De exemplu, comuna Mihail Kogălniceanu din județul Constanța trebuie să plătească de la bugetul local circa 800.000 de euro din cauza OUG 114, bani pe care nu îi are. Administrația locală este nevoită să se împrumute sau să vândă din terenuri pentru a nu pierde banii europeni, arată o investigație Presshub.ro.
De la momentul în care începi să croiești un proiect cu finanțare europeană și până ajungi ca lucrările să fie efectiv demarate, durează aproximativ 2-3 ani. În acest timp, într-un stat cu o politică fiscală impredictibilă, regulile care se schimbă în timpul jocului pot afecta finanțările europene.
Așa s-a întâmplat în România, atunci când Guvernul a stabilit prin Ordonanța nr. 114 din 28 decembrie 2018 ca salariul minim în domeniul construcțiilor să crească, peste noapte, la 3000 de lei pe lună. Guvernanții au făcut asta după ce au declarat sectorul construcțiilor sector prioritar, de importanță națională pentru economia românească pe următorii 10 ani, începând cu 1 ianuarie 2019.
Motivația guvernanților a fost penuria de forță de muncă din acest sector, însă nu au luat în calcul și efectele pe care le vor avea modificările fiscale pentru proiectele în curs de derulare, atât cele cu bani guvernamentali, cât și cele cu cofinanțare europeană.
Astăzi, la șase luni de la intrarea în vigoare a OUG114, primarii de mici comune sau de mari orașe, încă încearcă să găsească soluții pentru acoperirea diferenței de preț care a decurs din majorarea salariilor minime în domeniul construcțiilor. Cei care nu vor reuși să identifice aceste fonduri suplimentare vor pierde finanțările europene. Mulți primari se gândesc să vândă terenuri din comune sau să se împrumute pentru a duce mai departe proiectele începute.