Ca răspuns la pandemia de coronavirus 2019 (COVID-19), 107 țări au decis să închidă școlile până la 18 martie 2020 (în acest moment este vorba 186 de state și 1,3 miliarde de elevi afectați), se arată în articolul publicat de revistă.
Nu este clar dacă decizia de a opri școlile a fost eficientă în focarele de coronavirus (de la cele provocate de sindromul respirator acut sever - SARS, sindromul respirator din Orientul Mijlociu – MERS, sau COVID-19).
Măsura închiderile școlilor s-a extins rapid în China continentală și Hong Kong pentru reducerea impactului COVID-19. Cu toate acestea, nu există date științifice certe privind contribuția acestei soluții asupra controlului transmiterii virusului. Datele legate de răspîndirea SARS în China continentală, Hong Kong și Singapore sugerează că închiderea școlilor nu a contribuit la controlul epidemiei. Studiile finale au dat rezultate contradictorii.
O cercetare recentă legată de COVID-19 prezice că închiderea școlilor ar putea împiedica doar 2-4% din decesele de COVID, mult mai puțin decât în cazul aplicării altor măsuri de distanțare social. Prin urmare, The Lancet susține că alte căi de distanțare socială mai puțin perturbatoare în școli necesită să fie luate în considerare, dacă sunt implementate politici restrictive pentru perioade îndelungate.
Eficacitate scăzută?
Patru analize ale efectelor închiderii școlii asupra focarelor sau pandemiilor de gripă sugerează că închiderea școlii poate fi o măsură utilă de control, deși eficacitatea unei astfel de măsuri de masă este adesea scăzută.
Strategiile de închidere a școlilor pot fi naționale, regionale, locale sau reactive, pe cazuri individuale, ca răspuns punctual la apariția infecțiilor la elevi.
O analiză comandată de Departamentul Sănătății din Marea Britanie în 2014, pentru a obține informații legate de cum trebuie să fie făcute pregătirile pentru o pandemie gripală, a inclus 100 de studii epidemiologice și 45 de scenarii.
Concluzia a fost că închiderea școlii poate reduce transmiterea gripei pandemice dacă este instituită din timp în focare. Dar este posibil să aibă cel mai mare efect doar dacă virusul are o transmisibilitate scăzută (numărul reproductiv [R] <2) și dacă ratele de infectare sunt mai mari la copii decât la adulți.
Transmiterea ar crește după redeschiderea școlilor
O cercetare din 2018 a căutat să afle dacă închiderea școlii a avut un efect cuantificabil asupra transmiterii gripei. S-a raportat că măsura a redus vârful de infectări cu 29,7% și a întârziat momentul maxim al infectării cu o medie de 11 zile.
Anterior, un studiu din 2015 privind practicile de distanțare socială, inclusiv închiderea școlilor, pentru pandemiile de gripă a raportat o mare variație a reducerii transmiterii (între 1-50%). Dar, până la 70% dintre elevi au intrat în contact social în alte locuri din afara școlii, reducând astfel din eficiența protecției date de faptul că nu sunt în comunități școlare.
Un studiu din 2020 a găsit dovezi convingătoare că închiderea școlilor a redus transmiterea virusului, în special în rândul copiilor (5-17 ani). Cu toate acestea, au existat dovezi clare că transmiterea virusului a crescut din nou odată ce acei copii s-au întors în clase.
Efecte secundare periculoase
Cu toate acestea, dincolo de protecția față de boală, închiderea școlilor are alte efecte secundare, inclusiv daune economice pentru părinții care nu mai lucrează, medici și alți angajați din sectoare cheie care sunt obligați să se ocupe de îngrijirea copiilor. Există și efecte sociale precum pierderea productivității părinților, scăderea nivelului de educație și a bunăstării copilului, în special printre cei mai vulnerabili. Apar și probleme nutritive, cei mai afectatați fiind copiii din familii sărace pentru care o masă servită la școală reprezintă o sursă importantă de hrană.
Izolarea socială vine la pachet și cu o serie de daune psihice
Un studiu a găsit dovezi că, în timpul închiderii neplanificate a școlilor, activitățile și contactele copiilor au scăzut, dar nu au încetat. Acest lucru s-a întâmplat în special în rândul copiilor mai mari sau ai căror părinți nu erau de acord cu închiderea școlilor.
Daunele economice sunt, de asemenea, mari. Un studiu din Marea Britanie din 2008 a sugerat că aproximativ 16% din forța de muncă este formată din cei care oferă sprijin copiiilor cu dizabilități, iar acea parte se află într-un mare risc de a nu mai putea merge la lucru dacă școlile sunt închise.
O analiză economică din 2010 a arătat că închiderea școlilor pe o perioadă de 4 până la 13 săptămâni a redus rata de infecții, dar a crescut semnificativ costul economic pentru națiune, în special prin absenteismul forțat al părinților care lucrează în Marea Britanie, Franța, Belgia și Olanda.
Costurile au fost între 0,2–1% din produsul intern intern brut (PIB) în Marea Britanie, după închiderea școlii timp de 12-13 săptămâni, sau până la 3% din PIB pentru o închidere de 8 săptămâni în SUA.
Cât de științifică e analiza impactului COVID
O singură echipă de cercetători a analizat efectele închiderii școlilor, independent de celelalte măsuri de distanțare socială. Într-un raport care nu a fost validat științific, dar care este citat adeseori, au fost estimate efectele unei serii de măsuri de distanțare socială și a unor combinații de măsuri.
Au fost utilizate date despre populația și școlile din Marea Britanie, împreună cu datele despre dinamica transmisiei COVID-19 din Wuhan. S-au folosit informații de la pandemiile de gripă anterioare. S-a presupus că, în școli, contactele între persoane erau duble față de cele din gospodării, locuri de muncă sau din comunitate.
Au modelat un scenariu în care toate școlile și 25% din universități au fost închise. Prin urmare, impactul contactelor sociale non-școlare a crescut cu 50% în gospodării și cu 25% în comunitate din cauză că elevii nu mai erau în clase.
Cercetătorii sunt de părere că închiderea școlilor, ca măsură izolată, ar reduce numărul de decese totale cu aproximativ 2-4% în timpul epidemiei de COVID-19 în Marea Britanie. Autorii au ajuns la concluzia că închiderea școlilor poate atenua, dar în nici un caz nu poate opri pandemia.
Ce facem în viitor
Amploarea și viteza de închidere a școlilor sunt fără precedent la nivel global. Nu este clar cât timp mai pot țările să mențină măsurile stricte de distanțare socială înainte de apariția „oboselii” comportamentale în rândul populației.
Având în vedere previziunile că măsurile de distanțare socială ar putea fi necesare pentru mai multe luni sau chiar ani, există o nevoie urgentă de a identifica căi prin care țările pot readuce în siguranță elevii și studenții la școală.
Odată ce numărul de cazuri COVID-19 începe să scadă, măsurile utilizate pentru a realiza distanțarea socială ar putea evolua. Este esențial ca viitoarele studii să monitorizeze efectul redeschiderii școlilor asupra numărului de cazuri COVID-19.
Factorii de decizie și cercetătorii ar trebui să găsească măsuri de distanțare socială care sunt mult mai puțin perturbatoare decât închiderea completă a școlii, scrie The Lancet.