Comisia Europeană va premia astăzi Ateneul Român la Anvers, în Belgia. Premiul este o recunoaștere a contribuției importante pe care a avut-o teatrul din București în istoria și cultura Europei.
Ateneul Român se află pe o listă de șapte obiective culturale recomandate de un juriu european pentru acordarea acestui premiu, din cele 16 propuse de statele membre participante, conform surselor citate de Agerpres.
Ateneul Român, recunoscut la nivel european
Ateneul Român primește Marca patrimoniului european, alături de alte 6 obiective culturale, acestea fiind: Cisterscapes - Cistercian Landscapes Connecting Europe (Austria, Cehia, Germania, Polonia, Slovenia); mănăstirea San Jeronimo de Yuste (Spania); Muzeul Our Lord in the Attic (Olanda); Teatrul Regal Toone (Belgia); Kalevala (Finlanda) şi Sant'Anna di Stazzema (Italia).
Ateneul Român, construit la sfârșitul secolului al XIX-lea, a avut încă de la începuturi scopul de a promova cultura prin diferite moduri, fie prin a găzdui o bibliotecă publică, fie prin organizarea de concerte, expoziții sau evenimente culturale.
Ateneul a fost o oază de modernitate în Principatele Unite Române, promovând muzica clasică europeană încă de la înființare. În prezent, printre activitățile notabile ale Ateneului se numără și conferințe cu laureați ai Premiului Nobel, scriitori și oameni de cultură din Europa, dar și organizarea Festivalului și Concursului Internațional „George Enescu”.
Citește și: Începe digitalizarea patrimoniului cultural românesc. Apar E-cultura şi E-patrimoniu
Marca patrimoniului european, o recunoaștere a diversității Europei
Marca patrimoniului european este o distincție acordată diferitelor muzee, situri naturale sau urbane, monumentelor, instituțiilor sau obiectelor din patrimoniul unui stat.
Premiul are ca scop atât recunoașterea contribuției pe care o au anumite locuri sau instituții la cultura europeană, dar e și un mod de a celebra diversitatea și cultura națională a fiecărei țări membre din Uniunea Europeană.
Premiul acordat de către Comisia Europeană urmărește promovarea în rândul tinerilor a culturii europene și a diversității, dar și a apartenenței la Uniunea Europeană, încurajând turismul cultural și dialogul intercultural.
Pentru a fi eligibil pentru acest premiu, siturile trebuie să-și argumenteze semnificația pe care o au față de comunitatea europeană, să-și promoveze activitatea în rândul cetățenilor din UE, dar și să-și prezinte competența de a desfășura evenimente de anvergură europeană.
Selecția are loc o dată la doi ani și pot participa toate statele membre UE. Comisia Europeană verifică o dată la patru ani că siturile premiate îndeplinesc în continuare criteriile pe baza cărora au fost alese.