VIDEO Andreea Nicolae, managing partner Pivot-C: "Fără integrare strategică nu vei reuşi niciodată în ESG". Întrebarea care se pune acum e cum trebuie să se pregătească companiile mai mari sau mai mici pentru anul viitor, când vor fi obligate să facă raportări pe ESG?
~Partenerii Newsweek România ESG Summit 2024: Carrefour România, Coca–Cola HBC România, Kaufland România, RetuRO SGR, Veolia România, Vitalia - Servicii pentru Mediu Tratarea Deșeurilor, IRIDEX.~
VIDEO Andreea Nicolae, managing partner Pivot-C: "Fără integrare strategică nu vei reuşi niciodată în ESG"
"Toată lumea din această sală înțelege că raportarea la durabilitate, directiva CSRD și taxonomia UE sunt de fapt o superoportunitate pentru afacerile care vor să existe cu succes, în următorii ani, și cred că așa trebuie privite aceste cerințe", spune Andreea Nicolae, managing partner la Pivot-C.
"Chiar dacă, într-adevăr, mai ales pentru cei care nu s-au pregătit deloc, nu are cum să fie ușor. Asta este recomandarea mea", continuă Nicolae, "să priviți directiva CSRD, adică taxonomia UE, ca pe superoportunități de afaceri și să evitați comportamente de tip protecționist.
Cel puțin eu, din perspectiva de consultant, le văd foarte des în piață. Genul de antreprenor care spune: "Nu e sustenabilitatea apanajul meu, este al guvernelor, al companiilor mari, vor veni ei să ne spună ce să facem?", sau un comportament de tip pragmatic, pe care iarăși îl întâlnim foarte des".
Citeşte şi: VIDEO Cosmin Păunescu, Asociaţia Analiştilor Financiar-Bancari: Încălzirea climatică, o oportunitate
Expertul dă apoi un exemplu concret: "De acum câteva zile, am primit o solicitare, de la un potențial client, care primise un caiet de sarcini, în care câștiga puncte, dacă avea un scor ESG mai mare.
Acesta este genul de comportament care, practic, expune extraordinar de mult, pentru că vei fi nevoit mereu și mereu să faci eforturi pentru a fi la o înălțime pe care nu ți-o permiţi, pentru că nu ești pregătit din punct de vedere organizațional".
"Sigur că sunt și competitivii, care înțeleg lucrul ăsta și, iarăși, trag foarte tare la rame și se zbat. Este din nou un exercițiu greșit, nu de alta, dar fără o integrare strategică nu veți putea niciodată să măsurați valoarea eforturilor pe care le faceți în domeniul sustenabilității", a detaliat Andreea Nicolae, la ESG Newsweek Summit.
Citeşte şi: VIDEO Valer Hancaş, Kaufland România: "Facem aproape ESG, din 2015, prin building management system"
"Degeaba sunt inițiative implementate dispersat", atrage atenţia aceasta, "în diverse funcțiuni din organizație, dacă ele nu sunt unite de o strategie.
Cei care vor privi totul ca pe un exercițiu de strategie și îl vor aloca întregii organizații, nu doar unei persoane sau unei funcțiuni, vor avea de câștigat pe termen mediu și lung.
Un ultim aspect: aș vrea să urez mult succes celor care trebuie să raporteze în 2025, pentru 2024, succes întemeiat celor care se apucă acum de treabă, pentru 2025, și în mai 2026 vor ieși pe piață învățând din chinul celor din anul precedent".
Citeşte şi: VIDEO Irina Munteanu, Veolia România: "Tinerii angajaţi se uită la ce face compania pentru mediu"
Care este contextul de transformare circulară a economiei și cum și de ce este important să-l corelăm cu Pactul Verde European?
"Am un fior", explică Nicolae, "când mă gândesc la faptul că acum 20 de ani participam la redactarea unui raport de sustenabilitate, pentru compania în care lucram.
Un proces de care îmi aduc aminte exact așa, cu nostalgie, dar și cu un fior, pentru că a fost un proiect greu și foarte costisitor, nu doar prin prisma lucrurilor tangibile pe care trebuia să le facem, ci mai ales prin cele intangibile, prin timpul de care a fost nevoie pentru ca noi, ca echipă, să înțelegem ce trebuie să facem asta.
La început de drum
Categoric, suntem la început de drumuri, chiar dacă ESG e o tematică existentă de cel puțin 10-15 ani. Cu toate acestea, sunt niște procese de transformare complicate, complexe".
"Și, da, exact cum spuneți dumneavoastră, contextualizarea are sens? De ce? Pentru că ne dă relevanță, de foarte multe ori suntem implicați în a face tot felul de lucruri, zilnic.
VIDEO Andreea Nicolae, managing partner Pivot-C: "Fără integrare strategică nu vei reuşi niciodată în ESG" - Foto: Newsweek România
Unele ne ies, altele nu. Abia retroactiv reușim să vedem de fapt impactul a ceea ce a trebuit să facem astăzi, cu chiu, cu vai, cu bătăi de cap.
Crize suprapuse
Iar contextul nostru acum este unul în care, pe lângă criza climatică, avem în față o criză foarte gravă a resurselor. Cu regret, vreau să spun un lucru despre criza climatică: se vorbește de zeci de ani, și cu toate astea, cel puțin noi, în afaceri, se pare că nu învățăm niște lucruri.
De aceea ne este greu cu Directiva CSRD și cu taxonomia UE, pentru că e posibil ca mulți dintre noi să nu ne fi făcut temele, la timpul potrivit", explică specialista.
"În acest moment", detaliază Andreea Nicolae, "avem o Europă care își dorește ca, în fața crizei resurselor și a crizei climatice, să fie în avangardă și să fie neutră climatic până în anul 2050.
Se prăvălesc
Există un roadmap, există un plan de acțiune. Pactul verde european este motivul și strategia noastră, a tuturor și e bine să fim conștienți de acest lucru, pentru că acest pact vine cu opt piloni care fac dialectica a ceea ce discutăm noi.
Aici vorbim despre eficiență energetică, energie regenerabilă, transport sustenabil, agricultură regenerativă. Deci, vorbim despre niște lucruri care, de sus în jos, se prăvălesc asupra noastră.
Vin cu imperative de genul că anul viitor va trebui să raportez și nu ar trebui să stăm foarte mult pe gânduri și să acționăm în acest sens, ca să înțelegem gravitatea lucrurilor".