De ce e unică în România Autostrada Unirii, care costă 5.300.000.000 €? Are legătură cu camioanele. Autostrada A8 Târgu Neamț - Iași - Ungheni (93 km) stârnește controverse din cauza costului construcției, estimat la circa cinci miliarde euro.
O explicație pentru acest cost, considerat a fi prea mare, ar fi cele 14 tuneluri propuse de proiectant, care în unele locuri sunt prevăzute chiar cu trei benzi pe sens.
De ce e unică în România Autostrada Unirii care costă 5.300.000.000 €? Are legătură cu camioanele
A treia bandă din tunel este necesară pentru vehicule lente. A8 va fi construită pe traseul Ungheni - Iași - Târgu Frumos - Pașcani - Târgu Neamț - Poiana Largului - Ditrău - Târgu Mureș, unde va face joncțiune cu autostrada A3. Va avea o lungime de 304,2 km. Cost estimat iniţial a fost de 4,07 miliarde de euro.
„Toate cele 14 tuneluri sunt unidirecționale, formate din două galerii, câte una pentru fiecare sens de circulație al autostrăzii.
Acestea sunt prevăzute cu câte două benzi de circulație și două trotuare de evacuare pe fiecare sens de circulație.
În zonele în care declivitatea longitudinală a liniei roșii a autostrăzii depășește 3%, este prevăzută a treia bandă de urcare pentru vehicule lente.
Citeşte şi: HARTĂ Trei noduri de autostradă, peste 35.000.000 €. Unde vor fi construite?
Gabaritul rutier în interiorul tunelurilor este de 5 metri iar cel pietonal, de 2,5 metri”, se arată în studiul de fezabilitate revizuit pentru A8 Tg Neamț – Iași, Ungheni.
Și în memoriul de mediu se menționa despre o bandă suplimentară de circulație, pentru zonele cu declivitate mare.
„După intersecția cu DN2, traseul urcă, terenul înconjurător având declivități de până la 36%, fiind astfel aleasă soluția în care linia roșie a autostrăzii urcă cu o declivitate de 5% zona de pădure Costişa Vasiloaia pentru a ajunge la cota cea mai înaltă în zona Dealului Priponului.
Citeşte şi: Am prins-o și pe asta: amânare a amânării, pe Autostrada A8
Pentru această zonă, s-a avut în vedere proiectarea unei benzi de circulație suplimentare, pe zona de urcare a pantei, aceasta fiind necesară pentru vehicule lente (vehicule grele), în conformitate cu art. 82 din PD162/2002 Normativ privind proiectarea autostrăzilor extraurbane”, explicau autorii documentului, conform Economica.net.
Pe de altă parte, tot din același document, se înțelege că a treia bandă ar înlocui banda de urgență și nu ar influența prea mult costurile totale ale lucrărilor.