Ioana Pavelescu face rolul vieții la 28 ani alături de Amza Pellea. Uitată de regizori pleacă în SUA

DE Alex Darvari | Actualizat: 30.07.2023 - 10:25
Ioana Pavelescu face rolul vieții la 28 ani cu Amza Pellea. - Foto: Facebook / Studiourile Buftea
Ioana Pavelescu face rolul vieții la 28 ani cu Amza Pellea. - Foto: Facebook / Studiourile Buftea

Actrița Ioana Pavelescu împlinește 74 de ani departe de România. A debutat într-un film de Jean Georgescu și a făcut un rol memorabil în Osânda. Cariera ei nu a fost pe măsura debutului atât de promițător. Și nu din vina ei.

SHARE

Actrița Ioana Pavelescu s-a născut pe 28 iulie 1949 în urmă cu 74 de ani. A crescut într-o familie de intelectuali. Mama ei a fost actriţa Corina Constantinescu, iar tatăl un medic pediatru. Spunea că a crescut pe muzică de Bach, Beethoven sau Vivaldi, părinții încurajându-i pasiunea pentru artă.

Debutează la numai 20 de ani în filmul „Pantoful Cenușăresei” al cunoscutului regizor Jean Georgescu despre care Newsweek a scris AICI

“Filmul este o artă de sinteză. Un cocteil, cocktail s-ar putea spune. Adică: se ia un motor, un regizor, un operator, niște filme color, adaugi un decorator, nu uiți de actor… și pe deasupra torni revelator.
Amesteci bine și … ce iese… Dumnezeu știe!”, avea să spună regizorul.

Citește și: Spionat de colegi, declarat dușmanul poporului, un mare artist român e obligat să divorțeze de soție

Ioana Pavelescu va deveni cunoscută și apreciată de public și critici odată cu al doilea său film. În 1976, apare în filmul "Osânda", de Sergiu Nicolaescu, în rolul tulburător al Ruxandrei.

Ioana Pavelescu face rolul vieții la 28 ani cu Amza Pellea

Osânda este un film românesc din 1976, regizat de Sergiu Nicolaescu după un scenariu inspirat din romanul Velerim și Veler Doamne (1933) al scriitorului român Victor Ion Popa. Rolurile principale au fost interpretate de Amza Pellea, Ernest Maftei, Gheorghe Dinică, Ioana Pavelescu, Sergiu Nicolaescu, Emmerich Schäffer, Mihai Mereuță, Aimée Iacobescu și Alexandru Dobrescu, potrivit publicației Cinema.

Amza Pellea spunea că pe platourile filmului "Osânda" a călcat strâmb îndrăgostindu-se de o actriță. S-a speculat că ar fi fost vorba exact de Ioana Pavelescu, dar totul a rămas la nivel de zvon.

Actrița își amintește de marele actor: “Am crescut lângă Amza şi Domnica. Am jucat în “Osânda”. Aşteptam costumele şi am mers la o cafea cu Amza. Piaţa era goală, dar în jumătate de oră s-a umplut, ovaţionau toți că-l văzuseră pe Nea Marin. Ne-au scos cascadorii. Aşa de cunoscut şi de popular era Amza. Am multe amintiri. Îmi lipsesc amândoi.”

Filmul a fost regizat de Sergiu Nicolaescu, un tip foarte exigent spunea actrița.

”Am lucrat foarte mult cu el. Pe unul l-am ratat... Nu am mai spus asta niciodată, e o premieră: am vorbit cu Sergiu, m-a chemat la el, mi-a dat un scenariu pentru «Ultima noapte de dragoste». Vreo o lună de zile a fost un du-te-vino cu scenariile... după care nu m-a mai sunat.

Pe atunci, aveam părul lung. Într-o zi, mă sunase de la echipa de filmare pentru proba de costume. Eu înțepenisem, pentru că tocmai mă tunsesem 2 cm. Când m-a văzut Sergiu s-a făcut toate culorile posibile și mi-a spus: «Da' ce a fost în capul tău?». Atunci, el a adus două peruci de la Moscova, am făcut niște probe să vadă cum îmi stau. Dar, se vedea. Așa că a luat-o pe Ioana Pacula pentru rol”, a dezvăluit Ioana Pavelescu.

O carieră care trebuie să fie mai strălucitoare

După aceste două roluri excelente, Ioana Pavelescu a fost distribuită prea puțin și în roluri mai degrabă marginale.

O revedem în foarte puține filme: Cumpăna" (1979), "Întâlnirea" (1982), "Calculatorul mărturiseşte" (1982), "Trandafirul galben" (1982), "Misterele Bucureştilor" (1983), "Viraj periculos" (1983), "Întunecare" (1985), "A doua variantă" (1987), "Mircea" (1988), "Polul Sud" (1993), "Punctul zero" (1995).

Pe acest fond, în 1992 decide, împreună cu cel de-al doilea soț al său, Mihai Bujor Sion, să se stabilească în Statele Unite ale Americii.

Ioana Pavelescu a continuat să se dedice şi teatrului, ca membră a unei trupe. Cumva, a reînodat legătura cu teatrul românesc.

În ultimii ani, a jucat în: "Lettice & Lovage", de Peter Shaffer - o savuroasă comedie satirică, "Secretul doctorului Honigberger", de Mircea Eliade, la Teatrul Metropolis, "Doamna Godot", de Olga Delia Mateescu, la Teatrul Dramaturgilor Români, "Hoţii de frumuseţe", de Pascal Bruckner , la Teatrul Evreiesc de Stat, "Lear(a)", de William Shakespeare, în regia lui Andrei Şerban, la Teatrul Bulandra.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te