Motiv să nu fim în Schengen. România are un scaner vechi pentru a combate evaziunea. Alte 15 nu merg

DE Stelian Negrea | Actualizat: 06.09.2023 - 15:24
România are un scaner vechi pentru a combate evaziunea. Alte 15 nu merg - Foto: mbtechnology.ro (Imagine cu rol ilustrativ)
România are un scaner vechi pentru a combate evaziunea. Alte 15 nu merg - Foto: mbtechnology.ro (Imagine cu rol ilustrativ)

Guvernul Ciolacu pregătește un pachet fiscal în care vrea să se lupte cu evaziunea fiscală. Același guvern se luptă cu traficul de droguri și vrea să intrăm în Schengen. În România există, la acest moment, un singur scanner. Funcțional. Vechi de 18 ani. Alte 15 nu funcționează.

SHARE

Evaziunea fiscală este prima atacată în pachetul fiscal al Guvernului Ciolacu, pe care nimeni nu l-a văzut în ansamblu dar pe care acest executiv este pe cale să își asume răspunderea în Palament la sfârșitul acestei luni. 

Citește și: Cum ar putea România să stea în afara Schengen până în 2028. Există un „coșmar” mai mare ca Nehammer

“Primul pachet pe care mi-l va finaliza domnul ministru va fi cel pe combaterea evaziunii (...). Apoi va fi reforma din sistemul administrativ și avem dialog normal și cu administrația centrală și cu partenerii sociali și cu administrația locală. Al treilea este pachetul fiscal, astfel încât România să fie sustenabilă și anul acesta dar și în anii viitori, până când România va veni cu o reformă fiscală care este prinsă în PNRR ca și jalon”, declara premierul Ciolacu. 

România are un scaner vechi pentru a combate evaziunea. Alte 15 nu merg

Același guvern a declarat că se luptă cu traficul de droguri după câteva accidente mortale provocate de șoferi care s-au urcat la volan după ce au consumat droguri. 

Citește și: Cancelarul Austriei nu ne permite aderarea la Schengen până în iunie 2024. „Fantoma” de care se teme

Tot guvernul lui Ciolacu are, ca principală țintă pe politica externă, aderarea României la spațiul Schengen. Austriecii ne refuză cu obstinație accesul. 

Numai că toată România este, la ora actuală, un uriaș șvaițer. Din lipsa unor dotări elementare. 

A unor echipamente care să scaneze fiecare container sau transport de marfă care ajunge în România. Fie pe aer, uscat sau mare. Prin Portul Constanța. 

Nici mărfurile intrate ilegal sau subevaluate. Nici drogurile care pot folosi ca rute alternative containerele sau camioanele. 

Și nici chiar imigranții ilegali care se pot ascunde în containere sau în diferite mijloace de transport.  

Nu pot fi verificate dincolo de orice suspiciune. 

Pentru că statul român are în dotare un singur scaner. Funcțional din 2005. 

Mai are 15. Nefuncționale de 7 ani. Pentru că nu au asigurată mentenanța. Pentru care am cheltuit 124 milioane lei. 

Chinezărie veche de aproape 20 de ani

Autoritatea Vamală Română (AVR) susține într-un răspuns din 07.08.2023 către Newsweek România că nu numai în portul Constanța, dar în toată România, funcționează, în acest moment, un singur scanner. 

“În birourile vamale de frontieră din Portul Constanța au fost alocate pentru efectuarea controlului vamal nedistructiv 2 sisteme de scanare tip Roboscan și se utilizează din anul 2005 echipamentul THSCAN proprietatea Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța (CNAPMC) ”, afirmă oficialii AVR.  

Pe lângă singurul scaner funcțional produs de compania chineză Nuntech Company, la nivel național AVR mai are în dotare 12 de scanere Roboscan și trei MIS (Mobile Imagine System). 

Degeaba. Nici unul nu mai funcționează de aproape șapte ani.

Toată activitatea de supraveghere din Portul Constanța și din toate vămile din România este asigurată de un singur scaner. 

“Echipamentele de scanare (n.r. cele 12 Roboscan-uri și 3 MIS-uri) nu au mai fost utilizate din trimestrul IV 2016 deoarece potrivit Normelor de Securitate Radiologică, Proceduri de Autorizare aprobate prin Ordinele președintelui Comisiei Naționale pentru Controlul Activității Nucleare nr. 366/2001 și nr. 155/2018, pentru a utiliza sistemele mobile pentru controlul vamal nedistructiv al mijloacelor de transport și containerelor este necesară asigurarea serviciilor de mentenanță. În lipsa asigurării serviciilor de mentennanță nu a fost posibilă prelungirea autorizației de utilizare C.N.C.A.N. ”, se arată în răspunsul Vămii pentru Newsweek România. 

Conform aceluiași document, Vama a achiziționat treptat cele 15 scanere mobile treptat în perioada 2002-2012. 

Costul lor total a fost de 124 milioane lei. 

Roboscan-urile au fost produse de compania românească MB Telecom SRL. 

Împotriva acționarului acesteia, DNA a început urmărirea penală în iunie 2016 pentru cumpărare de influență pentru că ar fi plătit 6 milioane lei unui avocat. Pentru a câștiga licitațiile la Vamă. 

Tudor amenința la vremea respectivă că există riscul să-și închidă afacerile în România și să se mute în Elveția. 

Nu vor să zică cât timp funcționează singurul scaner din port

Singurul scaner funcțional din România mai are autorizație de funcționare până la data de 07.02.2028. 

Oficialii Vămii nu ne-au răspuns la o întrebare fundamentală: cât timp funcționează acest scaner și dacă este îndeajuns pentru a verifica volumul uriaș de mărfuri care tranzitează Portul Constanța. 

Aceștia nu ne-au pus la dispoziție date despre traficul ilegal din Portul Constanța și ce pierderi aduce acesta la bugetul de stat. 

Conform datelor AVR, taxele vamale încasate la nivelul acestei autorități s-au ridicat, pentru perioada 2018-2023, la 76,8 miliarde lei din care 28,3 miliarde prin punctele vamale din Portul Constanța. 

Speranța la PNRR

Oficialii Vămii susțin că vor fi achiziționate un număr neprecizat de scanere prin PNRR. 

“Vă comunicăm faptul că prin P.N.R.R. a fost aprobată achiziția Dotarea birourilor vamale de frontieră cu sisteme de scanare autovehicule și containere (sisteme de securitate) și înființarea Centrului național de analiză imagistică în cadrul căruia se vor integra sistemele de scanare autovehicule și containere din dotarea A.V.R.. Valoarea contractului de finanțare: 34.060.458,99 Euro fără TVA”, susțin oficialii AVR.

Aceștia nu au avansat un termen limită pentru lansarea licitației pentru această achiziție și nici pentru implementarea efectivă a acestui proiect. 

Din lipsa implementării reformelor asumate prin PNRR, Guvernul României întâmpină serioase probleme în atragerea fondurilor puse la dispoziție prin acest program. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te