China apasă periculos accelerația și cucerește piața mondială a bolizilor

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 10.05.2018 - 11:54

Salonul Auto de la Geneva (GIMS) este, de 113 ani, „casa europeană“ a conceptelor și tendințelor din industria auto. În martie, cea de-a 88 ediție și-a menținut statutul, cele 87 de premiere mondiale atrăgând peste 660.000 de vizitatori.

SHARE

Geneva are un șarm aparte în lumea automobilului. Pe lângă faptul că se numără printre cele mai importante cinci saloane auto din lume, alături de Frankfurt, Paris, Tokyo și Detroit, GIMS este singurul organizat anual pe „bătrânul continent“. Este un salon compact și exclusivist, de la care greii industriei nu prea își permit să lipsească. 

Dacă în toamna anului trecut, de la Frankfurt au absentat nouă mărci (Fiat, Peugeot, Volvo, DS, Infiniti, Alfa Romeo, Jeep, Nissan și Mitsubishi), iar de la „Mondialul Automobilului“ de la Paris, din 2016, unsprezece (Bentley, Rolls Royce, Alpine, Aston Martin, Bugatti, Lamborghini, Lotus, Volvo, Ford, Mazda și Lancia), la Geneva 2018 au spus pas doar cinci – Cadillac, Chevrolet, DS, Infiniti și Opel. Ca o paranteză, neprezentarea unora a fost bucuria altora. De exemplu, Aston Martin, care a preluat locul tradițional al Opel, și Land Rover au avut standuri cu suprafețe mult mai mari. Iar micii producători și tuneri precum Arden, Fomm, E-Moke, GFG Style, Pal-V sau Hennessey au profitat și ei pentru a fi mai vizibili. 

Geely a venit tare din urmă

Fără doar și poate, în lumina reflectoarelor de la GIMS 2018 au strălucit multe concepte și modele de stradă prezentate în premieră, precum  hipercarul croat Rimac C_Two, care, cu ajutorul a 1.914 cai putere electrici, poate ajunge la 100 km/h în 1,85 secunde. Prototipul BMW M8 Gran Coupé se află foarte aproape de a doua generație Seria 8. S-au mai remarcat SUV-ul electric Jaguar I-Pace, coupé-ul în patru uși Mercedes-AMG GT sau a șasea generație Audi A6. Iar lansarea Pal-V, prima mașină-avion, a făcut înconjurul lumii. 

În spatele cortinei de la Salonul Auto de la Geneva 2018 ușor în penumbră, a început să se contureze din ce în ce mai clară și mai puternică  „amenințarea“ chineză la adresa constructorilor „tradiționali“

Dacă, cu zece ani în urmă, chinezii erau reprezentați la Geneva doar de spionii tehnologici deghizați în jurnaliști și priveam consternați la rezultatele dezastruoase ale mașinilor chinezești la testele de siguranță, în 2013, tot la Geneva, Qoros Auto Co. Ltd. din Shanghai, un joint venture între Chery și Kenon Holdings, lansa modelul Qoros 3, prima mașină chinezească cu 5 stele de siguranță Euro NCAP. Acum, cu o zi înaintea deschiderii oficiale a GIMS 2018, Geely a revendicat titlul de „Mașina Anului 2018“ (COTY), cu SUV-ul compact premium Volvo XC40. 

Volvo XC40,  al treilea model premium din istorie care câștigă COTY

Constructorul suedez a renăscut sub umbrela chinezilor de la Zhejiang Geely Holding Group Co. Ltd.. La opt ani de la ieșirea din „era Ford“ (1999 – 2010), Volvo oferă o gamă de modele ce concurează direct cu Audi, BMW sau Mercedes. Iar titlul de „Mașina Anului 2018“, obținut în premieră absolută de un Volvo și, pentru a treia oară în istorie, de către un model premium (Mercedes 450 SE – 1974 și Audi 100 – 1983), nu face decât să dea fiori adversarilor. XC40 a câștigat cu un scor zdrobitor de 325 de puncte, la  distanță de 83 de puncte de următorul clasat, Seat Ibiza.

„Câștigarea acestui premiu pentru noul nostru XC40 a venit la momentul potrivit (...) Pentru prima oară, Volvo are trei modele SUV disponibile la nivel global.
 XC40 va juca un rol important în creșterile viitoare, oferindu-ne acces pe segmentul de SUV-uri mici, un segment nou și în creștere rapidă“, a eclarat Håkan Samuelsson, președinte și CEO al Volvo Cars.

XC40 este primul Volvo construit pe platforma modulară compactă (CMA) care va sta la baza tuturor modulelor din seria 40, incluzând mașinile complet electrice. Dezvoltată împreună cu Geely, CMA oferă companiei economiile de scară necesare pentru acest segment.

LVCHI Venere – Sedanul  curentat de 1.000 CP

Deocamdată, Venere este un concept. Însă, cu micuța companie din Shanghai, se pare că nu e de glumă. La începutul anului, LVCHI a mai prezentat în China un prototip de sedan, Urano, și are în plan diversificarea gamei de mașini electrice, inclusiv un SUV și un monovolum.
 Cu o siluetă de coupé în patru uși, sedanul Venere este desenat de I.DE.A Institute din Italia și dispune de o caroserie de tip monococă
 din fibră de carbon. Sub capotă, supercar-ul pune la treabă 1.000 de cai electrici, alimentați de o baterie cu o capacitate de 100 kWh. Accelerația 0-100 km/h este cotată la 2,7 secunde, iar viteza maximă, la 280 km/h, în contextul unei autonomii de circa 400 km. Producția de serie a lui Venere este programată pentru 2019, în Italia, la Torino.

Iconiq 7 MPV-ul 100%  electric 

Iconiq Motors, un joint venture între W Motors și Tianjin Aiking Energy, s-a mișcat foarte bine și a prezentat la GIMS 2018, în premieră europeană, Iconiq 7, un monovolum (MPV – Multi Porpouse Vehicle) cu pretenții premium desenat de Studio Torino și realizat pe o platformă dezvoltată de austriecii de la Magna Steyr. Iconiq 7 este animat de un motor electric de 224 cai putere și anunță o autonomie de peste 400 de kilometri. 

Polestar 1 – Provocare directă

Polestar a fost tunerul de casă Volvo, un fel de AMG pentru Mercedes sau M Performance pentru BMW. În 2015, Volvo a cumpărat Polestar Performance, deci, indirect, Geely. Iar anul trecut, constructorul suedez a anunțat că Polestar va deveni brand de sine stătător și va produce modele electrice performante premium. 

În premieră europeană, la GIMS 2018 a fost prezentat Polestar 1, un coupé veritabil, animat de 600 cai putere dezvoltați de un sistem hibrid alcătuit dintr-un motor de 2.0 litri pe benzină, supraalimentat cu turbină și compresor, care dezvoltă 336 cai putere, și două motoare electrice, plus un ISG (Integrated Starter Generator), de 264 cai putere. Mașina dispune de o baterie de 34 kWh care îi oferă o autonomie electrică de 150 kilometri (conform ciclului NEDC). 

Techrules Ren RS – Hibridul de circuit 

Șase motoare electrice, o baterie de 28,4 kWh și un „range extender“ animat de două turbine alimentate cu motorină. Supercarul cu un singur loc dezvăluit de chinezii de la Techrules la Geneva a fost desenat de GFG Style, o nouă casă de design a lui Giorgetto Giugiaro și a fiului său Fabrizio, cântărește 1.854 kilograme și dispune de 1.287 cai putere, fiind cu 31 de kilograme mai ușor decât un Aston Martin DB11. Accelerația 0-100 km/h este cotată la 3,0 secunde, la fel ca la Porsche 911 Turbo, iar un plin de 80 de litri de motorină îi ajunge, teoretic, pentru a parcurge peste 1.100 de kilometri. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te