VIDEO Metroul din Cluj, în impas. Nu se găsesc constructori pentru suma de 1,35 miliarde de euro

DE Alex Darvari | Actualizat: 29.08.2022 - 09:50

În 22 august ar fi trebuit să aflăm ofertanții pentru Metroul ușod din Cluj, după două amânări succesive în 2022. În schimb, primăria a suspendat licitația motivând că a primit scrisori de la constructori care se plâng că valoarea estimată totală de 1,35 miliarde euro nu ajunge.

SHARE

„Doar faza 1 (din 3) are finanțarea asigurată, prin PNRR. 

Metroul e cu două ordine de magnitudine peste orice alt proiect local de genul asfaltări de bulevarde. Într-adevăr, prețurile materialelor de construcții au crescut masiv în ultimii câțiva ani și dacă mai mulți antreprenori serioși dau semnale clare că nu se pot încadra, atunci suspendarea procedurii de achiziție este măsura corectă.
Dar nicidecum nu este suficientă. Responsabilii din guvern trebuie să actualizeze de urgență indicatorii tehnico-economici - dacă vor o pot face în 2-3 săptămâni. Mai mult, ofertele trebuie depuse în octombrie cel mai târziu, constructorii transmițând indirect că ar vrea să participe și au oferte (aproape) pregătite, atât timp cât spun că prețul estimat este prea mic.
În cel mai fericit caz, am putea avea un câștigător declarat în ianuarie-februarie 2023 și un contract semnat până în iunie 2023 dacă nu se depun contestații ori acestea sunt repede respinse.

Citește și: Peste o săptămână începe școala. Principalele modificări pentru elevi și profesori


Jalonul PNRR aferent infrastructurii de metrou spune să ai contract parafat în 2022 pentru a primi banii în semestrul I din 2023, iar dacă îl ratezi ai doar 6 luni "de grație", după care ai pierdut finanțarea.
Suntem în momentul în care pălăvrăgeala politică despre metrou care durează de peste 10 ani se lovește de realitate: costă un purcoi de bani. Primăria are de ales: fie caută soluții, fie dă vina pe oricine altcineva. Îi dorim metroului (ușor) baftă, că are nevoie, scrie Pro Infrastructura.

Detalii despre metroul clujean

Estimată la peste 6,6 miliarde lei fără TVA, este momentan una din cele mai mari investiții în infrastructura de transport europeană.
Pe scurt. Vorbim de metrou "ușor", nu "greu" (cum avem în Capitală). Până în 2026 este fezabilă DOAR realizarea structurii (săpătura) galeriilor și stațiilor pe intervalul Sfânta Maria-Sopor, plus depoul, deci NU se va putea circula! Finanțarea este asigurată doar pentru această primă etapă. Impactul șantierului asupra cetățenilor este semnificativ, cu trafic rutier închis minim un an. Provocări tehnice majore: sol instabil în centrul plin de clădiri de patrimoniu și filon de sare în zona Piața Mărăști.
Pe larg. Contractul va fi semnat cu un singur antreprenor și acoperă tot ce este necesar, mai puțin trenurile care se comandă separat. Data limită de depunere a ofertelor este 9 mai.
Proiectul are 3 faze. Primele 9 stații (din totalul de 19), secțiunea Sfânta Maria-Europa Unită, plus depoul Sopor sunt denumite "Faza 1", vedeți harta. Finanțarea acestei etape este din PNRR și Programul Operațional Transport în proporție de 66%. Fazele 2 (extensia spre Mănăștur și Florești) și 3 (spre Bd. Muncii) vor fi construite ulterior, iar primăria va privi către autoritățile de la București pentru bani.
Deși studiul de fezabilitate este calitativ, termenele de execuție prevăzute în el nu vor fi respectate. Jalonul din PNRR este totuși realizabil, adică doar structura de rezistență (tunelurile și stațiile fără finisaje) să fie terminată în 2026. Contractul însă trebuie semnat anul acesta și jumătate din lucrări trebuie să fie gata în 2024 (condiționalități PNRR).
Metroul clujean este "ușor", trenurile vor fi lungi de 51 metri, cu 3 vagoane și capacitate maximă 540 persoane, similare tramvaielor, față de 112 metri cu 6 vagoane și aproape 2200 persoane în Capitală: vezi fotografii mai jos, Siemens Inspiro la Sofia pe M3, respectiv Bombardier Movia la București pe M5. Trenurile vor fi complet automate (driverless), frecvența maximă fiind de 90 de secunde.
Impactul asupra cetățenilor va fi foarte mare. În perioada de șantier bulevardele 21 Decembrie, Moților și Memorandumului vor fi închise traficului auto minim un an. Doar autobuzele vor circula pe culoare speciale.

 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te