„Bombă”, pentru șoferii din București și Ilfov. RCA cu 70% mai scump, deși tarifele sunt plafonate

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 24.07.2024 - 17:02
„Bombă”, pentru șoferii din București și Ilfov. RCA cu 70% mai scump, deși tarifele sunt plafonate - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ
„Bombă”, pentru șoferii din Bucureși și Ilfov. RCA cu 70% mai scump, deși tarifele sunt plafonate - Foto: ASF

„Bombă”, pentru șoferii din București și Ilfov. Formula de calcul a polițelor de asigurare de răspundere civilă auto a fost schimbată, în funcție de puterea mașinii și de zonele geografice, și prețurile de referință din iulie 2024 sunt și cu 70% mai mari decât în decembrie 2023.

SHARE

Preţul poliţelor de asigurare obligatorie RCA este plafonat de Guvern în România, teoretic, la nivelul tarifelor de referință din februarie 2023.

”La propunerea Ministerului de Finanțe, Guvernul a decis prelungirea cu trei luni, până la 30 septembrie 2024, a duratei de aplicare a tarifelor de primã maxime de asigurare RCA practicate de asigurãtori la data de 28 februarie 2023”, conform unui comunicat din 21 iunie 2024. 

Potrivit sursei citate, tarifele de primă maxime au fost stabilite la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, care pot fi ajustate cu un procent de maximum 6,8% şi sunt valabile pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a proiectului de act normativ.

Practic, însă, deși plafonate, tarifele de referință publicate de ASF în decembrie 2023, de exemplu, au fost și cu 20% mai mari decât cele de la sfârșitul anului 2022.

Iar acum tarifele de referință din iulie 2024 au crescut și cu 70% față de cele din decembrie 2023. 

Citește și: „Cadou” de 1 ianuarie 2024, pentru șoferi: RCA mai scump și cu 20% într-un an. Vezi noile tarife

„Bombă”, pentru șoferii din Bucureși și Ilfov. RCA cu 70% mai scump, deși tarifele sunt plafonate

ASF a făcut o „șmecherie” pentru a crește tarifele de referință RCA și cu 70%, față de cele din decembrie 2023, deși acestea sunt plafonate. 

Cum România se număra printre puținele țări în care se ținea cont de capacitatea cilindrică a motorului și nu de caii putere ai mașinii în calculul RCA, deși, de exemplu, un propulsor de ultimă generație de 1.5 litri poate dezvolta 170 de cai, putere care acum 30 de ani era specifică unui motor de, să spunem, 3.0 litri, ASF a schimbat formula.

Noul mod de calcul al tarifelor de referință RCA din iulie 2024 poate fi descoperit în detaliu AICI.

Din iulie 2024, tarifele de referință RCA nu mai țin cont de cilindree, ci de puterea motorului exprimată în kW (1 kW = 1,36 cai). Astfel, s-a eliminat și aberația RCA pentru mașinile electrice. Până acum, fie că aveau o mașină electrică de 45 de cai sau una 500 de cai, plăteai același tarif de referință RCA. 

Citește și: Ai mașină electrică de 45 de cai sau 500 de cai, plătești același RCA. O aberație „Made in Romania”!

Apoi, noua formulă RCA valabilă din iulie 2024 ține cont de frecvența daunelor și valoarea daunei medii pe zone geografice.

Iar aici a fost strecurată „șmecheria”. ASF a împărțit România doar în două zone geografice de risc pentru șoferi: București - Ilfov și restul țării. Deși trafic de coșmar și accidente multe sunt și în orașe precum Cluj, Iași, Constanța sau Brașov, de pildă. 

De ce? Un răspuns ar putea fi faptul că în România, la sfârșitul lui 2023, erau înregistrate peste 10,3 milioane de autovehicule și aproape 2 milioane dintre acestea în București și Ilfov. Adică, păstrăm tarifele pentru circa 80% din autovehicule și le scumpim pentru circa 20%. 

Concret, tarifele de referință RCA din iulie 2024 pentru mașinile înmatriculate în București și Ilfov sunt și cu 70% mai mari decât în orice alt județ al României. 

Astfel, pentru cea mai mică și mai slabă mașină (putere de cel mult 50 kW, respectiv maximum 68 cai), RCA-ul pentru un tânăr sub 30 de ani este de 3.260 lei în București și Ilfov și de 1.884 lei în orice alt județ din România (+71). 

Tot în cazul celei mai mici și mai slabe mașini, șoferii între 41 și 50 de ani plătesc RCA de 1.748 lei în București și Ilfov, de exemplu, și 1.036 lei în orice alt județ din România (+69%).

Altfel, după cum se poate observa din tabelul de mai jos, tarifele RCA pentru cea mai mică și mai slabă mașină (acum, din iulie 2024, de maximum 50 kW, înainte cu un motor de maximum 1.2 litri) din iulie 2024 sunt aproape la fel, chiar puțin mai mici, cu cele din decembrie 2023, în afară de cele pentru șoferii din București și Ilfov. Iar „echivalențele” se păstrează, în general, și la celelate tipuri. 

Tariful RCA variază de la șofer la șofer și în funcție de sistemul Bonus-Malus

În funcție de cât de disciplinat ești la volan, vei plăti mai mult, sau mai puțin pentru RCA, datorită sistemului Bonus-Malus. Practic, daca ai fost un șofer exemplar, poți plăti cu 50% mai puțin, iar dacă ai fost spaima șoselelor, poți plăti dublu pentru asigurarea de răspundere civilă.

Sistemul Bonus-Malus este format din categoria de bază B0 (atribuită unui nou asigurat, fără istoric în asigurare), 8 clase de bonus, care pot atrage o reducere maximă de 50% şi 8 clase de malus, care pot atrage după sine creștere a penalităților până la 80%.

Clasa Bonus Malus se atribuie în mod automat în momentul asigurării, calculându-se istoricul de daunalitate. Pentru persoanele fizice, acest istoric se calculează doar în baza CNP-ului. 

În caz de daună se scad 2 clase. Bonusul se aplică după urmatoarea regulă: un șofer urcă o clasă de bonus la fiecare an calendaristic in care este asigurat fara sa aiba evenimente/daune provocate.

De exemplu, dacă acum ai clasa B2 și îți faci asigurarea pe 12 luni, vei trece la clasa B3.

În cazul în care ai M4 pe RCA, la prima reînnoire pe 12 luni vei urca la M3.

Coeficienții Bonus:

B0 – categoria de bază
B1 – 5% reducere
B2 – 10% reducere
B3 – 15% reducere
B4 – 20% reducere
B5 – 25% reducere
B6 – 30% reducere
B7 – 40% reducere
B8 – 50% reducere

Coeficienții Malus:

M1 + 10% majorare
M2 + 20% majorare
M3 + 30% majorare
M4 + 40% majorare
M5 + 50% majorare
M6 + 60% majorare
M7 + 70% majorare
M8 + 80% majorare

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te