Turcii construiesc un km de galerie de metrou mult mai scump la Cluj ca la București. Cum se explică

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 01.03.2023 - 21:41
Metrou în Cluj din 2031? Îl va construi asocierea turcească care face și M6 în Capitală, cu 2 mld. €. - Foto: captură video randare proiect video/Facebook/Emil Boc

Primăria Cluj-Napoca a desemnat oficial câștigătorul licitației pentru metroul din municipiu. Dacă nu vor fi contestații, din momentul semnării contractului, o asociere turcească are 96 de luni la dispoziție, adică 8 ani, pentru finalizarea lucrărilor.

SHARE

Turcii de la Gulermak, care au lucrat și la liniile de metrou din Istanbul și Dubai, sunt, cel puțin până la expirarea perioadelor de contestații, marii câștigători ai licitațiilor pentru sectorul Tokyo - Aeroport Otopeni, de 7,6 km, al magistralei de metrou M6 din București și prima linie de metrou din municipiul Cluj-Napoca, care va avea 21,03 kilometri și 19 stații. 

În Capitală, construcția sectorului Tokyo - Aeroport Otopeni, de 7,6 km, al magistralei de metrou M6 a fost câștigată de Asocierea Gulermak – Somet, iar cea a metroului din Cluj, de Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport S.A. - Arcada Company S.A.

Un calcul matematic simplu arată că prețul unui kilometru de galerie de metrou în Cluj ajunge la circa 94 de milioane de euro, fără TVA, iar în București, pe sectorul Tokyo - Aeroport Otopeni, la circa 33,5 milioane de euro, fără TVA. 

Citește și: VIDEO Un TIR derapează, rupe parapetul unui pod, explodează și cade în gol. Șoferul, mort pe loc

19 stații de metrou și 21,03 kilometri de galerie în Cluj, 8 ani termen de execuție și 2 miliarde de euro

”A fost desemnat câștigătorul licitației pentru metrou. Pas important în implementarea proiectului. După expirarea perioadei de contestații și semnarea contractului se va putea trece la proiectarea și execuția lucrărilor.

Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport S.A. - Arcada Company S.A a fost desemnată câștigătoarea licitației deschise având ca obiect ”Proiectare și execuție lucrări de infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), automatizare trafic, racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj”.

Citește și: FOTO Chinezii au făcut un fel de „BMW X5 – Audi Q7 – Range Velar”. Chery Tiggo 9 SUV costă 23.000 $

Oferta depusă de către Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport S.A. - Arcada Company S.A are următoarele caracteristici:

Oferta financiară: 9.059.483.352,07 lei fără TVA (față de valoarea estimată de 9.064.456.067 lei fără TVA)

Punctaj obținut componenta financiară: 55 puncte (din 55)

Punctaj obținut componenta tehnică: 36,25 puncte din 45 puncte

Total punctaj obținut: 91,25 puncte din 100 puncte.

Valoarea estimată totală pentru realizarea acestui obiectiv este de 9.064.456.067 lei fără TVA (aprox. 2 miliarde de euro, n.r.), din care:

- valoarea estimată a lucrărilor de execuție: 8.666.341.418,31 lei fără TVA;

- valoarea estimată a serviciilor de proiectare (inclusiv alte servicii): monitorizare, studii de teren (inclusiv cercetare arheologică preventivă), expertizare tehnică, documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor, verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, proiect tehnic și detalii de execuție, asistență tehnică: 398.114.648,69 lei fără TVA.

Durata totală a contractului este de 96 de luni”, a anunțat primarul Emil Boc pe Facebook.

Magistrala M1 de metrou din Cluj este o linie de metrou ușor cu lungimea de 21,03 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran, în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens).

În octombrie 2021, ca urmare a contractului încheiat în aprilie 2020, cu o echipă de proiectanți și consultanți cu experiență în proiecte de transport, condusă de SWS Engineering SpA, pentru efectuarea studiilor, a fost finalizat Studiul de Fezabilitate. Astfel, indicatorii tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții Magistrala I de metrou Cluj au fost aprobați prin HG 1288/28.12.2021, iar în octombrie 2022 a fost emisă Hotărârea nr. 1245 pentru reaprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii "Tren metropolitan Gilău-Floreşti-Cluj-Napoca-Baciu- Apahida-Jucu-Bonţida - etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou şi tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj".

Traseul liniei de metrou ușor începe din zona nouă rezidențială din Florești.

Primele trei stații deservesc zone de locuințe de densitate medie din Florești, iar apoi stațiile 4 și 5 deservesc zone multifuncționale într-o dinamică dezvoltare, desfășurate în jurul ancorelor viitorului spital regional de urgență și respectiv centrul comercial Vivo. Stațiile 6, 7 și 8 deservesc cartierul Mănăștur (cea mai densă zonă de locuințe din oraș), iar apoi linia urmează magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului, până la Piața Mărăști. De aici, o ramură a liniei continuă înspre zona industrială B-dul Muncii, asigurând și legătura cu calea ferată și viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o altă ramură deservește cartierele Gheorgheni și Sopor, unde este amplasat și Depoul suprateran. Întreaga linie este în subteran, cu excepția racordului de tranziție de lângă depou, relatează stiridecluj.ro.

În data de 29.12.2022 a fost semnat contractul de finanțare nr. 18 între Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și U.A.T Municipiul Cluj-Napoca pentru implementarea proiectului Magistrala I de Metrou Cluj.

Tokyo – Aeroport Otopeni: 6 stații, 7,6 kilometri de galerie, 4 ani termen de execuție și circa 255 de milioane de euro

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că a fost desemnat câștigătorul contractului pentru construcția unui nou sector al liniei de metrou M6 care va asigura legătura cu Aeroportul Internațional Henri Coandă. Este vorba despre Asocierea Gulermak – Somet. 

„Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă. (Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni). Proiectare și execuție lucrări structură de rezistență pentru Lotul 1.2: Tokyo – Aeroport Otopeni”, pe baza criteriului de atribuire „Cel mai bun raport calitate – preț”.  

Câștigătorul procedurii de atribuire este Asocierea Gülermak Ağir Sanayi Inşaat Ve Taahhüt A.S.-Somet SA. Informarea privind rezultatul procedurii de atribuire a fost transmisă astăzi, 28.02.2023, ora 14.30 în Sistemul de Achiziții Publice (SEAP). Valoarea contractului este de 1.278.415.271,87 lei, fără TVA.

Sursele de finanțare ale contractului sunt asigurate de la bugetul de stat și fonduri externe rambursabile – credit extern JICA.

Durata estimată a contractului este de 48 luni de la data emiterii Ordinului de Începere. Lotul 1.2: Tokyo – Aeroport Otopeni al Magistralei 6 are următorii indicatori tehnici: 7,6 km, 6 stații (cu următoarele denumiri: Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Brătianu, Aeroport Otopeni) și va completa lucrările pentru realizarea întregii linii de metrou care face legătura dintre stația de metrou 1 Mai existentă și Aeroportul Otopeni. Proiectul Magistrala 6 “Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă” cu o lungime totală de 14,2 km și 12 stații de metrou contribuie, prin realizarea sa, la dezvoltarea economiei regionale și îmbunătățirea mediului urban prin reducerea blocajelor de trafic, a accidentelor rutiere și a poluării aerului, fiind un proiect de utilitate publică de interes național”, arată comunicatul Metrorex. 

În total, M6 Gara de Nord – Aeroport Otopeni va avea 14 kilometri și 12 stații. 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te