Grupul suedez Holmbergs Safety Systems, unul dintre cei mai importanți producători globali de sisteme de siguranță auto pentru copii, a renunțat la planul de reorganizare al fostei fabrici Te-Rox Prod și o bagă în falimet.
Statul are de recuperat 4.000.000 de lei.
O fabrică mare din România a dat faliment. Nimeni nu se aștepta. Sute de oameni rămân pe drumuri
În urma acestei decizii, toți cei 353 de angajați au primit decizii de concediere colectivă, proces supervizat de Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) și AJOFM Iași.
„Firma a declanșat procedura de concediere colectivă”, a transmis Costel Grojdea, inspector șef ITM Iași. „O delegație ITM și AJOFM s-a deplasat la sediul societății pentru a discuta despre respectarea cadrului legal și soluții de sprijin pentru șomeri.”, a mai spus acesta conform Profit.ro.
Ultimele date, valabile pentru 31 martie 2025, indică acum, în faliment, datorii către bugetul de stat de circa 4 milioane lei, conform termene.ro.
În 2020, la momentul vânzării către suedezi, compania românească Te-Rox Prod avea afaceri de 70 milioane lei și un profit net de 3,8 milioane lei, dar și datorii de aproape 21 milioane lei.
În acest interval de 4 ani, numărul angajaților a scăzut de la 550 la 430 persoane.
O fabrică mare din România a dat faliment. Nimeni nu se aștepta. Sute de oameni rămân pe drumuri - Foto: Pixabay.com (rol ilustrativ)
Ce a dus la faliment?
La momentul insolvenței, compania a explicat în presa locală situația, arătând că a devenit tot mai dificil să fie competitivă, costurile în România crescând exponențial în ultimii 4 ani, de la energie, la transport și salarii.
"Într-adevăr, activitatea a scăzut in ultimii ani. Circumstanțele care au dus la scăderea activității sunt, de fapt, capacitatea pieței în care activăm precum și alți factori externi. Mai precis, până în 2021, Te-Rox lucra exclusiv pentru un singur client din Franța. Acesta la rândul lui, s-a vândut unui grup de investiții iar abordarea noilor proprietari este mult mai diferită față de cea de dinainte.
În același timp a devenit din ce în ce mai dificil să fim competitivi, costurile în România crescând exponențial în ultimii 4 ani, de la energie, la transport și salarii.
În septembrie 2023, legislația europeană din care produsul nostru face parte s-a schimbat. Acest lucru a forțat clienții noștri să modifice, dar să și investească sume mari în certificarea de produse noi. Noua legislație impune anumite aspecte care, când sunt traduse în dezvoltarea unui produs, cresc costurile de manufacturare.
Retailerii, cei care cumpără de la clienții noștri, au prevăzut acest lucru și și-au făcut stocuri pentru a nu mări prețurile către consumator imediat, iar apoi, în negocieri, au fost foarte duri în menținerea prețului. După cum am menționat mai sus, capacitatea noastră de a fi competitivi în prețuri a scăzut, iar mulți retaileri au preferat să se orienteze spre Asia pentru aprovizionare.
Strategia noastră a fost să dimensionăm capacitatea și costurile relativ cu cererea și creșterile din ultimii ani. Din acest punct de vedere suntem stabili, mai ales considerând că majoritatea companiilor din industria textilă, în principal din zona Moldovei, s-au închis sau urmează. De la începutul acestui an am primit nenumărate cereri de acordare de comenzi de la alte companii din Roman sau Suceava.
Cum am mentionat, acum suntem stabilizați. Din punctul de vedere al “vânzării” de capacitate, perioada mai dificila a fost Martie – Aprilie, dar în urma negocierilor aceste situații s-au rezolvat. În acest an am început să vedem și rezultatele la proiectele începute din 2021 – 2022, aducând noi clienți, acest lucru fiind extrem de important pentru noi și avem indicații că nivelul de afaceri cu aceștia va crește în următoarea perioadă", a fost mesajul transmis la acel moment prin intermediul newspascani.
Citește și: O mare fabrică din România pune lacătul pe ușă. Toți angajații, concediați. Produsele, încă pe raft
Ce vor face angajații care rămân fără locuri de muncă?
„În urma întâlnirii de la Pașcani cu reprezentanții companiei, au fost stabiliți pașii care trebuie să fie urmați de reprezentanții firmei, până la finalizarea procesului de disponibilizare. Pentru a sprijini persoanele care urmează a fi disponibilizate, noi vom organiza, pe parcursul a 3 zile, servicii de preconcediere.
Conform articolului 51 din legea 76/2002, în cazul în care sunt concedieri colective, AJOFM organizează servicii de preconcediere.
Printre acestea se numără informarea privind prevederile legale referitoare la protecția șomerilor și acordarea serviciilor de ocupare, cum pot fi sprijiniți șomerii prin mediere, prin cursuri de formare profesionale, de ce stimulente financiare pot beneficia în momentul în care se încadrează la această categorie, a șomerilor.
Citește și: O cunoscută fabrică de încălțăminte dă faliment. Sute de angajați rămân fără loc de muncă
Îi ajutăm cu plasarea pe locurile de muncă vacante, le arătăm cum să își facă un CV.
Vor pleca toți angajații din companie”, a transmis Adriana Sîrghie, purtător de cuvânt al AJOFM Iași.
Te-Rox Prod a fost înființată în aprilie 2007, cu doar 10 angajați și un capital de 10.000 de euro.