Daniel David: „Țara are nevoie de universități cu profiluri diferite”. Ce schimbări apar

DE Florentina Enache | Actualizat: 05.06.2025 - 14:00
Daniel David: „Țara are nevoie de universități cu profiluri diferite”. Ce schimbări apar - Foto: Profimedia Images
Daniel David: „Țara are nevoie de universități cu profiluri diferite”. Ce schimbări apar - Foto: Profimedia Images

Daniel David: „Țara are nevoie de universități cu profiluri diferite”. Universitățile românești și-au asumat prin Carta proprie una din cele trei misiuni: Educație, Educație și Cercetare, Educație și Cercetare Avansată.

SHARE

Universitățile românești și-au stabilit misiunea academică, structurându-se astfel o arhitectură transparentă a mediului universitar, a transmis, joi, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, precizând că prin acest demers se încheie implementarea modelului Bologna în sistemul de învățământ superior.

Astfel, conform Legii 199/2023 și Ordinului de ministru nr. 3.027/2025, universitățile românești și-au asumat prin Carta proprie una din cele trei misiuni: Educație, Educație și Cercetare, Educație și Cercetare Avansată, se arată într-un comunicat de presă al ministerului.

Daniel David: „Țara are nevoie de universități cu profiluri diferite”. Ce schimbări apar

„Prin acest demers, dublat de flexibilizarea organizării programelor academice într-o universitate prin eliminarea condiționărilor administrative între acestea (licență-master-doctorat-postdoctorat), încheiem cu adevărat implementarea modelului Bologna în sistemul de învățământ superior din România și intrăm într-o logică a normalității, în care chiar dacă toate universitățile sunt importante, asta nu înseamnă că toate trebuie să fie (sunt) la fel. Țara are nevoie de universități cu profiluri diferite”, a afirmat ministrul Daniel David, citat în comunicat.

El a spus că așteaptă de la universitățile de educație să servească 'dinamic' mai ales nevoile locale/regionale prin formarea de resursă umană bine pregătită, inclusiv prin servicii de calitate pentru societate și prin demersuri de educație duală și antreprenorială în relație strânsă cu mediul socioeconomic local/regional și cu autoritățile locale/regionale.

Daniel David mai așteaptă de la universități și o componentă de cercetare aplicativă relevantă local/regional/național.

„De la universitățile de educație și cercetare avansată‚ mă aștept să-și formeze resursa umană în logica educației prin cercetare, demersurile de cercetare-dezvoltare-inovare să vizeze și probleme teoretice și practice de interes mai larg, național și internațional, inclusiv să angajeze demersuri inovative (adesea disruptive) de educație duală și antreprenorială. Demersurile cu caracter mai vocațional (inclusiv de creație artistică) trebuie să fie elemente fundamentale ale componentei educaționale, evaluate prin caracteristicile proprii”, a evidențiat ministrul.

Potrivit Ministerului Educației și Cercetării, tipul de misiune academică nu este un criteriu de clasificare pe bază de performanță sau de ierarhie, clasificarea/ierarhia pe bază de performanță putându-se stabili eventual ulterior prin evaluări riguroase în cadrul fiecărei misiuni.

„În procesele de evaluare academică și de asigurare a calității se va ține cont de misiunea autoasumată de fiecare instituție de învățământ superior. Misiunea autoasumată acum nu reprezintă o confirmare a realizării acesteia, confirmarea realizându-se ulterior prin procese de evaluare academică și de asigurare a calității”, susține Ministerul Educației și Cercetării, conform Agerpres.

- Universități de Educație - presupune organizarea exclusiv a activităților de predare, învățare și evaluare și a celor de cercetare conexe proceselor de predare-învățare, evaluarea misiunii instituției făcându-se după criterii și indicatori naționali/internaționali, cu relevanță academică locală/regională.

- Universități de Educație și Cercetare - presupune organizarea activităților de predare, învățare și evaluare, precum și de cercetare, evaluarea misiunii instituției făcându-se după criterii și indicatori naționali/internaționali, cu relevanță academică regională/națională.

- Universități de Educație și Cercetare Avansată - presupune organizarea activităților de predare, învățare și evaluare, precum și de cercetare, cu impact în dezvoltarea cunoașterii și dezvoltarea economică și tehnologică la nivel național și internațional, evaluarea misiunii instituției făcându-se după criterii și indicatori internaționali, cu relevanță academică națională/internațională.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te