat“ a fost descoperită în februarie 2024 de Viginium, o agenție de stat din Franța care analizează interferențele digitale străine.
Inițial identificată în cinci state europene, rețeaua s-a extins rapid, ajungând să funcționeze în 19 țări, printre care România, Moldova, Norvegia, Japonia și Republica Centrafricană.
Conform anchetei Publicrecord, rețeaua se bazează pe site-uri care imită mass-media legitimă și pe canale de Telegram care răspândesc dezinformări. În România, această rețea a fost folosită pentru a-l susține pe Călin Georgescu în cursa prezidențială.
Site-urile Pravda și rețelele sociale – mecanisme de propagandă pro-Georgescu
Publicrecord arată că zeci de site-uri care folosesc denumirea Pravda (varianta rusă pentru “Adevăr“), diseminează masiv articole despre Călin Georgescu în mai multe limbi, inclusiv română, germană, franceză, spaniolă, italiană și cehă.
Site-urile au trăsături tehnice comune, precum adrese IP rusești și un design identic, toate fiind înregistrate prin intermediul companiei ruse REG.RU.
Raportul Secretariatului general pentru apărare și siguranță din Franța dezvăluie rețeaua structurată și coordonată de propaganda pro-Rusia – Portal Kombat
Același număr de telefon folosit pentru a înregistra domeniile Pravda este asociat și cu scheme de scam-uri online și înșelătorii cu criptomonede, conform bazelor de date de securitate cibernetică.
Pe aceste site-uri, Georgescu este descris ca “un lider naționalist care luptă împotriva globaliștilor“ și care “își dorește oprirea războiului din Ucraina“. De asemenea, articolele îl portretizează ca fiind victima unei “lovituri de stat“ orchestrate de elitele de la Bruxelles, după ce Curtea Constituțională a României a anulat primul tur al alegerilor prezidențiale.
Telegram – “arma invizibilă“ a rețelei pro-ruse
Canalele de Telegram au jucat un rol esențial în răspândirea propagandei pro-Georgescu. Investigația arată că principalele grupuri care au amplificat aceste mesaje sunt:
“ПУЛ N3“ (Grup N3) – are peste 342.000 de urmăritori și promovează ideea că anularea alegerilor din România a fost o “lovitură de stat“ pusă la cale de “elitele oligarhice“.
“Насправдi“ (Adevărul) – cu 42.000 de abonați, susține pozițiile anti-UE, critică decizia Curții Constituționale și îl prezintă pe Georgescu drept “singura figură politică autentică a României“.
“Царьград ТВ“ (Țarigrad TV) – canal pro-rus cu peste 316.000 de abonați, unde mesajele în sprijinul lui Georgescu sunt asociate cu narațiuni anti-UE și anti-NATO.
“Gagauznews“ – canal cu peste 8.000 de urmăritori care promovează mesaje pro-Georgescu, de obicei traduse automat din limba rusă.
“Triunghiul Basarabean“ – cu aproximativ 1.600 de membri, acest canal promovează interviuri cu Aleksandr Dughin, ideologul lui Vladimir Putin. Într-un interviu, Dughin a spus că Rusia ar putea colabora mai ușor cu un lider precum Călin Georgescu.
Mesajele de pe aceste canale de Telegram sunt distribuite în buclă, amplificând impactul asupra publicului. Strategia este cunoscută sub denumirea de “laundering“ (spălare a dezinformării) – știrile false sunt publicate inițial pe canale obscure, apoi preluate de site-uri aparent credibile, precum versiunea în limba română a Pravda.
Lovitura de stat și “războiul cu globaliștii“ – temele-cheie ale propagandei
Imediat după ce Curtea Constituțio-nală a României a anulat primul tur al alegerilor prezidențiale, canalele de Telegram au distribuit mesaje care sugerau că decizia ar fi fost rezultatul unei “lovituri de stat“ orchestrate de Uniunea Europeană.
Printre postările cele mai vizibile se numără următoarele afirmații:
“Adversarul UE și al pseudovalorilor acesteia, Călin Georgescu a obținut 22,94%, iar protejata europeană Elena Lasconi doar 19,17%“, scrie pe canalul Gagauznews.
Zeci de site-uri care folosesc denumirea Pravda (varianta rusă pentru “Adevăr“), diseminează masiv articole despre Călin Georgescu în mai multe limbi, inclusiv română, germană, franceză, spaniolă, italiană și cehă.
“Democrația în stil Bruxelles a înflorit în toată splendoarea ei în România“, se menționează pe ПУЛ N3.
Aceste mesaje sugerează că Bruxelles-ul s-ar fi implicat direct pentru a împiedica victoria unui “lider suveranist“ în România.
Retorica anti-UE este o marcă a campaniilor de dezinformare pro-ruse, având scopul de a submina
încrederea publicului în instituțiile democratice.
Conexiuni cu rețeaua lui Ilan Șor și influența în Republica Moldova
Investigația Publicrecord evidențiază legături între susținătorii lui Călin Georgescu și figuri politice din Republica Moldova.
De exemplu, mesajele pro-Georgescu au fost distribuite de canale controlate de Marina Tauber, deputată vizată de o anchetă pentru finanțarea ilegală a Partidului Șor, dar și de alte canale de Telegram afiliate oligarhului Ilan Șor.
Totodată, jurnaliștii de la RISE Moldova au arătat că televiziunea “Primul în Moldova“, care și-a pierdut licența de emisie, este deținută de o firmă rusească asociată cu Igor Chaika, fiul fostului procuror general al Rusiei.
Canalul de Telegram cu același nume difuzează aceleași mesaje despre “lovitura de stat“ din România și despre popularitatea “fenomenală“ a lui Călin Georgescu.
Cine se află în spatele rețelei?
Datele de înregistrare ale site-urilor Pravda arată că toate sunt administrate de persoane care folosesc același număr de telefon rusesc (+7.4955801111), asociat cu compania REG.RU, cel mai mare registratar de domenii din Rusia.
Această companie a fost implicată în mai multe scheme de înregistrare de site-uri pentru atacuri de phishing și înșelăciuni online.
Totodată, rețeaua Telegram care promovează candidatul român este strâns legată de canale pro-Kremlin cunoscute pentru răspândirea dezinformării în Europa și pentru susținerea pozițiilor pro-ruse în conflictele geopolitice.
Cum funcționa pe Facebook rețeaua care-l promova pe Georgescu
Un raport Reset Tech și Check First, citat de Bloomberg, arată că Meta a permis difuzarea a peste 4.100 de reclame politice anti-Lasconi, dar care îl promovau pe Călin Georgescu.
Conform raportului realizat de Reset Tech și Check First, citat de Bloomberg, campania s-a desfășurat prin 25 de pagini de Facebook care păreau a fi entități distincte, dar care erau conectate prin infrastructură comună de găzduire, publicitate și e-mail.
Călin și Cristela Georgescu au beneficiat din plin de propaganda rusească, și pe Facebook și Instagram. Și Cristela, soția lui Călin Georgescu, a fost promovată pe aceleași canale
Rețeaua păpușată de la Moscova pentru promovarea lui Călin Georgescu pe Facebook
Deși nu se cunoaște exact cine a fost în spatele operațiunii, cercetătorii au descoperit legături care sugerează o structură de management centralizat, cu “tentacule“ la Moscova.
Pagina de Ad Library a Meta a scos la iveală că aceste pagini au difuzat 4.100 de reclame în valoare de aproximativ 264.909 de euro (279.610 de dolari) pentru a promova mesaje împotriva candidatei Elena Lasconi, susținută de USR, și pentru a susține candidați de extremă dreapta, printre care Călin Georgescu și George Simion, liderul partidului AUR.
Conținutul reclamelor îl prezenta pe Georgescu ca fiind un “președinte patriot“, apărător al valorilor naționale, în timp ce Elena Lasconi era portretizată ca un “diavol“ și o “marionetă a Occidentului“. În același timp, actualul președinte, Klaus Iohannis, era descris ca un “dictator“ care o sprijină pe Lasconi, potrivit raportului.
Cum a funcționat rețeaua?
Cercetătorii au descoperit că agenții de publicitate înregistrați pe paginile implicate în campanie erau localizați în principal în România și operau pagini care se prezentau drept site-uri de știri sau divertisment.
Totuși, aceste site-uri nu conțineau informații de identificare juridică sau editorială, iar multe dintre ele foloseau design web identic, adrese IP partajate și configurații de e-mail similare.
Nick Clegg, președintele Meta pentru afaceri globale, a declarat că Meta a colaborat „aproape zilnic“ cu autoritățile române în timpul campaniei electorale - Foto: Profimedia Images
Aceste tehnici de disimulare sunt folosite frecvent în campaniile de dezinformare pentru a crea impresia că mesajele provin din mai multe surse independente, sporind astfel încrederea utilizatorilor.
Cercetătorii au estimat că, de la începutul lunii august, aceste reclame au fost vizualizate de aproximativ 199 de milioane de ori.
Meta, acuzată de lipsă de acțiune
Deși Meta Platforms Inc. a declarat că nu a observat “incidente majore“ pe platformele sale în România, autorii raportului au subliniat că Facebook și Instagram au fost folosite pentru a amplifica mesaje politice agresive și discursuri polarizante.
Nick Clegg, președintele Meta pentru afaceri globale, a declarat că Meta a colaborat “aproape zilnic“ cu autoritățile române în timpul campaniei electorale și că nu au fost observate incidente de amploare. Totuși, aceste declarații sunt contrazise de raportul Reset Tech și Check First, care a oferit o imagine detaliată a rețelei de propagandă.
Cum se leagă campania de influență de Rusia?
Contextul internațional este și el relevant. Alegerile din România au fost afectate de acuzații de amestec din partea Rusiei, iar Înalta Curte de Casație și Justiție a decis anularea primului tur al alegerilor prezidențiale din 24 noiembrie.
Potrivit documentelor declasificate de serviciile de informații românești, campania de dezinformare a fost susținută de “actori statali“ din afara României, cu indicii clare către Rusia.
Raportul Reset Tech sugerează că, deși autoritățile române au fost concentrate pe rolul TikTok în promovarea lui Călin Georgescu, o mare parte din propagandă a fost facilitată și de Facebook și Instagram.
TikTok, deținută de compania chineză ByteDance, a fost acuzată că i-a oferit lui Georgescu “expunere masivă și tratament preferențial“, ceea ce a contribuit la succesul neașteptat al acestuia în primul tur de scrutin.
Pe Facebook, însă, cercetătorii au observat că reclamele au urmat o strategie bine cunoscută de micro-direcționare a mesajelor. Prin utilizarea funcției Ad Library, Reset Tech a putut analiza cine a plătit pentru reclame, ce public au vizat și ce mesaje au fost amplificate.
Răspunsul Meta la acuzații
Meta a refuzat să comenteze direct cu privire la conținutul raportului. Totuși, compania a susținut că a eliminat aproximativ 20 de operațiuni de influență sub acoperire în întreaga lume doar în acest an, iar Rusia a fost principalul actor responsabil de aceste operațiuni.
“Majoritatea acestor rețele au încercat să-și construiască o audiență autentică, uneori folosind like-uri false și urmăritori falși pentru a părea mai populare decât erau în realitate“, a scris Meta într-o
postare pe blog.