Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat joi că după adoptarea noilor planuri-cadru pentru liceu se va lucra la programe și conținuturi, precizând că cele dintâi reprezintă un element fundamental, iar sistemul educațional are nevoie de conținuturi mai relevante.
Daniel David a fost prezent la deschiderea oficială a conferinței „Forumul național al bunelor practici în educație”.
Daniel David: E mai bine să predai mai puțin, dar bine, decât mai mult, dar irelevant și prost
„După ce vor fi adoptate planurile-cadru, urmează un proces foarte important. Proiectul RECRED, cel pe care îl prezentăm, astăzi, aici, constituie oarecum cadrul în care se vor desfășura ceilalți pași și, sigur, va asigura și bugetul pentru multe activități care vor fi desfășurate acolo. După planurile-cadru, adică după ce știm ce discipline, câte ore vom lucra la programe, la conținuturi. Programele reprezintă un element cheie, fundamental. Mesajul meu a fost că avem nevoie de conținuturi mai relevante, mai aerisite și că este mai bine să predai mai puțin, dar relevant și bine, decât mai mult, dar irelevant și prost. Acolo, principala schimbare va fi legată de faptul că cel puțin 25% din timpul alocat unei discipline va trebui să fie focalizat pe altceva decât o facem în mod obișnuit”, a susținut ministrul Educației și Cercetării.
Citește și: Daniel David: „În zona învățământului liceal suntem în Epoca de piatră”. Ce schimbări vrea ministrul
Potrivit acestuia, după ce au predat, profesorii vor trebui să facă activități remediale, de 'consolidare', pentru elevii care nu au ajuns la un nivel acceptabil.
„După ce ai predat, după ce ai avut ora-lecție, va trebui să faci consolidare, va trebui să faci activități remediale pentru cei care nu au reușit să ajungă la un nivel acceptabil. Trei - unde stăm foarte prost, și anume la modul în care aplici competențele dobândite la viața de zi cu zi. Noi stăm foarte prost la PISA, nu fiindcă nu am avea competență, dar competențele nu au fost gândite pentru utilizarea lor în viața de zi cu zi”, a explicat David.
În opinia sa, conținuturile trebuie gândite astfel încât să facă legătura și cu studiile de nivel universitar.
Citește și: Daniel David: „Țara are nevoie de universități cu profiluri diferite”. Ce schimbări apar
„Aici vom face echipe mixte, vom avea profesori din preuniversitar, profesori din universitar, fiindcă conținuturile vor trebuie astfel gândite încât să facă legătura și cu studiile la nivel de universitate pentru absolvenții de liceu, care vor dori să studieze la nivel de universitate. Vom avea modele din două-trei țări, la care noi ne raportăm ca performanță educațională, astfel încât să nu mi se poată spune mie sau viitorului ministru: 'Nu putem scoate din conținuturi - tot ce este acum trebuie să rămână acolo'', a afirmat ministrul.
Acesta a spus că un alt pas va fi acela de regândire a manualelor, care vor trebui să fie legate de conținuturi și programe.
„După ce vom avea programele, evident că regândim manualele. Manualele trebuie să fie legate de conținuturi, trebuie să fie legate de programe. În zona manualelor, va trebui să luăm două-trei modele care există și în alte țări, la care ne raportăm ca performanță educațională. Probabil că vom combina varianta clasică cu variantele digitale, cu exerciții interactive online, gaming, inteligență artificială”, a arătat Daniel David, conform Agerpres.
El a mai declarat că un al patrulea pas important va fi cel legat de programele de formare pentru profesori, pentru ca aceștia să învețe cum să predea eficient noile conținuturi.