Pericol global de scumpire a bunurilor. Maersk îşi stopează transporturile pe Marea Roşie. Pericolul este foarte mare, pentru că efectul ar putea apărea pe preţuri, în general, pe tot mapamondul, deci inclusiv în România.
Dacă tranzitul de mărfuri prin Marea Roşie, via Canalul Suez, se blochează, din cauza rebelilor houthi, transporturile ar putea deveni mai scumpe, prin sudul Africii de Sud.
Pericol global de scumpire a bunurilor. Maersk îşi stopează transporturile
De asemenea, stoparea unor operaţiuni de shipping, din cauza creşterii preţurilor, ar duce şi ea la scumpiri, din cauză scăderii ofertei la diferite produse.
Maersk a impus o întârziere de 48 de ore navelor sale, care se deplasează prin Marea Roșie, în urma unui atac asupra uneia dintre navele sale comerciale de luptători Houthi, susținuți de Iran, cu sediul în Yemen.
Armata americană a anunţat că elicopterele sale au răspuns la apelurile de urgență primite de la nava Maersk Hangzhou, duminică, și au scufundat trei bărci operate de houthi, ucigându-i pe cei aflați la bord. O a patra barcă a fugit din zonă, se mai spune.
Citeşte şi: IKEA anunță că va avea probleme cu livrările de mobilă. Motivul: un război în plină desfășurare
Compania daneză a declarat că toți membrii echipajului său sunt în siguranță, dar are nevoie de „timp pentru a investiga detaliile incidentului și pentru a evalua în continuare situația de securitate”.
Drept urmare, „a decis să întârzie toate tranzitele prin zonă, pentru următoarele 48 de ore”, a anunţat Maersk, conform CNN.
Atacul din weekend a avut loc după ce cargoul de mărfuri Maersk Hangzhou a trecut prin strâmtoarea Bab al-Mandab, la intrarea de sud a Mării Roșii, pe drumul dintre Singapore şi Port Suez, a spus compania.
Citeşte şi: SUA deschid un nou front într-o coaliție de 10 națiuni aliate împotriva unui aliat al Iranului
Pauza vine la doar o săptămână după ce Maersk a declarat că va relua transporturile în Marea Roșie și Golful Aden, după înființarea unei noi forțe militare conduse de SUA, pentru a proteja zona.
Unele dintre cele mai mari companii din lume, inclusiv gigantul petrolier BP, au anunţat recent că își suspendă operațiunile în Marea Roșie, evitând de asemenea Canalul Suez, în urma atacurilor asupra navelor comerciale ale huthiților, despre care militanții au spus că sunt o răzbunare împotriva Israelului, pentru campania sa militară împotriva Hamas, în Gaza.
Cam 10% - 15% din comerțul global și 30% din comerțul cu containere trec prin Canalul Suez, care leagă Marea Roșie de Mediterana.
Atac terorist
Maersk Hangzhou a fost mai întâi „lovit de un obiect necunoscut”, dar a putut continua să se deplaseze, deoarece nu exista niciun foc la bord, a spus compania Maersk.
Apoi, patru bărci s-au apropiat de navă și „au angajat foc, într-o încercare previzibilă de a se îmbarca pe navă”, a adăugat acesta.
„Un elicopter a fost desfășurat de pe o navă a marinei, din apropiere, și, în colaborare cu echipa de securitate a navei, încercarea de ambarcare a fost respinsă cu succes”, a explicat firma.
Efectul războiului civil yemenit
Mișcarea Houthi , cunoscută și sub numele de Ansarallah (Sprijinitorii lui Dumnezeu), este o parte a războiului civil yemenit care a făcut furie de aproape un deceniu.
SUA au evitat să lovească direct grupul din Yemen, deoarece încearcă să evite escaladarea crizei în continuare. Dar un purtător de cuvânt al Consiliului Național de Securitate a declarat duminică că SUA vor continua să acționeze în autoapărare.
SUA au desfășurat nave de război în Marea Roșie și luna trecută au lansat Operațiunea Prosperity Guardian, o coaliție maritimă multinațională pentru a consolida securitatea, pe calea de navigație globală critică.