Clasa cu Inteligență Artificială. Cum folosim AI pentru a facem copiii mai deștepți?

DE Joshua Rhett Miller | Actualizat: 22.06.2025 - 22:08
Sarah, 6 ani, este elevă la Alpha School, Brownsville
Sarah, 6 ani, este elevă la Alpha School, Brownsville
ACCENT PE VIITOR Președintele Trump semnează ordinul executiv „Advancing Artificial Intelligence Education for American Youth“ pe 23 aprilie
ACCENT PE VIITOR Președintele Trump semnează ordinul executiv „Advancing Artificial Intelligence Education for American Youth“ pe 23 aprilie
După-amiezele sunt petrecute deprinzând o seamă de abilități de viață
După-amiezele sunt petrecute deprinzând o seamă de abilități de viață
SETUL DE ABILITĂȚI Swain spune că acești copii învață într-un ritm mai rapid la Alpha Brownsville
SETUL DE ABILITĂȚI Swain spune că acești copii învață într-un ritm mai rapid la Alpha Brownsville

Școala Alpha din Texas redefinește învățarea, folosind inteligența artificială pentru a-i instrui pe copii la materiile de bază în doar două ore pe zi.

SHARE

Scena de la 8:15 a.m. din fața unei școli care se află pe o stradă rezidențială din Brownsville, Texas, chiar peste granița cu Mexicul, seamănă întocmai cu ce se întâmplă în orice școală în acea perioadă haotică de dinaintea clopoțelului de dimineață. 

Dar Școala Alpha nu este o una obișnuită. Instituția privată ce primește copii de la grădiniță la clasa a opta utilizează inteligența artificială personalizată pentru a preda o zi întreagă de lecții academice de bază în doar două ore. Elevii își petrec apoi după-amiaza lucrând la abilități de viață esențiale, altele decât cele academice, cum ar fi vorbitul în public, alfabetizarea financiară sau învață chiar cum să meargă pe bicicletă. 

Personalul - cunoscut sub numele de „ghizi“, nu de profesori - spune că se străduiește să faciliteze sentimentul de independență al fiecărui copil, supraveghind în același timp un mediu de sprijin și educație ca orice alt profesor atent.

Abordarea inovatoare de la campusul din sudul Texasului, care a fost deschis în 2022, urmărește în primul rând să insufle o dragoste pentru învățare în fiecare minte tânără, a declarat co-fondatorul MacKenzie Price pentru Newsweek.

O zi de școală de 2 ore?

Odată intrat, devine mai clar că această școală este unică. La grădiniță, elevii își arată entuziasmul în timp ce Sarah Schipper, în vârstă de 6 ani, colaborează cu colegii pentru a rezolva un joc de logică. Elevii deduc calea corectă sărind pe puncte colorate pentru a-și găsi drumul prin șase rânduri multicolore. Zâmbete largi și muzică pop antrenantă domină camera plină de viață în timp ce Sarah și colegii ei se încurajează reciproc. 

Dar există un sentiment de compasiune pentru orice mișcare greșită. O fată a sugerat că cei din grup „vor învăța din înfrângere“, în timp ce un băiat a propus cu amabilitate o abordare mai colaborativă - împreună, cu mai puține țipete.

Activitatea de cooperare servește drept rampă de lansare pentru platforma Alpha de învățare în 2 ore, alimentată cu inteligență artificială, în care elevii folosesc laptopuri pentru sesiuni de 30 de minute la disciplinele academice de bază, inclusiv matematică, engleză, științe și studii sociale. Abordarea personalizată utilizează aplicații proprii și terțe și permite elevilor să stăpânească subiectele de până la cinci ori mai repede decât metodele tradiționale, susține Alpha.

Sarah a spus că vrea să devină om de știință și să studieze „lucruri microscopice“ când va fi mai mare. Când a fost întrebată ce separă Alpha de alte școli, ea a spus „Faptul că toți lucrăm pe calculator. Nu toate școlile lucrează pe calculator, iar aceasta este o școală foarte specială. Pot toate celelalte școli să lucreze pe calculator?“.

Trump intervine

Fiind o nativă digitală precoce, Sarah a spus că ea crede că formula Alpha centrată pe inteligența artificială o va diferenția de colegii ei - și nu este singura. La 23 aprilie, președintele Donald Trump a semnat un ordin executiv pentru integrarea inteligenței artificiale în clasele K-12 din întreaga țară, cu scopul de a cultiva expertiza în domeniul tehnologiei în generațiile viitoare.

Directiva înființează, de asemenea, Grupul operativ al Casei Albe privind educația în domeniul inteligenței artificiale și îi solicită secretarului Departamentului Educației, Linda McMahon, să acorde prioritate utilizării AI în programele discreționare de granturi pentru formarea profesorilor.

ACCENT PE VIITOR Președintele Trump semnează ordinul executiv „Advancing Artificial Intelligence Education for American Youth“ pe 23 aprilie

„[Inteligența artificială] transformă rapid lumea modernă, stimulând inovarea în toate industriile, sporind productivitatea și remodelând modul în care trăim și muncim“, se arată în ordinul executiv. „Pentru a ne asigura că Statele Unite rămân un lider global în această revoluție tehnologică, trebuie să oferim tinerilor din țara noastră oportunități de a-și cultiva abilitățile și înțelegerea necesare pentru a utiliza și a crea următoarea generație de tehnologie AI“.

Ordinul lui Trump creează, de asemenea, o „Provocare prezidențială privind inteligența artificială“, o competiție pentru ca elevii și profesorii să își demonstreze abilitățile în domeniul AI, și subliniază necesitatea ca educatorii să adopte pe deplin tehnologia.

Directiva continuă: „Programele de dezvoltare profesională axate pe educația privind inteligența artificială vor permite educatorilor să ghideze cu încredere elevii prin acest domeniu complex și în continuă evoluție“.

Ordinul solicită departamentelor educației și agriculturii să aloce fonduri discreționare nerambursabile și să reorienteze alte inițiative de formare pentru extinderea inteligenței artificiale. 

Problema timpului petrecut în fața ecranului

Înapoi la Alpha, Sarah și-a lăudat ghizii, care acționează în mare parte ca facilitatori, mai degrabă, decât ca instructori tradiționali.

„Noi credem că acești copii nu au limite și le oferim standarde foarte înalte“, a spus Price. „Și oferim niveluri foarte ridicate de sprijin pentru că profesorii noștri au timp să facă asta. Asta este ceea ce este cu adevărat special - inteligența artificială ne permite să creștem inteligența umană“.

„Ei nu-mi spun răspunsurile“, a spus Sarah despre modul în care ghizii ei interacționează cu ea în timpul sprinturilor de învățare de două ore. „Ei doar îmi oferă resurse“.

Mo Swain, care conduce campusul și este director interimar la Alpha Brownsville, a declarat că marea majoritate a celor aproximativ 60 de elevi ai școlii finalizează lecțiile necesare în timpul sesiunilor lor de învățare accelerată, negând nevoia de teme pentru acasă sau de mai mult timp petrecut în fața ecranului în majoritatea cazurilor. Elevii de la grădiniță nu au voie să își ia laptopul acasă, a spus ea.

„Asta este cu adevărat
special - inteligența
artificială ne
permite să creștem
inteligența umană“

„Părinții nu vor să își lase copiii să folosească tehnologia tot timpul“, a adăugat ea.

Comentariile lui Swain reflectă tensiunea din centrul unui experiment precum Alpha. Școlile din întreaga țară interzic dispozitivele. Dar astfel de măsuri nu se referă la dispozitivele furnizate de școală, din ce în ce mai frecvente în sălile de clasă.

Doar o „mână“ de părinți de la Alpha din acest an și-au exprimat îngrijorarea cu privire la faptul că elevii petrec prea mult timp pe laptopurile lor după terminarea zilei de școală, a declarat Swain.

„Dar copiii, atunci când își doresc cu adevărat ceva sau când muncesc din greu pentru a atinge acel obiectiv, vor merge acasă și vor spune: «Trebuie să termin asta»“, a spus Swain. „Pentru că vor cu adevărat să o facă. Dar părinții noștri știu că nu trebuie să o facă“.

Cultivarea acestei motivații este o mare parte din misiunea Alpha. Și, pe baza unor date preliminare, funcționează. Co-fondatorul Price a declarat pentru Fox News, în martie, că aceste clase Alpha se află în „primele 2 procente“ ale rezultatelor la teste din țară. Elevii „depășesc“ în mod universal reperele educa­ționale și iau evaluările Measures of Academic Progress ale Northwest Evaluation Association care sunt aliniate la standardele de bază comune, a adăugat Swain.

„Ei învață aceleași lucruri pe care te-ai putea aștepta să le înveți într-o școală publică sau într-o alta privată“, a spus ea. „Doar că le învață într-un mod diferit și într-un ritm mai rapid“.

Originea Alpha

Price, care a studiat psihologia la Universitatea Stanford, a lansat cadrul pentru Alpha în Austin, Texas, în urmă cu un deceniu. Mama a doi copii a spus că districtul școlar zonal nu putea satisface nevoile fiicelor sale, în special în ceea ce privește „atenția personalizată“. 

„Profesorul din fața modelului de clasă este obligat să predea un anumit curriculum“, a spus Price, adăugând că una dintre fiicele ei a suferit în mod deosebit.

„S-a uitat la mine și mi-a spus: «Școala este atât de plictisitoare»“, și-a amintit Price. „În doi ani și jumătate, au luat un copil care era făcut pe măsură să iubească școala și să fie curios și interesat, și i-au șters această pasiune. Și mi-am dat seama că nu era vorba de profesori sau de acea școală, sau de trecerea de la o școală publică la una privată. Era modelul unui profesor în fața unei clase care nu funcționa“.

După-amiezele sunt petrecute deprinzând o seamă de abilități de viață

Price a spus că și-a dat seama curând că aplicațiile adaptive ar putea fi cheia pentru a oferi un proces personalizat fiecărui elev, combinat cu sondaje regulate și interacțiuni cu ghizii. „În următorii 11 ani, acest lucru a crescut în numeroase școli, toate bazate pe ideea că, în primul rând, copiii ar trebui să iubească școala“, a spus Price.

„Iar copiii pot învăța de două ori mai repede în doar câteva ore pe zi, beneficiind de această experiență de meditație individuală, bazată pe măiestrie“.

Planurile de expansiune ale Alpha merg dincolo de Texas. Alpha s-a aventurat în Florida anul trecut, lansând un campus în Miami, în timp ce locații suplimentare în Tampa, Palm Beach și Orlando sunt așteptate să se deschidă în această toamnă. Anunțurile de angajare pentru ghizi la unele dintre aceste școli indică un salariu de pornire de 100.000 de dolari pe an.

Alpha intenționează, de asemenea, să își mărească amprenta în Texas, deschizând școli în toamna anului 2025 în Houston și Fort Worth, precum și avanposturi în Phoenix, New York City și Santa Barbara, California. Potrivit
site-ului său, taxele de școlarizare variază de la 10.000 de dolari în Brownsville la 65.000 de dolari în New York.

Legătura cu SpaceX

Aproximativ jumătate dintre elevii Alpha Brownsville sunt copii ai angajaților SpaceX care lucrează la sediul central al companiei, la aproximativ 40 de kilometri est.

Miliardarul Elon Musk încearcă să încorporeze oficial comunitatea din Cameron County, cunoscută sub numele de Boca Chica Village, ca Starbase, Texas. Investiția SpaceX a contribuit la stimularea economiei din jurul orașului Brownsville, unde locuiesc aproximativ 185.000 de persoane și care se numără printre cele mai sărace zone din Texas.

Mai mult de un sfert dintre locuitorii din Brownsville trăiesc sub pragul sărăciei, de două ori mai mult decât media națională. Alpha spune că oferă asistență în cazuri speciale, în funcție de nevoi, pentru a compensa taxa de 10.000 de dolari.

Federația Americană a Profesorilor, sindicatul care reprezintă 1,8 milioane de educatori de la grădiniță până la clasa a XII-a, a declarat că inteligența artificială poate fi un „instrument puternic“ în sălile de clasă, atât timp cât este utilizată în siguranță și cu atenție.

„Cu toate acestea, indiferent cât de avansată este, nu poate înlocui rolul esențial al educatorilor umani“, a declarat secretarul-trezorier al AFT Fedrick Ingram pentru Newsweek. 

„Copiii pot învăța de
două ori mai repede,
în doar câteva ore
pe zi, beneficiind de
această experiență de
meditație individuală,
bazată pe măiestrie“

„Învățarea reală și consecventă are loc numai atunci când profesorii și elevii colaborează într-o atmosferă de încredere reciprocă, trasând împreună o cale de învățare“.

Ingram a recunoscut că inteligența artificială este „aici pentru a rămâne“, dar a spus că aceasta își poate atinge potențialul maxim doar sub îndrumarea unor educatori instruiți care știu cum să integreze cel mai bine tehnologia în clasele lor.

Unii elevi de la Alpha Brownsville sunt atât de mulțumiți de succesul lor și de progresul înregistrat în mediile anterioare ale școlilor publice, încât lucrează pentru a deschide un liceu, încercând astfel să acopere propria lor nevoie.

Savannah Marrero, elevă în clasa a șaptea, acum în al treilea an la școală, dorește să lanseze noul liceu. 

„În acest moment, Rio Grande Valley, Brownsville și toate orașele din jur sunt în urmă în ceea ce privește educația din SUA. Astfel, pentru elevii care pleacă dintr-un mediu cu ritm rapid de învățare, precum Alpha, și apoi trebuie să îl întrerupă și să meargă la o școală tradițională, nimic nu mai are sens“, a spus ea. „Așa că de aceea vreau să continui“.

Savannah ar urma să meargă la liceul public din Brownsville dacă viziunea ei nu devine realitate, dar în prezent cercetează cerințele legale și a vizitat anterior liceul Alpha din Austin ca parte a planului ei. „Evident, din moment ce am 12 ani, nu voi ști totul despre chestiunile financiare, despre finanțare și lucruri de genul acesta, așa că am adulți care să mă ajute“, a spus ea.

SETUL DE ABILITĂȚI Swain spune că acești copii învață într-un ritm mai rapid la Alpha Brownsville

Savannah nu este sigură cu privire la alegerea carierei sale finale, dar se gândește să dețină o afacere într-o zi. Ajutând la lansarea unei școli private pe care o va frecventa în cele din urmă ar fi o ucenicie potrivită, și-a dat seama în timp ce vorbea pentru Newsweek.

Eleva din clasa a șaptea a spus, de asemenea, că se simte mai puternică într-un mod pe care nu l-a simțit mai devreme în educația sa.

„Ghizii nu îți vor spune niciodată că nu poți face ceva“, a spus ea. „Așa că, în timp, îți dezvolți acea mentalitate, iar mediul din prima zi este că poți face orice dacă îți pui mintea la contribuție. De acolo am început să învăț motivația.“

Inteligența artificială și rolul profesorilor

Unii experți au afirmat că modelul condensat, bazat pe tehnologie, al Alpha și primele succese pe care le înregistrează ar trebui să suscite discuții în districtele publice din întreaga țară.

„Aruncați o privire la modul în care se oferă instruirea de bază, dacă aceasta ar putea fi reconfigurată și oferită mai eficient“, a declarat Robin Lake, director al Centrului pentru Reinventarea Educației Publice din Seattle.

Lake a declarat că multe districte școlare publice ar trebui să arunce o privire critică asupra modului în care profesorii își folosesc timpul și să se gândească cum să utilizeze instrumentele electronice de învățare mai coerent și mai eficient.

„Trebuie să punem sub semnul întrebării acest lucru și să gândim diferit, mai ales că banii devin foarte puțini pentru o mulțime de școli publice, iar rezultatele nu cresc“, a declarat Lake pentru Newsweek. „Trebuie să căutăm alternative“.
Joshua Rhett Miller este reporter principal de știri la Newsweek. Contactați-l prin e-mail, j.miller@newsweek.com

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te