Mare fabricant auto cu prezenţă puternică în România dă afară 35.000 de salariaţi. Volkswagen a anunțat schimbări radicale la operațiunile sale germane, inclusiv eliminarea în timp a mai mult de 35.000 de locuri de muncă și reduceri drastice ale capacității de producție.
Este vorba despre un acord încheiat între cel mai mare producător auto din Europa și sindicatul IG Metall, pentru a preveni grevele în masă, transmite Reuters.
Mare fabricant auto cu prezenţă puternică în România dă afară 35.000 de salariaţi
Liderii sindicali au salutat acordul drept ”un miracol de Crăciun”, după 70 de ore de negocieri istovitoare, cele mai lungi din istoria de 87 de ani a companiei. Nu vor avea locînchideri imediate de fabrici sau disponibilizări, iar VW pare să fi dat înapoi de la a cere reducerea salariilor cu 10%.
Acordul care evită grevele costisitoare poate oferi, de asemenea, ușurare investitorilor după luni de negocieri, conform News.ro. Acțiunile au crescut cu 2,4% după închiderea bursei, în urma acordului. În acest an acțiunile au scăzut cu 23%.
Volkswagen a purtat discuții cu reprezentanții sindicatelor din septembrie cu privire la măsurile pe care le-a considerat necesare pentru a concura cu rivalii chinezi care oferă vehicule mai ieftine și pentru a gestiona cererea slabă din Europa și adoptarea mai lentă decât se aștepta a vehiculelor electrice.
Citeşte şi: Audi închide uzina istorică din Bruxelles, dar inaugurează o fabrică de mașini electrice în China
Aproximativ 100.000 de muncitori au organizat deja două greve separate în ultima lună, cea mai mare din istoria Volkswagen, protestând față de planurile de reducere a costurilor. ”Prin pachetul de măsuri care a fost convenit, compania a stabilit un curs decisiv pentru viitorul său în ceea ce privește costurile, capacitățile și structurile.
Acum suntem din nou în poziția de a ne modela cu succes propriul destin”, a declarat CEO-ul Grupului Volkswagen, Oliver Blume, într-un comunicat. VW a spus că acordul va permite economii de 15 miliarde de euro anual pe termen mediu și nu a văzut niciun impact semnificativ asupra previziunilor sale financiare pentru 2024.
Deși nu vor avea loc închideri imediate de fabrici, VW a spus că se află în căutare de opțiuni pentru fabrica sa din Dresda și că schimbă activitatea fabricii din Osnabrück, inclusiv căutând un cumpărător.
Citeşte şi: Volkswagen, cel mai mare acţionar al producătorului de celule pentru baterii Northvolt este în impas
O parte din producție ar fi mutată în Mexic. Producția de vehicule ar urma să fie închisă la uzina din Dresda până la sfârșitul anului 2025.
Personalul VW AG nu va primi majorări de salarii în baza unui contract colectiv de salariu în următorii patru ani, în timp ce unele bonusuri vor fi anulate sau reduse.
Producția la uzina VW din Wolfsburg, cea mai mare, va fi redusă la două linii de asamblare de la patru.
Nici o fabrică închisă
”Nici o fabrică nu va fi închisă, nimeni nu va fi disponibilizat din motive operaționale, iar acordul de salarizare al companiei noastre va fi asigurat pe termen lung”, a declarat șefuaconsiliului de întreprindere, Daniela Cavallo.
Cea de-a cincea rundă de negocieri a fost în desfășurare de luni și a continuat până în noaptea de vineri, la Hanovra, negociatorii luând doar pauze scurte pentru a dormi și a se alimenta cu cafea, cârnați curry și fructe.
Cele 35.000 viitoare de reduceri de locuri de muncă ar reprezenta aproximativ un sfert din forța de muncă a VW și ar veni în tandem cu reducerea rețelei de fabrici germane a companiei cu peste 700.000 de vehicule.
Responsabili social
Totuși, negociatorul șef al IG Metall, Thorsten Groeger, a spus că reducerile, care nu vor implica concedieri obligatorii, fac parte dintr-o soluție de abordare a supracapacității și vor fi făcute într-o manieră responsabilă din punct de vedere social. Matthias Schmidt, un analist al piețelor auto europene, a declarat:
”Reducerea de 35.000 de locuri de muncă pe o curbă demografică până în 2030 nu este probabil suficientă și într-un interval de timp prea lung pentru a aborda stagnarea actuală pe care o vedem pe piața europeană”.
Profit sindical
El a adăugat: ”Aș spune că sindicatele pot profita din asta decât VW, dar, în mod realist, din cauza structurii complicate a companiei, acesta a fost probabil cel mai bun lucru la care ar fi putut spera în mod realist”.
Principalul acționar Porsche SE a salutat acordul de vineri ca ”o îmbunătățire semnificativă a competitivității Volkswagen”, adăugând că acum este crucial să implementăm reducerile.
Discuțiile s-au desfășurat într-un hotel de afaceri de la periferia Hanovrei, unde delegații din ambele părți s-au întâlnit în diferite runde, care au fost uneori întrerupte de pauze în care s-au aprovizionat cu cafea și fructe mult după miezul nopții. Unii muncitori au jucat o rundă de cărți pentru a detensiona.