Care sunt pericolele „mortale” pentru România dacă adoptă o nouă amnistie fiscală? Câte am avut deja

DE Florin Budescu | Actualizat: 30.08.2024 - 15:16
De ce nu are nevoie România de o nouă amnistie fiscală. Câte au fost până acum - Foto: INQUAM PHOTOS/Octav Ganea (rol ilustrativ)
De ce nu are nevoie România de o nouă amnistie fiscală. Câte au fost până acum - Foto: INQUAM PHOTOS/Octav Ganea (rol ilustrativ)
De ce nu are nevoie România de o nouă amnistie fiscală. Câte au fost până acum - Foto. Flickr/Dan Moyle
De ce nu are nevoie România de o nouă amnistie fiscală. Câte au fost până acum - Foto. Flickr/Dan Moyle
De ce nu are nevoie România de o nouă amnistie fiscală. Câte au fost până acum - Foto: INQUAM PHOTOS/Octav Ganea
De ce nu are nevoie România de o nouă amnistie fiscală. Câte au fost până acum - Foto: INQUAM PHOTOS/Octav Ganea

De ce nu are nevoie România de o nouă amnistie fiscală? Câte au fost până acum? Un proiect de OUG stabileşte că, dacă îţi plăteşti taxele şi impozitele, ţi se şterg dobânzile şi penalităţile.

SHARE

De ce nu are nevoie România de o nouă amnistie fiscală? Câte au fost până acum? Un proiect de OUG stabileşte că, dacă îţi plăteşti taxele şi impozitele, ţi se şterg dobânzile şi penalităţile corespunzătoare acestora.

Populația, firmele, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, persoanele fizice care desfășoară activități economice, în mod independent, sau exercită profesii libere, unitățile administrativ-teritoriale ori instituțiile publice vor putea beneficia de înlesnire la plata obligațiilor restante la bugetul de stat.

De ce nu are nevoie România de o nouă amnistie fiscală. Câte au fost până acum

Acestea pot beneficia de ștergerea a 85% din penalități, dobânzi și alte accesorii aferente obligațiilor principale restante la bugetul statului, la data de 31 august 2024, dacă plătesc datoriile, respectând anumite condiții.

Avocatul fiscalist Gabriel Biriş, fost secretar de stat în Ministerul Finanţelor, critică măsura, pe care o categoriseşte ca fiind o adevărată amnistie fiscală.

“în principal, e vorba de o nouă amnistie: pentru impozitele si contribuţiile scadente la 31 august, 85% din dobânzile (0,1%/zi) si majorările (0,2%/zi) de întârziere ar urma să fie şterse, dacă principalul este achitat până la 15 decembrie”, spune Biriş.

Citeşte şi: Dacă îţi plăteşti taxele şi impozitele, ţi se şterg dobânzile şi penalităţile. Până la ce dată?

Expertul spune că poate înţelege că scopul scuză mijloacele, pentru că “nevoia de bani la buget este uriaşă. Nu e nici prima şi probabil nici ultima oară cand Finantele vin cu astfel de măsuri”.

“Ce nu pot înţelege este prevederea de la Art. VI din proiectul de OUG, care prevede că cei care achită restanţele (+ restul de 15% din accesorii) primesc (daca cer) credit fiscal de 10% din valoarea impozitelor restante astfel achitate”, detaliază Gabriel Biriş, apoi explic ce înseamnă aceasta.

Dacă la 31 august ai un impozit neachitat de 1.000.000 de lei, pe care îl plăteşti pe 10 decembrie, la această dată ai acumulat şi dobânzi, şi penalităţi de întârziere de încă 100.000 de lei. Din acestea, plătești 15.000 de lei, restul se şterg.

Citeşte şi: Ordonanța privind amnistia fiscală, publicată în Monitorul Oficial

Apoi urmează concluzia lui Biriş: “Dl. Boloş îmi mai dă însă un "bonus" (pe lângă cei 85.000 anulaţi): 100.000, pe care la anul ii pot scădea din impozitele pe care le datorez la anul, deci practic - în loc sa fiu executat pentru 1.100.000, plătesc efectiv 915.000!!! Proşti sunt ăia care plătesc la timp!”.

Principiul unei amnistii fiscale trebuie să fie în mod normal să aduci la punctul zero toţi competitorii din mediul de business.

Apoi, cu datorii 0, îi pui la start şi cine mai încalcă regulile jocului, este sancţionat conform Legii Române. Dacă nu faci aşa, obţii efectul invers.

Citeşte şi: Amnistie fiscală parțială pentru firmele care achită datoriile la stat până pe 15 decembrie 2020

Dacă însă odată la câţiva ani dai o amnistie fiscală, efectul este că contribuabilii vizaaţi înţeleg că aşa funcţionează lucrurile şi nu-şi mai plătesc dările.

“Lasă, că ne descurcăm noi atunci când vine următoarea amnistie fiscală!”, îşi spun ei – şi aşteaptă liniştiţi. Iar statul pierde în realitate, nu câştigă încasări la buget.

Pe 5 august 2019, pe vremea Cabinetului Dăncilă, ordonanța privind amnistia fiscală - denumită oficial ordonanța guvernametală 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale - a fost publicată în Monitorul Oficial.

Mai 2020: exact ca acum

Ministrul de finanțe, Eugen Teodorovici, a susținut că această ordonanță n-ar fi una de „amnistie fiscală”. Vizate: peste 2.700 companii cu capital privat, peste 97% dintre acestea cu capital mixt şi capital de stat, care au datorii de peste un milion de lei fiecare. Concluzia: bani pierduţi.

În mai 2020, a urmat încă o amnistie fiscală. Parţială. peste 2.700 companii cu capital privat, peste 97% dintre aceste au capital mixt şi capital de stat, care au datorii de peste un milion de lei fiecare.

Foto: INQUAM PHOTOS/Octav Ganea

Măsura avea ca scop sprijinirea firmelor aflate în dificultate temporară, din cauza restricțiilor impuse de guvern. Ministerul Finanțelor estima un impact bugetar pozitiv de până la 2 miliarde de lei. Prin aprobarea amnistiei, Guvernul dorea încasarea obligațiilor bugetare restante la 31 martie 2020, precum și obligațiilor bugetare cu termene de plată între 1 aprilie 2020 si 15 decembrie 2020.

Miniamnistia de toamnă din 2020

Astfel, anularea dobânzilor și penalităților ajută firmele, care pot folosi lichiditățile de care dispun pentru continuarea activității afectate direct sau indirect de criză și permite curățarea bilanțurilor de datorii.

Alte miniamnistie a avut loc în octombrie 2020. Printre măsuri se afla posibilitatea amânării plății taxelor până la 25 decembrie, precum și suspendarea procedurilor de executare silită, prin poprire, scutirea la impozit specific pentru HoReCa, eșalonarea simplificată a datoriilor, ori deductibilitatea testelor COVID.

Mai concret, plata taxelor poate fi amânată până la 25 decembrie, precum și suspendarea procedurilor de executare silită prin poprire, scutirea la impozit specific pentru Horeca, eșalonare simplificată a datoriilor deductibilitatea testelor COVID.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te