Cum şi-a dublat o portocală de ciocolată preţul, în Marea Britanie, si s-a micşorat?
Cum şi-a putut dubla o portocală de ciocolată preţul de raft, în magazin, în Marea Britanie, si s-a şi micşorat în acelaşi timp?
Costurile a zeci de produse alimentare și dulciuri festive au înregistrat creșteri peste inflație de până la 70%, aşa cum au aflat cumpărătorii britanici, înainte de Crăciun .
Un nou studiu realizat de entitatea Which? a descoperit că produsele din ciocolată au înregistrat cele mai mari creșteri de prețuri, față de anul trecut, în timp ce costul multor produse esențiale pentru cina de Crăciun a crescut de asemenea brusc.
Urmărind prețurile a peste 25.000 de produse din supermarketurile importante, grupul de consumatori a constatat că ciocolata a avut cea mai mare inflație an la an: 14,2%.
Cum şi-a dublat o portocală de ciocolată preţul, în Marea Britanie, si s-a micşorat?
Producătorii de ciocolată au spus că randamentele slabe ale culturilor de cacao, din cauza schimbărilor climatice, sunt unul dintre motivele creșterii prețurilor, în timp ce mulți au observat că produsele devin mai mici sau își schimbă ingredientele.
Which? a constatat că, la Morrisons, un pachet de decorațiuni pentru bradul de Crăciun, cu ciocolată cu lapte Lindt, a crescut de la 3,50 lire sterline, în 2024, la 6 lire sterline, în 2025: este o creștere de 71,4%, conform Yahoo Finance.
La Tesco, populara Terry's Chocolate Orange a crescut de la 1,50 lire sterline, la 2,50 lire sterline (o creștere de 66,7%), dar este mai mică - fenomen cunoscut sub numele de shrinkflation. Cu toate acestea, produsul costă 1,80 lire sterline, cu un Clubcard de fidelitate.
Citeşte şi: Ce face aluatul de fursecuri diferit? Știința din spatele unei tradiții de Crăciun
Și o altă veste proastă pentru cumpărătorii de Crăciun: cercetătorii au descoperit mai multe cazuri în care prețul curcanilor a crescut cu mult peste inflație.
Cea mai mare creștere a fost înregistrată la Tesco, unde prețul unui curcan mediu Finest, crescut liber, a crescut de la 53,82 lire sterline, la 68,77 lire sterline.
Este o creștere de 14,95 lire sterline, sau 27,8%. Cu toate acestea, prețul rămâne la 53,82 lire sterline, cu un card Clubcard.
Citeşte şi: Cât de ecologic este bradul de Crăciun? De la plantație la sufragerie
Între timp, la Ocado, prețul curcanului extra mare KellyBronze, crescut liber, a crescut de la 117,00 lire sterline, la 131,63 lire sterline, în creștere cu 14,63 lire sterline sau 12,5%.
Revenind la creșterile generale de prețuri față de anul trecut, cercetătorii Which? au descoperit că Waitrose a avut cea mai mare inflație a prețurilor, de 6,2%. Aceasta a fost urmată de Sainsbury's (5,4%) și Morrisons (5%).
Ocado, Lidl, Tesco și Aldi au înregistrat toate prețuri sub 5%, însă Asda a fost singurul supermarket cu o inflație a prețurilor sub rata actuală, de 3%. IPC a înregistrat o scădere bruscă și surprinzătoare la 3,2% în noiembrie, pe fondul unei încetiniri a prețurilor alimentelor.