Râul Dâmboviţa trece pe sub planşeul pe care se află Piaţa Unirii. Este un planşeu masiv, cam de 17 centimetri grosime, realizat în anii 30, care s-a uzat şi are degradări structurale în diferite stadii. Practic, o parte sau alta din acest planşeu ranforsat poate să se prăbuşească oricând.
Proiectul decopertării Pieţei Unirii poate dura peste trei ani. Costurile, incalculabile acum
Să ne imaginăm ce s-ar întâmpla dacă, într-o frumoasă seară de week-end, când acest planşeu este plin cu oameni, care admiră fântânile cântătoare de la Piaţa Unirii, o parte din el se prăbuşeşte.
Ar fi probabil zeci sau sute de victime. Capacul de beton este exact deasupra fântânilor.
"Unele dintre degradări sunt severe și apreciem că există zone unde o mare parte din capacitatea de rezistență a structurii este depășită de nivelul de eforturi unitare, produse de acțiunile la care este expusă în prezent structura", au spus, pentru Libertatea, Adrian Burlacu, decanul Facultății de Căi Ferate, Drumuri și Poduri, și inginerul Radu Răcănel, care au semnat expertiza de la planșeul Unirii, realizată de Universitatea Tehnică de Construcții.
Citește și: Adrian Beleaua Corduneanu, pus în libertate de Curtea de Apel Iași, dar menținut în arest de ÎCCJ
Decopertarea completă este preferabilă cârpirii
Lucrurile sunt mai complexe însă la Piaţa Unirii şi sunt mai mulţi factori care intră în componenţa acestei complexităţi a problemei.
1. La Piaţa Unirii, se intersectează două casete ale Metroului: Magistralele 1 (cea mai veche din Bucureşti, care înconjoară practic oraşul) şi 2 (care face legătura între nordul oraşului - Pipera - şi sudul acestuia - Piaţa Sudului).
Între casetele celor două magistrale, există un pasaj de tranzit, care trece pe dreapta cheiului Dâmboviţei, cum priveşti dinspre Magazinul Unirea.
Nimeni nu ştie exact care este stadiul degradării acestei lucrări complexe, realizate în anii comunismului. Singura soluţie să aflăm exact este după decopertare.
Citeşte şi: În Pasajul Unirii abia renovat plouă. Sunt fisuri în planșeu. Traficul rutier, restricționat
Infiltraţii din Dâmboviţa
2. Mai multe surse bine informate ne-au declarat de-a lungul timpului că tot Metroul, partea sa situată pe cheiul Dâmboviţei, este inundabil şi pompele lucrează non-stop, pentru evacuarea apei, altfel magistrala M1 ar fi sub apă.
Caseta care trebuia să preia toata apa de sub Dâmboviţa şi de pe lângă tunelul de metrou trebuia să aibă canale de dren. Dar nu are, acestea nu s-au mai făcut.
Citeşte şi: FOTO Încă un camion s-a înfipt în Pasajul Unirii, deși intrările sunt păzite non-stop de poliție
Pur şi simplu, structuriştii i-au spus lui Ceauşescu, atunci când au realizat proiectul magistralei M1, că trebuie să o izoleze de infiltrările de apă de pe malul Dâmboviţei, iar acesta a refuzat.
O lucrare de decopertare a Pieţei Unirii ar fi o bună ocazie măcar pentru izolarea de infiltraţiile de apă a Metroului, măcar la Piaţa Unirii.
Lucrarea e mult mai complexă
3. Numai după decopertarea completă a planşeului, se poate vedea exact care este starea întregii infrastructuri de la Piaţa Unirii.
Problema este cu atât mai complexă, cu cât, pe deasupra casetei magistralei de Metrou M2, trece marele bulevard de pe axa nord-sud a ora;ului. Decât să fim preocupaţi să-i dăm 4-5 nume diferite, ca să simulăm că avem mai multe bulevarde decât în realitate, mai bine am fi preocupaţi de partea structuristă a problemei.
Deasupra magistralei M2, avem Pasajul Unirii (rutier), peste care este alt carosabil, la suprafaţă. Pasajul Unirii s-a dovedit prost făcut (stalagmite de apă îngheţată se scurgeau din tavan, zilele trecute) şi insuficient de înalt: este jenant să nu poată să treacă turiştii prin centrul Bucureştiului, prin acest pasaj, cu autocarul.
Sistematizare
4. Nu numai că proiectul pentru noua Piaţă a Unirii nu poate fi realizat corect, decât după decopertarea capacului Pieţei Unirii, dar aceasta ar fi un bun prilej pentru supraînălţarea Pasajului Unirii, prin ridicarea tavanului până la o înălţime care să permită autocarelor să treacă prin el, aşa cum ar fi normal.
Dar aceasta înseamnă că toate căile de rulare pentru maşini care ajung la Piaţa Unirii trebuie supraînălţate. Nu poţi să vii de pe Cheiul Dîmboviţei şi să intri pe bd. Corneliu Coposu, decât dacă ai o supraînălţare a actualului carosabil.
Aceasta va ridica o altă problemă: edificarea de rambleuri cu diferenţă de nivel, între carosabil şi căile pietonale. Este practic o bună ocazie pentru o separare a traficului pietonal de cel rutier, cu pasaje de trecere pietonal - Metrou.
Marele avantaj va fi că la final traficul rutier va fi fluidizat complet. Marele dezavantaj este că toată lucrarea aceasta va dura mai mult decât se crede.
Desigur, această afacere va influenţa politic decisiv actualitatea politică bucureşteană şi, implicit, alegerile. Şi, în funcţie de cine le va câştiga şi ce componenţă va avea Consiliul General, vom avea noua Piaţă a Unirii gata mai devreme sau mai târziu.
Ca să nu mai vorbim despre faptul că la proiect primarul general trebuie să coopereze cu primarii sectoarelor 3 şi 4...