Asta deoarece cererea din regiune a scăzut și eforturile țărilor de a face stocuri înainte de interdicție au început să-și facă efectele.
Scăderea prețurilor va fi întâmpinată cu bucurie de companiile de transport de pe continent, care se bazează pe motorină. Aproximativ 96% dintre camioane, 91% dintre camionete și 42% dintre mașinile de pasageri din Uniunea Europeană funcționează cu acest combustibil, potrivit Asociației Producătorilor de Automobile Europeni.
„Se aștepta ca, atunci când a intervenit interdicția, aprovizionarea cu motorină în Europa să se înăsprească, dar, de fapt, asta nu se materializează”, a declarat pentru CNN Mark Williams, director de cercetare la firma de consultanță „Wood Mackenzie”.
Interdicția la motorină din Rusia vine la două luni după ce blocul comunitar a instituit un embargo asupra importurilor maritime de țiței din Rusia, ca parte a unui pachet de sancțiuni împotriva Moscovei pentru invadarea Ucrainei. Rusia a reprezentat anul trecut 29% din importurile totale de motorină din regiune, arată datele de la „Rystad Energy”.
Țările s-au pregătit pentru cea mai recentă interdicție prin creșterea importurilor de motorină din Rusia în ultimele luni. Importurile Europei au crescut cu aproape 19% în al patrulea trimestru al anului 2022, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, potrivit furnizorului de date energetice Vortexa.
„Acele stocuri ar trebui să acționeze ca un tampon împotriva pierderii imediate a importurilor rusești de motorină”, a spus Williams.
Cererea în scădere
Cererea de motorină pe continent este, de asemenea, slabă.
Datele de la OilX, o firmă de analiză a petrolului, arată că cererea de motorină în Europa a scăzut de la începutul lunii noiembrie și până la sfârșitul lunii ianuarie, comparativ cu aceeași perioadă cu un an înainte.
Analiștii atribuie scăderea în parte vremii mai calde decât de obicei din regiune, unde motorina este folosită și ca combustibil pentru încălzire, și a prețurilor ridicate. În ciuda scăderilor recente, prețurile cu ridicata sunt încă cu 10% peste nivelul lor din aceeași perioadă a anului trecut.
La pompă, costul mediu al unui litru de motorină în UE a atins 1,80 EUR (1,93 USD) pe 30 ianuarie, în creștere de la 1,60 EUR (1,72 USD) în aceeași perioadă a anului trecut, arată datele Comisiei Europene.
Neil Crosby, analist senior la OilX, a declarat pentru CNN că „datele persistente ale cererii” în Europa au ajutat-o „să-și crească substanțial stocurile de benzină în ultimele luni”.
Totuși, ar putea dura câteva luni pentru ca impactul complet al interdicției să se simtă, deoarece Europa începe să importe mai multă motorină de la furnizori mai îndepărtați, suportând costuri de transport mai mari.
Blocul importă deja cantități semnificativ mai mari de motorină din Statele Unite, Orientul Mijlociu și părți din Asia, potrivit Williams de la Wood Mackenzie.
Chiar și așa, aceste importuri nu vor fi suficiente pentru a „compensa pierderea de barili rusești în Europa”, odată ce Europa își va reduce stocurile, a spus el, adăugând că prețurile în raport cu alte regiuni importatoare ar putea începe să crească începând cu al treilea trimestru al acestui an.
Rusia redirecționează exporturile
Impactul interdicției asupra Rusiei poate fi, de asemenea, dezamăgitor. Moscova a reușit să redirecționeze mai multă motorină către alte piețe din iulie anul trecut. Exporturile către Turcia și Africa de Nord au crescut cu 154% între noiembrie și ianuarie, comparativ cu aceeași perioadă a unui an înainte, potrivit Rystad Energy.
Jorge León, un vicepreședinte senior al companiei, estimează că această tendință va continua, a spus el pentru CNN, prezicând, de asemenea, că exporturile rusești în America de Sud vor rămâne probabil la niveluri „marginale”.
Cu toate acestea, el a adăugat că Statele Unite ar putea redirecționa unele dintre exporturile actuale de motorină către America de Sud către Europa.
Crosby de la OilX a remarcat că există „mulți mai mulți” potențiali cumpărători de motorină din Rusia în comparație cu exporturile sale de țiței.
În România prețurile au crescut în ultima lună
În România, comparativ cu luna trecută, prețul mediu al unui litru de motorină a crescut cu 1.5%, ceea ce înseamnă că un plin (50 de litri) costă astăzi cu 5.5 lei mai mult decât în urmă cu 30 de zile.
Citește și: DOCUMENT 380 de clădiri, pericol de prăbușire în București în caz de cutremur. Se consolidează 3/an
În această perioada România se află pe locul al 4-lea în Uniunea Europeană în topul țărilor cu cea mai ieftină motorină, după Bulgaria, Malta, Slovenia.
Citește și: Generalul Ben Hodges: „Avioanele F16 nu ajută Ucraina acum. Armele de precizie câștigă războiul”
Comparativ cu celelalte țări UE, România se clasează pe locul 5 la benzină fără taxe, că fiind cea mai ieftină, după Bulgaria, Croația, Malta, Slovenia, în timp ce motorină fără taxe comercializată la noi este pe locul al 10-lea în topul celor mai mici prețuri, după Bulgaria, Croația, Cehia, Irlanda, Italia, Malta, Olanda, Slovacia, Slovenia.