Compania de Autostrăzi a avut nevoie de 11 luni pentru a clarifica un caiet de sarcini

DE Octavia Constantinescu | 05.03.2020 - 15:57

CNAIR a întocmit un caiet de sarcini atât de prost încât ofertanții au adresat sute de întrebări pentru clarificări.

SHARE

„Acum două săptămâni, la 11 luni de la lansarea licitației celor 13,5 km din Autostrada A3 Nușfalău-Suplacu de Barcău, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a reușit în sfârșit să publice un prim set de clarificări.

Sunt 173 în total, adică o viteză medie de un răspuns de câteva rânduri la fiecare două zile. Din informațiile noastre, va mai urma o rundă, deci până la depunerea ofertelor mai avem de așteptat.

Mai mult, pe sectorul Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului (total 42,3 km) sunt alte două licitații, lansate tot în 20-21.03.2019, în care încă așteptăm clarificările CNAIR, ele fiind în continuare suspendate.

Să vedem ce îi nemulțumește pe ofertanți. O bună parte din răspunsuri sunt ambigue, incomplete sau pur și simplu confirmă că studiul de fezabilitate este nesatisfăcător. Se lămuresc aspecte lipsă, eronate sau contradictorii, cum ar fi detaliile despre parapete, poziția panourilor fonoabsorbante sau a elementelor anti-orbire.

Studiul geotehnic din 2008 (care nu e conform cu normele tehnice actuale) nu prezintă calcule de stabilitate sau amănunte ale fișelor tehnice de foraj, însă CNAIR "promite" că elaboratorul investigațiilor de teren le-a realizat, doar că nu le-a și predat...

Lipsesc detalii despre lucrările hidrotehnice, bazinele de hidrocarburi sau sunt solicitate asigurări pe termen nelimitat. CNAIR ridică din umeri și cere antreprenorilor să oferteze "la noroc".

Deși legea spune că verificarea proiectului tehnic ce va fi realizat de câștigător este responsabilitatea CNAIR, lenea și fuga de răspundere din CNAIR au lovit din nou, cerându-le constructorilor să își verifice ei propriul proiect.

Un alt aspect foarte grav: dacă, după semnarea contractului în etapa de proiectare, antreprenorul găsește greșeli/omisiuni ale studiului de fezabilitate care necesită modificări de avize, acorduri de mediu, autorizații, Hotărâri de Guvern, exproprieri suplimentare, relocări de utilități sau altele asemenea, responsabilitatea pentru costurile suplimentare și timpul pierdut e împinsă de CNAIR spre constructor care trebuie să ghicească acum blocajele viitoare.

Calitatea execrabilă a documentației pusă la dispoziție de CNAIR este confirmată și de ofertanți care spun că valoarea estimată (aproape 400 de milioane de lei) probabil nu este suficient”, scrie Asociația Pro Infastructura.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te