Ce sunt „Zombii” pe care Rusia îi trimite pentru a amenința NATO? „Poate fi vorba de 3 lucruri”

DE Petre Bădică | Actualizat: 24.05.2023 - 20:02
Avioane Eurofighter Typhoon - Foto: Profimedia Images - Imagine cu caracter ilustrativ
Avioane Eurofighter Typhoon - Foto: Profimedia Images - Imagine cu caracter ilustrativ

Forța de reacție rapidă pentru Operațiunea Azotize este misiunea NATO de poliție aeriană a Mării Baltice. Ea păzește granițele de nord-est ale alianței, unde avioanele rusești sondează în mod regulat limitele teritoriului NATO

SHARE

Începând din aprilie, escadrila IX a RAF, formată din avioane de luptă Typhoon, a preluat conducerea misiunii de la escadrila Richthofen din Germania.

Citește și: SUA nu au decis că gruparea militară privată Wagner este o organizaţie teroristă

Invazia pe scară largă a Rusiei în Ucraina a forțat alianța militară NATO să își concentreze eforturile asupra securizării granițelor sale estice. Scopul este simplu: să descurajeze Rusia să invadeze o țară NATO, cum ar fi una dintre cele trei state baltice sau Polonia.

Ce sunt „Zombii” pe care Rusia îi trimite pentru a amenința NATO?

Într-o cameră îngustă a echipajului, într-o clădire aflată chiar lângă pista de aterizare a bazei aeriene Amari din Estonia, televizorul difuzează episoade vechi din Friends.

Citește și: Nicolae Ciucă va demisiona, vineri, din funcția de premier. Ciolacu a cerut suspendarea negocierilor

Un aviator își face apariția pe ușă și anunță calm: "Zombie se îndreaptă spre nord de Kaliningrad".

Instantaneu, oamenii sunt în picioare și se deplasează alături, în Sala de Operațiuni, unde ecranele și hărțile digitale marcate "Nato Secret" pâlpâie.

”Zombie” este un cod pentru un avion rusesc care se comportă suspect

"De obicei, poate fi vorba de trei lucruri", explică comandantul de escadrilă Scott Maccoll de la RAF Lossiemouth din Scoția. "Fie că nu a depus un plan de zbor, fie că nu comunică sau, pur și simplu, nu răspund la controlul traficului aerian. Uneori sunt toate trei".

În acest caz, se dovedește a fi o alarmă falsă, deoarece Zombie se întoarce spre nord și se îndepărtează de granițele NATO.

Baza aeriană Amari din Estonia, unde se află baza Typhoon, a fost un loc al forțelor aeriene sovietice din timpul Războiului Rece, iar în pădurea din apropiere există încă un cimitir unde sunt îngropați piloții sovietici împreună cu avioanele MiG-15 și MiG-17.

Astăzi, misiunea acestor piloți NATO este complicată. Odată cu aderarea Finlandei la NATO, Marea Baltică este mărginită de șapte membri ai alianței occidentale, care în curând vor fi opt când se va deschide calea pentru aderarea Suediei.

Dar Rusia are încă două puncte de sprijin strategic în Marea Baltică: cel de-al doilea oraș al său, Sankt Petersburg, la est, și exclava sa Kaliningrad, fostul oraș prusac Konigsberg, un loc care acum abundă în rachete și alte echipamente militare.

În minutul următor sună alarma

Avioanele de luptă rusești Su-27 Flanker și avioanele de marfă zboară continuu între aceste două baze și dincolo de ele, menținând forțele aeriene ale NATO în permanență în alertă.

"Așa că putem sta acolo, cu picioarele pe masă, la o cafea, iar în minutul următor sună alarma", spune unul dintre cei mai tineri piloți de Typhoon, care cere să nu i se dea numele.

În interiorul hangarelor, un alt pilot se apropie de unul dintre Typhoon-uri. Acestea sunt înarmate și "în stare de alertă", pregătite să se mobilizeze dacă este nevoie.

Comandantul de escadrilă Rich Leask arată spre o rachetă lungă fixată pe partea laterală a fuselajului. "Acesta este Meteor", spune el. "Este în serviciu operațional din 2018. În partea din față are propriul cap de urmărire radar, iar în spate are propria propulsie cu un Ramjet."

Alte rachete, mai mici, cu rază scurtă de acțiune în aer, stau amenințător pe vârful aripilor.

Deci, ce se întâmplă când piloții se apropie de acești zombi ruși?

"Rolul nostru aici este de a proteja spațiul aerian al NATO", răspunde comandantul de escadrilă Maccoll, adăugând criptic: "Regulile noastre de angajare sunt clasificate".

Un alt pilot este ceva mai deschis. "Nu știm ce avion vom merge să interceptăm. Așa că ne oprim lângă el, identificăm aeronava și apoi primim alte cuvinte, alte seturi de misiuni de la Centrul de Operațiuni și răspundem la ceea ce ne spun ei să facem", se arată într-un reportaj BBC

"Am efectuat opt misiuni de interceptare", spune comandantul de escadrilă Maccoll. "Toate acestea au fost împotriva aeronavelor rusești... Facem poliție aeriană în zona baltică de câțiva ani, dar nu există nicio îndoială că invazia ilegală a Rusiei în Ucraina de anul trecut a schimbat dinamica aici."

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te