Mai sunt câteva luni până la examenul de Evaluare Națională 2024. În două săptămâni este simularea acestui examen. După acest teste, elevii de clasa a VIII-a vor afla cât mai au de învățat și la ce liceu s-ar încadra.
Mulți copii fac deja meditații pe lângă orele de curs de la șoală și orele de pregătire de acasă. Sunt copii care nu fac față, iar psihologii spun că de fapt, mai important decât notele este sănătatea mintală a copilului.
Programul draconic pentru elevii de clasa a VIII-a. ”24 de ore și 7 zile/săptămână nu mai ajung”
În toamna anului trecut, părintele unui copil de clasa a VIII-a scria pe o pagină de socializare cât trebuie să se pregătească acel elev pentru Evaluarea Națională din 2024. Între timp, copilul a ajuns la spital iar acum trebuie să muncească în plus pentru a recupera materia pierdută.
Pe de altă parte, psihologii transmit un semnal de alarmă părinților și spun că sănătatea mintală a copilului este mai importantă decât intrarea la un liceu de renume.
Iată ce scria mama unui copil în tomana anului trecut, pe o platformă de socializare.
”S-a trezit la 6:30. A terminat școala la 19:30. Acum face teme și mai are. 6 teste în mare parte sumative doar săptămâna aceasta.
Elev cls a VIII-a din România.
AMR o săptămână până la vacanță, singurul moment în care se poate pune pe picioare. Weekend-urile sunt ocupate tot de task-uri pentru școală.
Unica schimbare bună din istoria recentă a educației este structura anului școlar pe module. Măcar structura anului respectă curba de efort. În rest, școala este paralelă cu o noțiune elementară, care ar trebui să stea la baza activității educaționale.
L.E. Sfatul meu: NU vă duceți copiii la școli cu 2 schimburi! Indiferent cum se numesc sau ce reputație(discutabilă) au. Nu o să realizați cât de gravă este situația până nu ajungeți în cls. a VIII-a și o să vă dați seama că 24 de ore și 7 zile/săptămână efectiv nu mai ajung”, scria părintele pe
facebook.
Între timp, copilul a cedat și a ajuns la spital. Timp de o lună a fost internat la spital și încă o lună a durat recuperarea acasă.
”În cca 2 săptămâni a ajuns în spital unde am stat internate o lună. Peste o lună după, a tras acasă. Nu putea bea o gură de apă fără să vomite de ”n” ori.
A ajuns la 38 de kg la aproape 15 ani, a învățat iar să meargă, să mănânce diverse cu guri mici, efort imens pentru câțiva pași sau să stea pe scaun 5 min și va mai dura luni de zile recuperarea completă.
Este un copil care a învățat bine tot gimnaziul dar s-a ales praful de toată munca ei. EN (Evaluarea Națională n.r) nici măcar nu are legătură cu educația, ci este un fel de selecție tip Sparta.
Mi s-a spus acum că ar trebui să-i mai pun și alți meditatori ca să recupereze, adică să-i intensific programul care a băgat-o în spital în condițiile în care orgnismul ei este în convalescență, în condițiile în care ea are nevoie de odihnă la propriu.
Spuneam de dinainte de boală că singurul lucru bun pe care îl putem face pentru copiii noștri este să-i scoatem din sistem și regret foarte tare că nu mi-am ascultat instinctul.
Acum, cu atât mai mult, nu o să mai joc și mai intens hora sistemului românesc. Nu este totul legat doar de cât de inteligent este copilul, cât de silitor este, cât de nu știu cum și nu știu ce își mai spun părinții ca să meargă mai departe. Singurul aspect esențial este calitatea vieții copilului, cât de sănătos trăiește zi de zi.
Foto: INQUAM PHOTOS / Octav Ganea - rol ilustrativ
După ce stai prin spital atât timp și discuți cu medicii ai o imagine mai de ansamblu asupra cazuisticii și riscurilor mari de tot felul de boli ce apar pe fondul unui organism epuizat de program și stres într-o perioadă în care oricum acel organism trece printr-o serie de transformări hormonale.
După ce se uitau în fisă, medicii mă întrebau: “Văd că are 14 ani, este cumva a 8-a? Are program din acela de dimineață până seară? Școală plus meditații, nu?”.
Meditațiile nu înseamnă numai bani(btw, 800 lei e puțin pentru București) ci TIMPUL copilului. Lipsa timpului înseamnă un regim de viață nesănătos pentru un organism în creștere, ceea ce poate însemna boală”, a mai povestit mama copilului.
”Dacă vrei un liceu bun pt copil, începi pregătirea din a Vll-a, în funcție de cât de buni (sau nu) sunt profesorii de la clasa! BUN nu înseamnă de top ci de la 8 în sus. Noi nu am pus presiune în clasele primare pe copil, nici măcar acum la gimnaziu dar l-am sfătuit să înceapă să partiicipe la olimpiade, concursuri, pentru a se obișnui cu examenele și chiar obține rezultate bune fară presiune și stres din partea noastră”, a comentat un părinte.
"Asta cu liceu bun vs liceu slab e un mit." Vreți să spuneți că un liceu unde promovabilitatea la bac este peste 90% este egal cu unul unde este maxim 10%, este un mit că este artificială clasificarea lor? Că Vianu, Sava, Mihai Viteazu, GHe Lazăr sunt la același nivel de pregătire cu liceele cu promovabiitate mică?”, este de părere un altul.
Psiholog: ”Am avut destui pacienți de la Vianu, Lazăr și alte licee din așa-zisul top”
Un psiholog a atras atenția că părinții ar trebui să fie atenți și la gradul de stres al copilului.
”Pentru mine ca psiholog, notele nu sunt la fel de importante că sănătatea mintală a persoanei. Am avut destui pacienți de la Vianu, Lazăr și alte licee din așa-zisul top, cu diverse dependențe, sau cu o anxietate uriașa și total inadaptați cerințelor acestei lumi.
Citește și: Un copil de clasa a VIII-a s-a aruncat de la etaj. Luase un 4 și nu mai suporta presiunea din școală
E mult de discutat și nu e nici locul, nici momentul. Eu doar am vrut să subliniez importanta orientării elevilor după aptitudini. Altfel, nu evoluăm deloc. Avem "genii" artificial create cu note mari, multiolimpici mulți dintre ei, dar care sunt praf la inteligență socială și emoțională și se izolează, consuma substanțe, sau se automutilează, când nu fac față interacțiunii cu ceilalți.
Îi vedem în calitate de viitori angajați cu multe pretenții, dar puține de oferit și total inadaptabili unui program de lucru de 8 h de ex. Nu dezvolt mai mult subiectul, pt că nu am timp. Am spus ce aveam de spus cu privire la cum aș vedea eu o îmbunătățire a sistemului educațional - doar de partea cu admiterea la liceu vorbesc”, a explicat psohologul Stoian Cristina pe Facebook.
În doar două săptămâni, elevii de claa a VIII-a vor da simularea la Evaluarea Națională 2024. Examenul real va fi în luna iunie.
Iată calendarul Evaluării Naționale 2024 și cel al simulării din luna februarie:
Calendarul simulării Evaluării Naționale 2024
- 5 februarie 2024: Limba şi literatura română – probă scrisă
- 6 februarie 2024: Matematică – probă scrisă
- 7 februarie 2024: Limba şi literatura maternă – probă scrisă
- 23 februarie 2024: Comunicarea rezultatelor
Calendar Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a 2024:
- 11 – 14 iunie 2024: Înscrierea la Evaluarea Națională
- 14 iunie 2024: Încheierea cursurilor pentru elevii de clasa a VIII-a
- 25 iunie 2024 – Proba scrisă la Limba română
- 27 iunie 2024 – Proba scrisă la Matematică
- 28 iunie 2024 – Proba scrisă la Limba maternă
- 3 iulie 2024 – Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor (până la ora 14:00)
- 3 iulie (orele 16 – 19) și 4 iulie 2024 (ora 08:00 – ora 12:00) – Depunerea contestațiilor
- 4 – 9 iulie 2024 – Soluționarea contestațiilor
- 9 iulie 2024 – Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor.