De ce nu va funcționa „camera de detenție” în școli? Psiholog: Copiii vor vedea totul ca pe un chiul

DE Valentin Bolocan | Actualizat: 20.08.2024 - 20:47
De ce nu va funcționa „camera de detenție” în școli? Psiholog: Copiii vor vedea totul ca pe un chiul - Foto: freepik.com

Anul școlar care urmează să înceapă vine cu o noutate pentru elevi. Cei indisciplinți vor fi mutați într-o „cameră de detenție” unde vor fi supravegheați de cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar.

SHARE

Anul școlar care urmează să înceapă vine cu o noutate pentru elevi. Cei indisciplinți vor fi mutați într-o „cameră de detenție” unde vor fi supravegheați de cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar.

„Cameră de detenție” sună foarte dur, dar situația nu este așa dramatică pentru că vorbim de biblioteca școlii sau de o sală de clasă nefolosită, dar un expert consultat de Newsweek a explicat cum, așa arată acum, măsura nu va avea urmări pozitive, ba din contră.

De ce nu va funcționa „camera de detenție” în școli? Psiholog: Copiii vor vedea totul ca pe un chiul 

Măsura este prevăzută în noului Statut al Elevului care a intrat recent în vigoare. La articolul 14 se arată că „în cazul elevilor care în timpul orei de curs manifestă comportamente care aduc prejudicii activității de predare-învățare-evaluare, cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitate în școală, în timpul orei respective, sub supravegherea obligatorie a unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, într-un spațiu supravegheat video din unitatea de învățământ stabilit pentru desfășurarea, de regulă, a unor activități de tipul lectură suplimentară, completarea de fișe de lucru etc. În acest caz, părintele/reprezentantul legal al elevului va fi informat în scris/prin mijloace de comunicare electronică. Prin excepție, elevii cu cerințe educaționale speciale sunt preluați pentru a desfășura activitate cu personal specializat.

Fără absențe

Documentul mai prevede și că un cadrul didactic poate decide ca elevul să desfășoare „activitatea în spațiul menționat la alin. (2) (camera de detenție-n.red.) doar pentru ora de curs ținută de respectivul cadru didactic. Pentru respectiva oră de curs, elevului nu i se consemnează în catalog absență. Modul de aplicare a prevederilor alin. (2) se reglementează prin regulamentul de ordine interioară al fiecărei unități de învățământ”.

Citește și: Motivul ciudat pentru care un elev e amenințat cu exmatricularea. Afecțiunea rară de care suferă

Mihai Copaceanu care este psiholog, doctor în medicină, a comentat măsura și a constat că așa cum este concepută acum nu va avea efectul scontat, ba poate din contră. „Sigur, școala este un mediu unde disciplina este importantă, se învață și se respectă. Camera de detenție este o practică internațională larg răspândită, însă concomitent sunt studii care au demonstrat ineficiența acestei metode. În urma aplicării, copiii nu și-au îmbunătățit comportamentul. Ce spun studiile pe scurt, copiii pot învăța că un comportament suportă niște consecințe, însă ei nu au șansa de a învăța cum să se comporte în clasă, practic, nu teoretic. Copiii au nevoie să fie sprijiniți, să învețe să-și gestioneze comportamentul, să aibă parte de adulți responsabili și competenți. Un elev mutat în altă clasă nu va învăța nimic despre controlul furiei, al impulsivității, despre cum să se comporte cu respect față de un coleg sau un profesor”, spune expertul.        

Problemele reglementării

Mihai Copaceanu mai susține că înțelege intenția acestei prevederi, dar precizează că ea nu își va putea dovedi eficiența din mai multe motive. „În primul rând noi vorbim deseori de managementul clasei și de eforturi de a integra școlar și în colectivul clasei mai ales copiii care prin comportament afectează buna funcționare a orei de clasă. Într-un final, ei tot vor participa la ore, iar îmbunătățirea comportamentului nu se face citind o carte în bibliotecă. Ca principiu, a scoate un factor perturbator o dată sau de două ori nu rezolvă situația pe termen lung, ci doar poate fi o soluție urgentă la o situație de criză. Copiii au nevoie să învețe cum să se comporte disciplinat într-o clasă, iar clasa întreagă, colegii, profesorul și alte cadre didactice pot crea un mediu de învățare, de modelare comportamentală, în care un copil cu un astfel de comportament să fie integrat. Desigur această abordare necesită efort susținut, strategii multiple și mai ales consistență.  Nu se rezolvă într-o zi sau într-o săptămână. 

Citește și: Elevii le vor acorda note profesorilor la final de an școlar. Ce aspecte vor fi evaluate?

În al doilea rând, prin această aparentă soluție, copilul în cauză mutat într-un alt spațiu ce mesaj va înțelege? Că este liber să facă ce dorește, că deține putere și control, că poate să nu participe la o anume oră, dacă nu dorește, că afectează ora și mai grav...nu primește absență. Deci nu este deloc sancționat.

Măsura aceasta are un efect contrar intenției inițiale, ea va încuraja indirect copilul să afecteze ora și să fie astfel mutat în altă clasă unde să se relaxeze, <<cine mai merge cu mine la bibliotecă.? Chiar nu am chef de mate de la 9>>.

În alt treilea rând și aici cadrele didactice și conducerea școlilor au intuit marea dificultate: este imposibil de pus în aplicare, deoarece este suficient ca dintr-o clasă un singur elev să afecteze ora și dacă într-o școală sunt cel puțin 16 clase, vor fi cel puțin 16 elevi în acel spațiu destinat în același timp. Nu există resurse umane care să supravegheze în același timp, elevi de diferite vârste, de 8 ani la 15 sau 18 ani. Iar precizarea că elevul va lectura este complet ineficientă și greu de pus în aplicare”, spune psihologul.

Cum se face în SUA

Mihai Copăceanu mai susține că sala de detenție în Statele Unite joacă un rol deosebit de serios și grav. „Este o măsură disciplinară extremă. Un elev ajunge să primească această măsură în cazurile deosebite și nu se întâmplă subit, pentru că a vorbit urat la începerea orei, ci este o oră și o zi prestabilită, comunicată cu cel puțin 24h (sau 48h) părinților săi, părinții sunt consultați, iar dacă nu se respectă decizia școlii, următoarea sancțiune este suspendarea de la cursuri. Măsura poate fi aplicată și după finalizarea programului școlar (de ex. vineri după amiază), ceea ce afectează copilul.

În Romania, efectul va fi invers, copiii se vor distra în bibliotecă, căci alte săli nu sunt disponibile, vor vedea ca pe <<un chiul legal>>, fără absență”, a precizat expertul.

Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te