Greșeala făcută de șoferi când opresc mașina îi poate costa mii de lei. Ce e „regula de un minut”?

DE Alex Darvari | Actualizat: 05.09.2024 - 10:43
Greșeala făcută de șoferi când opresc mașina îi poate costa mii de lei. Ce e „regula de un minut”? - Foto: Freepik
Greșeala făcută de șoferi când opresc mașina îi poate costa mii de lei. Ce e „regula de un minut”? - Foto: Freepik

Greșeala făcută de șoferi când opresc mașina îi poate costa mii de lei. Ce e „regula de un minut”? o explică specialiștii în domeniul auto.

SHARE

Așteptând doar câteva secunde, maxim un minut putem preveni apariția unor defecțiuni care ne vor obliga să scoatem sute sau chiar mii de lei din buzunare.

Greșeala făcută de șoferi când opresc mașina îi poate costa mii de lei. Ce e „regula de un minut”?

Prevenția este mai bună decât vindecarea. Acest lucru nu este valabil doar pentru noi, oamenii, ci și pentru mașina noastră, care, pentru a ne putea transporta mulți ani, trebuie să primească îngrijirea necesară.

Și nu ne referim doar la respectarea graficelor de service, ci și la conducerea mașinii într-un mod care să nu provoace uzura prematură a diferitelor sale piese mecanice.

Unul dintre sistemele sale care ne va trăda dacă nu îl îngrijim este sistemul turbo, care se regăsește astăzi pe aproape toate motoarele moderne, fie că sunt alimentate cu benzină sau motorină.

Ce face „turbo”?

Motivul pentru care turbocompresoarele sunt atât de populare în automobilele moderne este că pot oferi performanțe ridicate în motoarele de capacitate mică, fără o creștere corespunzătoare a consumului de combustibil. 

Greșeala pe care o fac mulți șoferi este ca atunci când parchează, după călătorii lungi sau după ce conduc la viteze mari și accelerații intense, opresc imediat motorul mașinii.

Atunci când turbo funcționează, acesta dezvoltă temperaturi deosebit de ridicate în interiorul motorului. Prin urmare, dacă un motor turbo este oprit imediat la sfârșitul unei călătorii, în special a uneia solicitante, turbocompresorul nu va avea timp să se „răcească” și să expulzeze lubrifiantul, ceea ce face ca acesta să „ardă” și să se așeze pe suprafețele sale.

Se ajunge la înlocuirea sistemului

Pe termen lung, acest lucru poate duce la o reducere a eficienței unității în cauză și la o defecțiune, probabil ireversibilă, care va necesita înlocuirea acesteia.

Prin urmare, pentru a preveni daunele costisitoare, trebuie să respectăm regula simplă a unui minut. Cu alte cuvinte, înainte de a opri motorul, lăsați-l să funcționeze la relanti timp de aproximativ 60 de secunde - suficient timp pentru a scoate centura de siguranță, a scoate obiectele mici din compartimentele de depozitare și a verifica dacă nu ați uitat nimic în interiorul mașinii.

În acest fel, permitem turbo-ului să își scadă temperatura, astfel încât să nu existe probleme care l-ar putea deteriora.

Trebuie să ne amintim că cel mai mare pericol nu este implicat atunci când conducem în zonele urbane, deoarece în condiții de trafic sau atunci când oprim la un semafor, temperatura turbo-ului scade. ci cînd conducem o distanță lungă, ori agresiv.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te