În luna ianuarie 2021, traficul aerian era la 36% din nivelul înregistrat în aceeaşi perioadă din 2019, dar s-a redresat solid în timpul verii datorită vaccinărilor în masă şi a certificatului digital COVID-19, până la aproximativ 70%, cu un maxim al ultimilor doi ani consemnat la 27 august 2021 de 26.773 de zboruri.
Potrivit Eurocontrol, traficul aerian a continuat să se redreseze până în toamna anului trecut datorită vacanţelor, astfel încât la sfârşitul lunii octombrie s-a ajuns la un nivel de 81% şi, în ciuda noii varianate de coronavirus - Omicron şi a cerinţelor suplimentare de siguranţă pentru multe destinaţii, traficul aerian a atins 78% din nivelul anului 2019.
Citește și: Andreea Mantea, amanta unui avocat însurat: „I-am aruncat hainele la gunoi”
În general, traficul anual în reţeaua europeană de aviaţie a atins 56% din nivelul anului 2019.
Reprezentanţii Eurocontrol estimează că şi în 2022 numărul zborurilor va continua să crească, iar până la sfârşitul anului, traficul aerian ar putea atinge 70-90% din nivelul anului 2019, chiar dacă în prezent evoluţia nu este una optimistă din cauza pandemiei.
Cu toate acestea, impactul financiar şi cel social rămân uriaşe şi sunt nu cu mult mai bune decât în primul an al pandemiei.
Conform estimărilor Consiliului Internaţional al Aeroporturilor (ACI), numărul pasagerilor care au ales să călătorească de pe aeroporturile europene în 2021 ar urma să înregistreze o scădere cu aproximativ 1,5 miliarde faţă de anul 2019, comparativ cu pierderea a 1,7 miliarde de pasageri în 2020 şi cu doar aproximativ 55% faţă de zborurile dinaintea pandemiei în toată Europa.
Citește și: FOTO Anamaria Prodan a primit o brățară Cartier, de peste 80.000 $, de la un admirator secret
În total, au existat cu 4,9 milioane de zboruri mai puţine în reţeaua Eurocontrol în 2021 faţă de 2019, în timp ce în 2020 scăderea a fost cu 6,1 milioane de zboruri.
De asemenea, companiile aeriene europene au înregistrat în 2021 pierderi de 18,5 miliarde de euro, faţă de cele 22,2 miliarde de euro în 2020.
"Situaţia rămâne în prezent extrem de provocatoare. Traficul poate fi în prezent la 78% din nivelurile din 2019, dar situaţia legată de Omicron împinge multe dintre companiile aeriene de top din Europa să-şi reducă capacitatea în luna ianuarie cu până la 30% şi, în paralel, încep să apară zboruri anulate din cauza expunerii la COVID-19 a membrilor echipajului. Cu toate acestea, rămân încrezător că 2022 se va baza pe rezilienţa pe care a demonstrat-o aviaţia în 2021 la o criză ce paralizase economiile cu un an înainte. De îndată ce situaţia se va îmbunătăţi, ne aşteptăm să vedem o revenire rapidă care va aduce aviaţia europeană mult mai aproape de nivelurile de trafic din 2019. În acelaşi timp, în acest an, toţi actorii trebuie să-şi accelereze de urgenţă planurile de a face aviaţia durabilă, reconstruind sustenabil cu investiţii majore în noi soluţii tehnologice", a afirmat Eamonn Brennan, directorul general al Eurocontrol.