Belavia, compania de stat din Belarus, depinde de companii internaționale. Potrivit ch-aviation.com, Bellavia deține doar 12 din cele 33 de aeronave din flota sa actuală, inclusiv trei aeronave VIP operate în numele guvernului.
Din flota sa comercială, 21 din 30 de aeronave sunt în prezent închiriate, în principal de la companii din UE. Are închiriate șase avioane (un B737-300, două B737-500 și trei E195-E2) de la AerCap cu sediul în Irlanda, patru E175 și trei E195 de la Nordic Aviation Capital din Danemarca, câte un B737-800 de la SMBC Aviation și Thunder Aircraft Lease din Irlanda și un B737-300 de la transportatorul român Carpatair.
Restul flotei Belavia este închiriată de la companii din SUA: Air Lease Corporation, Altavair și Merx Aviation Finance.
Surse au declarat pentru Politico.com că aceste companii, care au închiriat aeronave pentru Belavia, nu au fost dispuse să țină cont de cererile, neobligatorii, din partea UE de a-și retrage avioanele cu care Belavia transportă migranți, susținând că orice decizie obligatorie ar fi fost nepotrivită.
În timp ce Belavia și toți ceilalți transportatori cu sediul în Belarus sunt interziși în spațiul aerian al Uniunii Europene după deturnarea unui avion Ryanair B737-800 în Belarus pentru arestarea unui jurnalist, nu au fost impuse sancțiuni comerciale sau financiare companiei aeriene.
Nicio companie aeriană cu sediul în UE, care a închiriat avioane implicate în criza migrației din Belarus, nu a răspuns la cererea de comentarii a ch-aviation.
Guvernul Lituaniei a cerut Uniunii Europene interzicerea companiilor din bloc să aibă de-a face cu Belavia (B2 și Minsk National) din cauza implicării transportatorului din Belarus în traficul de persoane, a raportat Politico.
„Trebuie să ne asigurăm că nicio companie europeană nu participă, direct sau indirect, la contrabanda de persoane - cum ar fi, de exemplu, acele companii europene care închiriază avioane companiei belaruse Belavia, aflată sub sancțiuni”, a scris ministrul de Externe, Gabrielius Landsbergis, șefului diplomației UE, Josep Borrell.
Citește și
Guvernul irakian trimite avioane pentru repatrierea migranților de la frontiera Polonia-Belarus
ONU amână raportul privind devierea zborului Ryanair de către Belarus pentru a aresta un jurnalist
Ulterior, guvernele tuturor celor trei țări UE care se învecinează cu Belarus - Lituania, Letonia și Polonia - cărora li sa alăturat Estonia, au emis o declarație prin care se cere statelor membre UE „să folosească în comun toate mijloacele diplomatice și practice disponibile pentru a tăia noile rute de migrație neregulată”.
Vecinii UE ai Belarusului au acuzat regimul președintelui Alexander Lukașenko că facilitează, dacă nu chiar organizează, o nouă rută de migrație din Orientul Mijlociu prin Belarus către UE.
În iulie și august 2021, problema a ieșit la lumină atunci când mii de migranți economici și refugiați, în mare parte din Irak, au încercat să intre în Lituania, după ce au zburat mai întâi cu Minsk National, Iraki Airways sau Fly Baghdad în Belarus.
În timp ce zborurile cu companiile irakiene s-au oprit o vreme după ce UE a făcut presiuni asupra Bagdadului, Belavia și-a folosit serviciile regulate către Turcia pentru a transporta nu doar vizitatorii din Belarus, ci și migranți escortați ulterior de autoritățile din Belarus la granițele UE.